SAYF MALEEQ ||©

By laurentjoon

576K 24K 1.5K

[my first mafia malay story, hehe] Jasmine Nazia Caden Gilbert One of the purest love story I've ever writt... More

Prolog- We First Met
1- Introducing
2- "Bring Her to Me"
3- Meeting Again
4- Jalan Kaki
5- Boots
6- Something Happened?
7- Laptop
8- Russian's Family
10- The Dinner
11- Aiskrim Coklat
12- Dare Has Been Done
13- "Jangan Pergi"
14- Aidan Thinking About Future
15- Wish and Question
16- Maggi
17- Encik Suami Beku
18- Brother-Sister Bonding
19- Laksa Penang Aidan Hakimi
20- Physical Touch
21- Weekend
22- Kasyaf Khalid
23- Kemunculan
24- Nice Target
25- Energy Charger
26- The Sudden Attack
27- Proud Husband
28- Burned
29- First Time For Both
30- Kebenaran
31- Любовь (love)
32- "Please Do Not Get Hurt"
33- Risau
34- The Devil Inside
35- Sejarah Rumah Agam
36- Picture & Letter
37- Penjelasan
38- Deja Vu
39- Candlelight Lunch
40- New Heartbeat
41- Way To Love
42- Twin Ultrasound
43- Kisah Silam
44- The Love Pendant
45- "It Was Nice While It Last"
46- Kehilangan
47- "But I Love You So..."
48- The Truth Told
49- Short-Term Memory Loss
50- Cip Rahsia
51- Kian Terungkap
52- Scars
53- Nilai Sentimental
54- Backstabber
55- Breaking His Own Rule
56- Plan
57- Pagi Yang Indah
58- Rusia's Castle
59- Hedeon Helge
60- Mommy & Daddy
61- Heated Argument
62- Cinta Tiga Segi
63- Belle
64- Bad Thing Happened
65- Beasts
66- The War Has Begun
67- "Im Sorry"
68- Killed
69- The Very Last Kiss (finale)
70- Epilog
Special Part
Jasmina Nazira's Untold Letter
sneak peek
ALTERNATE ENDING

9- Family Lunch, Called Him

8.4K 384 10
By laurentjoon

"KENAPA dahi kau tu?". Nisha, kawan terbaik yang Jasmine pernah ada menegur dahi wanita itu ketika dia diajak lepak oleh Jasmine di apartmen miliknya.

'Aduh, aku nak cakap apa ni? Takkan nak jujur cakap kena culik kut?'. Cukup berpeluh juga la Jasmine dalam pada nak jawab soalan cepu cemas daripada Nisha.

"Rumah aku kena pecah masuk pagi tadi ". Terang Jasmine. Suaranya diperlahan, entah kenapa.

"Serius la!? Kau tak cerita pun dekat aku". Nisha tarik muncung sedepa. Terasa juga lah dia apabila hal sebesar itu tidak diberitakan kepadanya. Kata bff till Jannah.

"Ni nak cerita la ni".

"Ha, cerita-cerita". Nisha menukar posisinya kepada duduk bersila di atas sofa empuk itu, bersemangat nak dengar cerita yang agak thrilling daripada rakannya yang satu ini.

"Rumah aku kena pecah masuk pagi tadi masa aku nak pergi kerja. Perompak tu curi aku punya laptop je".

"Laptop je? Hm...".

"Kan? Kau pun rasa pelik kan? Masuk rumah doktor bedah semata-mata nak curi laptop je".

"Haah". Nisha terangguk-angguk, bersetuju dengan segala apa yang terkeluar daripada mulut Jasmine.

"Tapi masalahnya... Laptop tu penting. Ada data semua pesakit aku. Data-data yang lama pun ada dalam tu". Jasmine mula panik semula. Data itu penting baginya.

Eh tapi terlupakah dia? Bukan ke Caden cakap yang dia nak suruh Alex tolong godam dan restore balik data-data tu dalam laptop yang baru sahaja dibeli tadi?

Fikirnya, mungkin lelaki asing yang dia ajak kahwin itu tipu sahaja.

"Takpela, kalau penting sangat data-data tu bagi kau, nanti kau tanya pihak hospital. Mana tahu diorang ada simpan. Ha, kalau diorang ada simpan, kau copy je fail-fail yang diorang ada nanti. Kan?".

"Bijak juga Nisha Tasneem ni". Senyum bangga Jasmine punya kawan sebijak Nisha ni. Eleh, setakat cadangan macam tu pun dah dipuji bijak tahap Albert Einstein. Tapi hakikatnya, cadangan itu memang merupakan sebuah cadangan yang bernas, kan?

"Mestilah". Sempat dia buat hair flip sambil senyum ala-ala model dekat situ.

"Heh!".

"Ha pastu apa jadi? Sambung lah cerita kau". Suruhnya.

"Lepastu kan perompak tu pecah masuk kan? Masatu tu juga aku baru nak keluar bilik. Dia nampak aku, aku nampak dia. Dua-dua panik dan aku cuba melawan. Then, dia tolak aku sampai dahi ni terkena bucu katil".

"Ish, kau ni! Lain kali, jangan lah melawan. Nasib baik bucu katil je, kalau dia tikam kau? Tak ke mati katak kau kat situ? Tapi, bucu katil pun bahaya wey. Nasib baik bucu katil kau tak tajam sangat". Sempat Nisha menggosok perlahan bahagian dahi Jasmine yang terluka itu. Sungguh dia prihatin akan nasib yang menimpa Jasmine. Sudah lah si gadis ini tinggal berseorangan.

Disuruh tinggal bersama babah dan Nazrien, tak nak. Katanya nak hidup berdikari. Nisha masih tinggal dengan keluarganya memandangkan dia anak tunggal, jadi tak boleh lah nak ajak Jasmine tinggal sebumbung. Kalau boleh, dah lama dia ajak.

"Takpela, aku okay je. Kau jangan lah risau, hm?".

"Risau sikit je, hehe". Nisha tersengih-sengih apabila kepala turut diusap perlahan oleh Jasmine. Terasa bahagia ada kawan sebaik Jasmine.

Untung betul Nisha. Untung juga Jasmine, ada sahabat setia sebaik Nisha.

🦋

TEMPAT duduk diambil di sebelah Melvin.

Jejak aje kaki di tanah Rusia awal pagi tadi, telefonnya terus berdering minta diangkat.

Siapa telefon?

Sudah tentu la ibu kepada 'kembarnya' itu. Ibu Melvin. Dia mengajak Caden untuk datang makan tengahari bersama Keluarga Hanchester. Di meja makan itu ada juga keluarga Alisa.

Alisa duduk di sebelah kiri manakala Caden duduk di sebelah kanan Melvin. Gayanya dah macam nak berebut Melvin sahaja? Kalau Alisa tu normal la tapi kalau Caden, tak ke gay jadi nya nanti?

Ikutkan, Mrs. Hanchester ajak juga yang lagi tiga orang tu. Mereka berlima kan, mana boleh berpisah. Tapi kalini, mereka lebih memilih untuk tidur dan berehat sahaja di rumah agam tepi pantai itu sebelum melalui pesta besar pada malam ini.

"Привет (hello). Меня зовут Алиса (saya Alisa). How about you?". Alisa menghulurkan tangan kanannya ke arah Caden melintasi wajah Melvin. Dia juga ingin berkenalan dengan teman rapat Melvin itu.

"Alisa, he doesn't shake hands with women". Tanpa rasa bersalah, Melvin mematahkan semangat Alisa. Terus monyok muka gadis cantik itu. Itupun salah ke?

"Caden. Caden Velkov Gilbert".

"You are the great Velkovace's leader grandchild?". Soal papa Alisa dengan wajah yang agak teruja.

"Yes, he is". Soalan itu dijawab oleh Mr. Hanchester, ayah kepada Melvin sambil tersenyum memandangkan dia tahu yang Caden ini jarang berinteraksi bersama orang luar.

"Good to know!". Kata itu diakhiri dengan gelak yang korang selalu dengar macam mana kaum ayah gelak. Ha macam tu la ayah si Alisa ni gelak.

🦋

SUASANA diam seketika. Semua ahli keluarga terlihat memakan hidangan yang dimasak sendiri oleh ibu Melvin itu dengan penuh nikmat. Siapa je tak suka dapat makan free kan?

Sampai lah satu saat ini, mata kiri dan kanan Caden sendiri menyaksikan suatu adengan drama cinta yang tak dijangka di hadapannya.

"You have done eating, Alisa?". Soal ibu Melvin.

Alisa hanya sekadar tersenyum dan mengangguk sebelum dia menolak kerusi itu ke belakang untuk ke dapur. Pinggan dan gelas yang digunakan turut ingin dibawa bersama walaupun sudah beribu kali ditegah oleh tuan rumah.

Namun, dengan izin Tuhan, gelas yang diletakkan di atas pinggan yang sedikit berkuah itu tergelincir lalu jatuh pecah berderai ke atas lantai marmar ruang makan rumah itu.

Alisa dengan semena-mena memegang kaca gelas itu untuk cuba mengemas sisa-sisaa yang kaca yang ada. Lah, tahu-tahu, tangannya pula yang luka berdarah.

Caden jeling Melvin. Jelas kelihatan riak kerisauan di wajah lelaki itu. Ceh, kata bencikan cinta! Yang kau risau melebih tu buat apa?

Makin terkejut Caden apabila Melvin mengambil tindakan spontan dengan mencabut kaca kecil yang tercucuk ke dalam telapak tangan Alisa itu.

"Water".

Laju sahaja seorang bibik yang setia berdiri di meja itu mensuakan sebotol air mineral kepada Melvin apabila diminta.

Luka Alisa kemudiannya dibilas dengan air disitu juga. Telapak tangan wanita itu kemudiannya ditiup perlahan. Rona kemerahan memenuhi ruangan pipi putih milik Alisa.

Melvin kemudiannya mengeluarkan sehelai sapu tangan daripada poketnya untuk membalut tangan Alisa.

"Дорогая, похоже, у нас скоро будет невестка (sayang, sepertinya kita akan segera memiliki menantu)". Ujar Mrs. Hanchester dengan nada teruja tapi berbisik.

"Lain kali, jagalah diri tu. Susah sangat ke?". Sempat lagi Melvin memarahi Alisa sampai tak sedar yang dia terguna Bahasa Melayu membuatkan gadis itu terpinga-pinga.

"Kau marah dia guna Bahasa Melayu buat apa?". Caden yang serius tu pun boleh nak tergelak tengok Melvin. Risau sangat sampai tak sempat tukar bahasa.

🦋

KE hulu, ke hilir Jasmine bermundar-mandir di dalam rumahnya itu. Teragak-agak samaada dia nak dail ke tidak nombor yang tertulis di atas business card bewarna hitam itu.

Business card itu hanya ada sebaris nama Caden Gilbert. Di bawah tertulis sebuah nombor telefon dan ada tulisan kecil di hujung kad itu yang bertuliskan Velkovace dalam font berangkai.

Ya, seringkas itu business card milik lelaki itu.

Macam mana dia boleh dapat?

"Call me to remind me about all of the lost data. I will help". Itulah janji daripada seorang Caden Gilbert. Tak tahu la apa yang dia hutang dengan Jasmine sampai sanggup dia tolong wanita ini.

Akhirnya, dia tekadkan juga keputusannya untuk telefon lelaki itu. Bukannya nak menyusahkan tapi dia dah tanya pihak hospital dan mereka berkata,

"Data pesakit Dr., hanya akan ada dengan Dr. sahaja. Pihak kami tidak akan menyimpan data-data lama".

Ada ke logik macam tu?

Kena pula, dia nak guna data salah seorang daripada pesakit itu esok. Untuk membuat kajian memandang pesakit itu satu-satunya pesakit dia yang paling lama pernah dia bedah. Kalau orang Indonesia cakap, langka. Ha pesakit langka, gituew.

Dia menarik nafas dalam-dalam lalu menekan nombor yang sudah didail.

"Hello". Suara di corong telefon itu mula bersuara.

"Caden?".

"Yes and who are you?".

Teguk air liur juga dia bercakap dengan lelaki ini. Padahal baru sepatah yang terkeluar. Mungkin suara lelaki itu terdengar extra serius kut pada saat itu.

"Jasmine".

"Oh, Dr. Nazia? The data?".

"Ya. Maaf menganggu tapi I telefon untuk minta tolong you pasal data-data tu. Are you okay with that? Maaf kalau rasa ni menyusahkan. I tahu, kita baru jum-".

"3.00 a.m. Call me again, I will pick up to ask you for your email to send the data. Im having an occasion right now". Belum sempat Jasmine menghabiskan kata-katanya, Caden terus bersetuju. Syukur, Allahamdulillah! Harapnya, dia tak rasa terbeban la.

"Terima kasih dan maaf sebab ganggu you".

"Its okay, sweetheart. I gotta go, laters baby". Terus panggilan dimatikan.

"Dia panggil aku apa tadi?". Jasmine merenung skrin telefonnya.

"Dia panggil aku 'baby'? Ha?". Jasmine menggaru-garu kepala, masih tidak dapat menangkap apa yang baru sahaja dia dengar.

🦋

We got our second-lead romance here!

Comment your thoughts!

Continue Reading

You'll Also Like

670K 44.3K 62
-"I don't need a perfect one, I just need who can treat me like I'm the only one"- ---- DAYHANI Dyanah. Kata orang dia seperti...
578K 34.6K 70
(1st book of 'DIA ENCIK ' series.) "Yes I am an iceberg. But don't you realise that I can be like a melting ice when I'm with you, sweetheart?" CEO...
3.2M 288K 93
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
4.9M 240K 61
In editing process! Meskipun dibesarkan dalam keluarga yang dihormati, Haura Mikayla tidak pernah diajar oleh Dato' Azham dan Datin Suhaila mengenai...