SAYF MALEEQ ||©

By laurentjoon

582K 24.1K 1.6K

[my first mafia malay story, hehe] Jasmine Nazia Caden Gilbert One of the purest love story I've ever writt... More

Prolog- We First Met
1- Introducing
2- "Bring Her to Me"
3- Meeting Again
4- Jalan Kaki
5- Boots
6- Something Happened?
7- Laptop
8- Russian's Family
9- Family Lunch, Called Him
11- Aiskrim Coklat
12- Dare Has Been Done
13- "Jangan Pergi"
14- Aidan Thinking About Future
15- Wish and Question
16- Maggi
17- Encik Suami Beku
18- Brother-Sister Bonding
19- Laksa Penang Aidan Hakimi
20- Physical Touch
21- Weekend
22- Kasyaf Khalid
23- Kemunculan
24- Nice Target
25- Energy Charger
26- The Sudden Attack
27- Proud Husband
28- Burned
29- First Time For Both
30- Kebenaran
31- Любовь (love)
32- "Please Do Not Get Hurt"
33- Risau
34- The Devil Inside
35- Sejarah Rumah Agam
36- Picture & Letter
37- Penjelasan
38- Deja Vu
39- Candlelight Lunch
40- New Heartbeat
41- Way To Love
42- Twin Ultrasound
43- Kisah Silam
44- The Love Pendant
45- "It Was Nice While It Last"
46- Kehilangan
47- "But I Love You So..."
48- The Truth Told
49- Short-Term Memory Loss
50- Cip Rahsia
51- Kian Terungkap
52- Scars
53- Nilai Sentimental
54- Backstabber
55- Breaking His Own Rule
56- Plan
57- Pagi Yang Indah
58- Rusia's Castle
59- Hedeon Helge
60- Mommy & Daddy
61- Heated Argument
62- Cinta Tiga Segi
63- Belle
64- Bad Thing Happened
65- Beasts
66- The War Has Begun
67- "Im Sorry"
68- Killed
69- The Very Last Kiss (finale)
70- Epilog
Special Part
Jasmina Nazira's Untold Letter
sneak peek
ALTERNATE ENDING

10- The Dinner

8.1K 357 3
By laurentjoon

TELEFON langsung diletakkan ke dalam poket di saat dia melihat datuknya datang menghampiri kerusi dan meja tempat di duduk itu.

"Вы готовы? (dah sedia?)". Mr. Vyacheslav menyoal Caden sambil menepuk-nepuk bahunya membuatkan dia berasa sedikit tidak selesa dan gementar. He hates physical touch.

"Нет (tidak)". Dia menjawab sambil menghirup jus oren yang terhidang di dalam gelas tingginya itu.

"No matter how nervous you are right now, you have to be ready". Dia menepuk sekali lagi bahu Caden sebelum berlalu ke arah sebuah meja yang diduduki oleh beberapa orang ternama. Boleh dikatakan sebagai rakan perniagaan Keluarga Velkovace.

Perbualan dua beranak itu disaksikan oleh Lee, Alex, Aidan dan Melvin secara tidak berkelip. Keempat-empat daripada mereka berasa gerun dengan hanya menatap wajah garang kedua-dua manusia itu.

"Kau semua. Tak nak makan ke?". Tanya Caden.

Namun, semuanya terdiam. Semuanya dapat membaca air muka Caden yang agak tengah berserabut sekarang ni. Macam tiada arah. Dia memang betul-betul tak nak pikul jawatan ni.

"Makan dulu. Nanti majlis tu lama. Ucapan orang tua tu, bukannya pendek". Sempat lagi dia mengutuk datuknya di hujung kata. Bukan lah dia benci akan Mr. Vyacheslav, namun dia hanya kurang gemar dengan sikapnya. Itu sahaja. Masakan dia membenci datuk kandungnya sendiri?

"Okay, Gil. Kitorang ikut je apa kau cakap".

"Benda kau ni, Alex. Gil suruh makan je kut". Aidan menjeling Alex. Ha, yang ni dah kenapa pula? Mesti kalah masa main game dalam kereta semasa nak ke sini tadi.

"Kau tak makan, Gil?". Tanya Melvin. Risau juga dia melihat Caden yang sedari tadi suruh yang lain makan, tetapi apabila yang lain sudah mula bergerak ke meja buffet, dia masih duduk di meja itu. Kalau boleh kepala dia tu, nak aje dia baringkan atas meja. Terlalu penat.

Malam semalam, naik jet. Sampai je di tanah Rusia, dapat rehat beberapa jam lepastu terus pergi rumah Keluarga Hanchester untuk makan tengahari. Lepastu, malamnya ada majlis ini pula. Sungguh dia penat.

"Nanti aku pergi".

"Aku pergi ambil makanan dulu eh?".

Caden hanya mengangguk.

+penat mental. Entah kenapa dia berasa terlalu rindu akan mendiang ketiga-tiga ahli keluarga. Ayahnya, Connor Velkov Gilbert, ibunya Clara Grace Gilbert dan adiknya Chatarina Grace Gilbert. Semuanya pergi meninggalkan dia sebelum sempat mereka memeluk Islam.

Menambahkan lagi rasa sakit di dalam hati Caden.

Titisan air mata yang hampir terkeluar, dia lap. Dia tak mahu kelihatan lemah di hadapan keluarga Velkovace dan keluarga-keluarga lainnya. Dia bakal memimpin Velkovace, nanti apa pula yang orang cakap.

Setelah menyapu-nyapu sedikit habuk bayangan yang ada di atas sut serba hitamnya itu, dia melangkah menuju ke arah meja buffet di mana kelihatan keempat-empat daripada monyet itu sedang mengambil makanan.

"Мисс, можешь ли ты передать мне макарон (miss, can you give me the pasta)?". Caden terpaksa juga akhirnya berbicara dengan seorang wanita bergaun putih susu yang ada di hadapannya apabila tangannya dihalang oleh badan wanita tersebut untuk mengambil pasta yang sudah siap dihidang itu.

" Уверенный (sure)". Wanita itu mencapai sepinggan pasta yang ada kemudian dihulurkan kepada Caden. Agak terkejut Caden apabila melihat tangan wanita itu yang berbalut.

"Alisa?".

"Caden Velkov Gilbert?". Alisa menyoal kembali.

"Have you seen Melvin? Or is he not coming?". Soal Alisa sambil matanya meliar mencari figura tinggi yang bersut putih susu juga pada malam itu. Eh, matching pula dua orang ni.

Pasta sudah berpindah ke tangan Caden.

"There". Caden meluruskan jari telunjuk tangan kirinya ke arah bahagian makanan manis. Terlihat figura yang dicari berdiri bersama figura yang agak sedikit rendah daripada Melvin. Mungkin Aidan.

"Спасибо (terima kasih)". Alisa tersenyum manis sebelum segera melangkah ke arah Melvin.

🦋

"VINVIN". Gadis comel itu menyentuh bahu Melvin menggunakan jari telunjuknya beberapa kali. Langsung susuk tubuh yang tinggi itu berpaling dan dahinya terus berkerut.

"Its Melvin, Miss Sofia". Dia menggunakan nama tengah milik Alisa untuk memanggil gadis itu. Alisa Sofia Litvinenko. Cantik kan nama dia? Dah macam nama gadis Melayu.

"Извините (maaf)".

"What are you doing here?". Melvin menyoal sambil mengisyaratkan Aidan yang berada di sampingnya supaya sedikit menjauh. Apa sahaja yang dibualkan oleh mereka berdua adalah tersangat private.

"I came with Hanchester Family. They invited me and my family".

"No, no. I mean, what are you doing here in front of me". Tak faham pula si Alisa ni. Melvin sudah tahu mengapa Alisa dan keluarga boleh berada di majlis makan malam ini tapi yang dia nak tahu sekarang, kenapa Alisa boleh muncul di hadapannya.

"Here". Dia menghulurkan sebuah sapu tangan yang berkain lembut itu kepada Melvin. Dia tahu, itu punya Melvin yang diberi pinjam olehnya tengahari tadi.

"Keep it". Dan akhirnya dia sudah ingin berlalu daripada situ. Tak kuasa nak berlama-lama dengan gadis yang dah buat denyutan jantungnya hilang arah itu. Eh-?

Namun, tangannya disambar lembut oleh Alisa.

"Apedie lagi, Alisa?".

Terus terpinga-pinga gadis itu mendengar Bahasa Melayu yang terkeluar daripada mulut Melvin. Sudah la bukan Bahasa Melayu baku.

"Apedie?". Alisa mengulang balik ayat tersebut dengan dahinya yang berkerut-kerut.

'Com-'. Hampir sahaja hati Melvin menghamburkan perkataan itu.

"What do you want, Alisa?".

"Take it. I don't wanna keep things those aren't mine". Sapu tangan yang terlipat kemas itu dihulurkan juga ke arah Melvin. Sungguh dia tidak mahu menyimpan barang yang bukan kepunyaannya.

Melvin akhirnya menyambut pemberiannya dan dengan tangan kanan gadis itu sekali ditarik olehnya.

Sapu tangan yang terlipat itu dibuka dan diikat secara tidak begitu ketat di pergelangan tangan kiri Alisa. Terpaku sekejap gadis itu apabila diperlakukan sebegitu oleh cinta pertamanya itu.

"Now, it is yours. Stop following me around, stop disturbing me. I don't like it, Miss Sofia". Tangan gadis itu dijatuhkan lalu dia berlalu ke arah Aidan.

"Im sorry on behalf of Melvin". Caden yang tiba-tiba sahaja muncul daripada belakang Alisa itu membuka mulutnya.

Dalam hatinya dah sumpah seranah Melvin. Kenapa la Melvin sanggup lukakan hati gadis sebaik Alisa ini. Apa kurangnya dia? She's pretty, she's cute, she's kind.

Caden menggeleng-geleng kepalanya sebelum meninggalkan Alisa sendiri di situ.

🦋

"NOW we will continue this ceremony with the most important part of it. The new Velkovace leader!". Amcee yang bercakap melalui mikrofon itu mendapat tepukan gemuruh daripada seisi dewan rumah agam Mr. Vyacheslav yang dipenuhi oleh beberapa keluarga terhormat itu.

Mata-mata yang ada di situ, semuanya tertumpu pada meja yang duduknya di paling hadapan dan paling tengah. Meja, Caden.

Tangan Caden diangkat tinggi dan bibirnya memaksa senyuman manis.

"Shall we read the name now?". Tanya pengacara majlis itu lagi dan disambut oleh suara-suara daripada semua orang yang menyetujuinya.

"Ooh-oh". Pengacara majlis itu tersenyum lebar tatkala tanganya membuka scroll (📜) itu. Matanya menjadi antara sepasang mata utama yang melihat nama yang tertulis di atas scroll itu.

"As we all know, our new leader is the first grandchild of the family... Caden Velkov Gilbert!".

Tepukan yang paling gemuruh diberikan oleh seluruh dewan itu setelah sebaris nama itu disebut. Bermakna, semua orang gembira dengan keputusan yang disebut kecuali tuan kepada nama itu sendiri.

Namun, dia terpaksa juga berdiri sambil tersenyum untuk naik ke pentas, memberi ucapan dan menerima sebuah loket emas daripada datuknya.

🦋

Terpaksa publish terpaling awal LAGI SEKALI sebab saya nak buat homeworks malam ni BAHAHAHA sedih betul hidup 😭

Anyway, please do enjoy this chapter!
Dah nak dekat dah chapter terpaling bahagia ni!

Continue Reading

You'll Also Like

39.5K 2.9K 45
𝟷𝚜𝚝 𝚄𝙽𝙳𝙴𝚁 𝙱𝙴𝙻𝙻𝙴 𝚂𝙴𝚁𝙸𝙴𝚂 ꕥ 𝙰𝙼𝙰𝚈𝙰 𝙴𝙳𝙻𝚈𝙽 100% my brain. Amaya Edlyn- gadis comel dan cantik. Merupakan seorang pelajar di un...
1.7M 91.8K 60
-"Mungkin kau bukan yang sempurna. Tapi kau lah yang teristimewa"- ---- IQBAL Fahim. Diantara kawan - kawannya, dia lah yang paling...
ALYSA✔️ By cah

Teen Fiction

895K 36.1K 48
Hilman Zavirel pemuda kacukkan yang sangat terkenal dan mempunyai perniagaan sendiri semasa usianya masih muda. Melihat Aleeya Alysa pada hari perta...
5.4K 112 71
Kisah seorang gadis muda yang jatuh miskin dan ditinggalkan oleh teman lelakinya. Lalu dia bertemu dengan keluarga asalnya dan telah menjadi seorang...