Dusta Puteri Palsu

By Qayssz

81.7K 9.8K 2.3K

Dari masa hadapan ke masa lampau. Mustahil tetapi telah pun berlaku. Sangkanya boleh pulang selepas mengadap... More

prolog
kisah - 1
Kisah - 2
Kisah - 3
Kisah - 4
Kisah - 5
Kisah - 6
Kisah - 7
Kisah - 8
Kisah - 9
Kisah - 10
Kisah - 11
Kisah - 12
Kisah - 13
Kisah - 14
Kisah - 15
Kisah - 16
Kisah - 17
Kisah - 18
Kisah - 19
Kisah - 20
Kisah - 21
Kisah - 22
Kisah - 23
Kisah - 24
Kisah - 25
Kisah - 27
Kisah - 28
Kisah - 29
Kisah - 30
Kisah - 31
Kisah - 32
Kisah - 33
Kisah - 34
Kisah - 35
Kisah - 36
Kisah - 37
Kisah - 38
Kisah - 39
Kisah - 40
Kisah - 41
Kisah - 42
Kisah - 43
Kisah - 44
Kisah - 45
Kisah - 46
Kisah - 47
Kisah - 48
Kisah - 49
Kisah - 50
Kisah - 51
Kisah - 52
Kisah - 53
Kisah - 54
Kisah - 55
Kisah - 56
Kisah - 57
Kisah - 58
Kisah - 59
Kisah - 60
Kisah - 61
Kisah - 62
Kisah - 63
Kisah - 64
Kisah - 65
Kisah - 66
Kisah - 67
Kisah - 68
Kisah - 69
Kisah - 70
Kisah - 71
Kisah - 72
Kisah - 73
Kisah - 74
Kisah - 75
Kisah - 76
Kisah - 77
Kisah - 78
Kisah - 79
Kisah - 80
Kisah - 81
Kisah - 82

Kisah - 26

1.1K 157 28
By Qayssz

Sang Merpatika menderu laju di dada langit bagaikan garuda ingin membaham mangsanya. Penerbangannya penuh bertenaga akibat atmanya yang diganggu dengan api amarah sebentar tadi. Kesal mula menyengat tatkala dia menyedari dia tidak sengaja mengherdik Dahlia sebentar tadi.

Bukan niatnya mahu menyalahkan gadis itu namun akibat dirinya yang terlalu risau akan keadaan Dahlia menyebabkan dia tersilap langkah dipandu amarah. Egonya yang tinggi tidak mahu gadis itu tahu betapa risaunya dia menjadi punca lidahnya mengeluarkan kata-kata yang memedihkan hati sang pendengarnya.

Angin perlahan keluar dari parutnya. Dia mengeluh. Kelajuannya dikurangkan tatkala api amarahnya mula terpadam. Saat tenang mula mengintai, atma mula dikuasai penyesalan tidak berkesudahan.

Bukan niatnya mahu menyukarkan dan memaksa gadis itu dengan pelbagai latihan kerahan tenaga sepenuhnya. Sungguh bukan Dahlia yang bersalah tetapi dia. Dialah yang mengharapkan yang bukan-bukan. Ada benarnya juga kata gadis itu, mengapa dia mengharapkan Dahlia boleh menguasai kemahiran ini dalam sekelip mata?

Sang Merpatika berhenti di hadapan sebuah tasik jernih indah, tempat di mana dia dan Dahlia singgah tadi sebelum bergerak ke sungai. Tanpa disedarinya, situlah tempat kegemarannya. Apabila hidup mula menabur pahit di sana sini, ke situlah dia singgah bagi menenangkan jiwanya.

Paruhnya perlahan bergerak memuji Ilahi. Istighfar meniti di bibir cuba memohon maaf atas kesalahan tingkah lakunya dan surah Taha ayat 1-5 dia lafazkan berkali bagi melembutkan jiwa kacaunya itu.

Sungguh surah itulah menjadi saksi bagaimana Allah melembutkan hati Saidina Umar bin Al-Khattab tatkala dia dalam perjalanannya bergerak ingin menghabisi nyawa junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Biarpun dalam keadaan dipandu amarah, hati kerasnya berjaya dilembutkan oleh Allah apabila terdengar bacaan suci surah Taha ini yang dilantunkan adiknya. Sungguh pemilik segala hati itu Allah dan pemilik segala hidayah itu juga Dia.

Sekelip mata sahaja Dia boleh melembutkan atau memesongkan hati seseorang mengikut kehendak-NYA. Segala puji bagi Allah yang mengatur segalanya.

_______________________•••____________________

Dahlia berada di lereng bukit Pergunungan Tasik Gerhana Berdarah. Ternyata gunung itu punyai jalan turun dan jalan naiknya yang lain. Ada lilitan laluan di sepanjang gunung itu yang membantu Dahlia dapat turun ke bawah.

Bengang diherdik Merpatika sebegitu rupa, dirinya cuba membuktikan bahawa dia mampu menguasai dan melayakkan dirinya mengganti Tuanku Puteri buat sementara waktu.

'Mungkin aku terlalu memandang rendah takhta ini...' Senandika Dahlia perlahan berbicara. Dirinya kini sedikit menyesali tingkah lakunya. Mungkin akibat dia dari masa hadapan di mana takhta dan jawatan serta keturunan raja dianggap sebagai urusan remeh namun pada zaman dahulu golongan ini disanjung tinggi oleh rakyatnya.

Dahlia hanya mengeluh perlahan.

Kesal.

Tangannya memegang batuan di tepi bukit itu berhati-hati dia berjalan menuruni lereng itu dengan cermat. Jalan turunnya tidaklah kecil dan sempit malah besar mampu memuatkan hampir lima orang gagah berjalan dalam satu baris yang sama. Jalannya juga tidak berliku-liku menyebabkan ia mudah untuk bergerak namun keadaan laluan itu terlalu curam hingga mampu mengakibatkan jatuh dan cedera melampau sekiranya tiada waspada.

Bagaikan tikus membaiki labu, Dahlia sesuka hati melakukan sesuatu yang tidak diketahui. Sungguh apakah dia lupa bahawa dia hadir ke sini akibat kesilapan dirinya sendiri yang masuk ke dalam hutan yang tidak dia mahir selok-beloknya?

Tanpa disedari dia melakukan perkara yang sama lagi sekali. Memang tidak belajar dari kesilapan.

Sangkanya dia ingin bergerak menuju ke hutan kaya buah-buahan yang disinggahnya tadi namun tanpa dia tahu, laluan itu membawanya menuju ke arah barat laut pergunungan itu. Dahlia bergerak menuju ke arah Hutan Bunian yang berada di belakang kawasan pergunungan itu.

Dia ingin berlatih sendiri demi membuktikan kebolehan dan kemampuan diri sendiri agar si apam putih itu tiada lagi alasan mahu mencari pasal dengannya.

Laju Dahlia menuruni lerengan itu sehinggalah dia tiba ke suatu kawasan lurus menjunam ke bawah menuju ke hutan belakang itu.

"Wuish!" Terpana Dahlia melihat bagaimana menjunamnya lerengan di sisinya itu. Laluan di hadapannya harus dia teruskan namun sengaja dia mengintai sedikit kawasan itu. Sesiapa yang gayat pasti menjauh tetapi tidak bagi Dahlia. Terpalit sinar teruja di wajahnya terpesona dengan kebesaran alam.

Sungguh malang tidak berbau, sedang Dahlia dalam keadaan menjenguk kawasan itu, kakinya terpijak kayu besar di hadapannya menyebabkan dia terjelopok ke dalam kayu bersaiz sederhana besar itu laju menuruni lerengan menjunam.

"Ya Allah!" Spontan Dahlia melatah namun bibirnya mengukir senyum. Dia mencuba sehabis baik untuk berasa takut agar dia dapat lebih berhati-hati, namun keterujaannya yang memegang tampuk takhta di jiwa.

Laju serpihan kayu besar itu membawa Dahlia menuruni curam menjunam ke bawah. Gadis itu mungkin teruja namun dia tetap berwaspada. Dirinya memberi sepenuh tumpuan dan perhatian terhadap persekitaran sekeliling dan bersedia menghadapi sebarang ancaman.

Jikalau dia akan terpelanting jauh, pasti dia akan berpaut di mana-mana dahan pohon berdekatan bagi menyelamatkan diri. Berliku-liku jalan itu menyebabkan gadis itu bagaikan sedang naik roller coaster.

Benar sangkaan Dahlia, belum sempat dia tiba ke kawasan tanah rata, halaju tanpa had serpihan kayu itu menyebabkan dirinya terpelanting sedikit daripada kedudukan asalnya.

Deja Vu menyentak. Keadaannya jatuh begitu bergolek ke tanah hutan diselimuti dedaun kering sama seperti sebelum dia tiba ke sini. Dia kemudiannya bingkas bangun membersihkan keadaan dirinya semula. Dedaun kering disapu jatuh dari busananya. Pakaiannya ditepuk berkali-kali menjatuhkan habuk dan pepasir.

Dahlia memandang sekeliling. "Di manakah aku?" Baru menyedari bahawa dia berada di tempat yang salah. Kawasan hutan itu kelihatan lain sedikit berbanding hutan kaya buah tadi.

Sedang asyik mengamati kawasan hutan, telinga Dahlia menangkap satu bunyi yang datang dari suatu arah.

_______________________•••____________________

Satu keluhan panjang dilepaskan Sang Merpatika. Dia keluar dari tasik kecil itu. Sengaja memadamkan api amarah dengan merendam diri sebentar sambil menikmati bentangan jumantara luas memukau mata.

Alhamdulillah tenang jiwanya dihiasi kalimat suci yang memuji-NYA tanpa henti. Air tasik pula jernih bagaikan kristal benar-benar indah tidak mampu diungkap kata. Suasana hutan pula sunyi hanya dihiasi bunyi perlahan deruan pawana yang menyapu lembut wajah merpati putih itu.

Kakinya menapak keluar dari tasik perlahan-lahan sambil membawa titisan-titisan air keluar bersamanya membasahi lantai hutan yang dihiasi rumput. Dia mengibaskan tubuh sekuatnya bagi mengeringkan badan sendiri selepas berjaya memperoleh sepenuh ketenangan.

Hatinya akhirnya terbuka untuk membuang ego dan meminta maaf pada Dahlia atas kekasaran dan kesilapan tingkah lakunya.

Sungguh kunci kepada segala penyelesaian masalah ialah tenang. Tanpa tenang tiadalah mampu untuk minda menaakul dengan baik. Maka walau marah bagaimana sekalipun, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah bertenang.

Dengan bertenang, kita dapat berfikir dan membuat spekulasi dengan baik. Kesudahannya tiadalah keputusan yang dibuat terburu-buru akibat dipandu amarah.

Sungguh Islam itu indah. Bayangkan seluruh umatnya bertenang dalam apa jua keadaan? Pasti segala masalah dapat diselesaikan tanpa sukar menjadi penghalang.

Sekiranya sukar untuk dapatkan ketenangan, ingatlah Allah. Sudah Dia berfirman:

اَلَا بِذِكْرِ اللّٰهِ تَطْمَىِٕنُّ الْقُلُوْبُ ۗ

"Ingatlah,hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram."

Solat atau berzikirlah atau gunakanlah apa sahaja cara yang terbaik bagi mengingati-NYA, pasti ketenangan akan kau peroleh.

Sang Merpatika kemudiannya melebarkan sayapnya ingin menuju ke arah Dahlia bagi melangsaikan hutang maaf.

_______________________•••____________________

Arjuna memalingkan tubuhnya ke kiri mengelak serangan pantas si bunian. Dasar bunian licik, menggunakan jalan mudah kerana tidak mampu bertarung tenaga dengan Arjuna.

"Pasti kau tertanya bagaimana aku bisa menyamar seperti wanita itu ya?" Si bunian menyeringai besar. Ketawanya memenuhi segenap ruang hutan.

Sungguh mana mungkin dia boleh menyerupai seseorang yang tidak dia kenali. Benar persoalan itu bermain di kotak minda Arjuna namun pemuda itu kekal membisu tidak ingin berbalas bicara dengan bunian tersebut.

"Ya benar tekaan kau, aku tidak mengenalinya. Namun dia mirip Tuanku Puteri Seri Dahlia." Seolah-olah membaca buah fikiran Arjuna si bunian melontarkan jawapan.

"Aku melihatnya berada di pergunungan ini. Sengaja aku menyerupai dia dengan niat memberhentikan kau kerana tahu kau tidak menyakiti wanita. Namun dapat aku lihat dari riak wajahmu, bahawa kau mengenali gadis ini lebih daripada sekadar seorang puteri." Si bunian mengekek tanpa henti.

Pergerakannya tetap lincah biarpun dalam keadaan berbicara. Arjuna hanya mampu menggunakan kemahiran pertahanan dan masih menunggu masa sesuai untuk melakukan serangan balas. Darahnya yang mengalir tanpa henti melemahkan seluruh tubuh akibat kehilangan terlalu banyak darah.

Arjuna mengawal atur pernafasannya dengan lebih baik agar lukanya dapat sembuh sebentar. Ada teknik yang dipelajarinya untuk menutup lukanya sebentar ketika dalam pertempuran sementara masih belum mampu menerima rawatan.

"Dia Tuanku puteri. Wajah dan air muka mungkin boleh berdusta namun tidak bagi mata. Cara kau memandangnya adalah dengan pandangan penuh kasih. Siapa Tuanku pada kau?" Sekali lagi si bunian mengajak Arjuna melontarkan bicara namun pemuda itu kekal diam membatu.

Hanya pergerakan menjadi respons kerana mulutnya dikunci sehabis baik tidak mahu lidah melontarkan kata.
_______________________•••____________________

Dahlia berjalan pantas sambil menghendap secara rahsia cuba mencari arah bunyi pertempuran itu. Langkahnya terhenti apabila dia menyaksikan sebuah pertempuran hebat. Dua orang sedang bertempur laju dan pantas hingga tidak mampu kelibat mereka ditangkap mata kasar Dahlia.

Gadis itu hanya bersembunyi di sebalik sebuah pohon besar kerana takut kehadirannya disedari. Sungguh menakutkan. Pertempuran itu bukan sahaja berpijak di tanah malah bermain hingga ke udara dan dahan-dahan pokok.

Dahlia hanya memerhatikan dengan mulut terlopong luas. Risau terbit di hati kerana sepertinya pertempuran itu tidak akan berakhir dengan baik. Sekiranya salah satu pihak memerlukan bantuannya, sudah tentu dia masuk campur membantu sama akan tetapi kemahiran seni pertarungannya sahaja tidak mampu menyelamatkan diri sendiri, inikan pula mahu membantu orang lain.

Lama kelibat dua insan itu diperhati Dahlia. Semakin lama pertempuran hebat itu tidak bergerak terlalu pantas. Mungkin akibat tenaga yang terhad melambatkan pergerakan kedua-dua insan tersebut. Semakin lama insan itu diperhati Dahlia, jiwanya bagai diketuk memori.

Salah seorang insan itu...

Seperti dikenalinya.

Arjuna terus-menerus mengelak, berpaling, memusingkan badan daripada membiarkan diri menjadi mangsa serangan bertubi-tubi penuh bertenaga itu. Sungguh lukanya yang sudah dia tutup guna teknik yang dipelajari, kembali terbuka memuntahkan sejumlah darah yang banyak.

Bibirnya tiada henti memohon pertolongan Ilahi. Tiada daya dan upaya lagi untuk bertempur dengan si bunian itu. Sebanyak-banyaknya doa dipanjatkan agar Dia memberikan bantuan dalam bentuk apa jua sekalipun.

Dahlia kekal kaku di belakang pohon besar. Firasatnya kuat mengatakan salah seorang insan yang sedang bertempur itu ialah Arjuna. Digagahkan dirinya untuk membuka langkah berganjak sedikit ke hadapan memastikan kesahihan firasatnya itu. Namun mindanya berbolak-balik menghalangnya daripada mengorak langkah kerana tidak seharusnya dia masuk campur dalam urusan yang dia tidak mahir.

Perlahan dia mengorak langkah memijak dedaun kering yang berada di lantai hutan sambil tangan kanannya tetap berpaut pada pohon tadi. Minda berkeras menghalang namun senandika pula berkata sebaliknya.

Si bunian terus menerus melancarkan serangan dari pelbagai arah selepas menyedari pergerakan Arjuna yang semakin kurang lincah dan pantas.

"Hei pemuda! Kenapa kau masih berkeras? Bukannya kau tidak tahu tujuan sebenarku mengajak kau kemari!" Dengus si bunian kasar. Dia hanya mahu Arjuna masuk ke dunianya sahaja. Salahkah?

'Salahlah sang durjana! Alam aku dan alam kau berbeza! Mengapa mahu aku meninggalkan duniaku sendiri?' Arjuna bersuara dari dalam hati bengang benar dengan soalan tidak berlesen yang diajukan sebegitu rupa.

Serangan lincah sang bunian tiba-tiba terhenti saat dia merasai kehadiran insan lain di situ. 'Siapa?' hati kecilnya berbicara.

Menyedari Arjuna cuba mengambil peluang untuk menyerang dalam diam saat dia terleka, si bunian bertindak melampiaskan sebuah serangan hebat. Dia menarik bahu Arjuna sambil ditumbuk dadanya kuat hingga pemuda itu terpelanting jauh ke belakang ke arah Dahlia berada.

Sengaja dia melemparkan Arjuna ke situ, ingin melihat respons insan tidak diundang itu.

Laju Arjuna tercampak ke belakang. Dahlia pula terpana apabila matanya menangkap kelibat insan yang berselisih dengannya tadi membenarkan firasat jiwanya.

Arjuna.

Dunia bagaikan terhenti tatkala dia melihat Arjuna terpelanting dalam keadaan cedera parah sebegitu rupa. Bunyi hentaman pemuda itu ke belakang menggegarkan suasana seluruh hutan. Bertempiaran lari kesemua burung yang bertenggek di dahan pokok.

Sungguh si bunian benar-benar tiada belas ihsan ketika melepaskan serangan terhadap Arjuna. Gugur air mata Dahlia sambil kakinya mengorak langkah pantas bergerak ke arah Arjuna.

Keadaan pemuda itu yang cedera parah lalu dihentak kuat mengaburkan segala pandangannya memisahkan dirinya dari dunia nyata membawa dia ke sebuah alam gelap.

Pitam. Akhirnya pemuda itu tidak menyedarkan diri. Namun saat kelopak matanya hampir terkatup rapat, dia menangkap kelibat seorang insan sedang datang berlari ke arahnya.

Mirip Dahlia.

Apakah dia hanya membayangkan atau itu benar-benar insan yang dirinduinya? Dia tidak tahu. Namun jika benar itu Dahlia, hatinya terpaut lega kerana akhirnya dapat bertemu dengan gadis itu lagi.

Semoga dia tidak diapa-apakan si bunian...

Senandika Arjuna perlahan berdoa sebelum dirinya hilang ke alam mimpi.

Continue Reading

You'll Also Like

852K 48.9K 108
Diandra Advilent adalah seorang gadis yang telah kematian ayahnya sejak berumur 17 tahun. Ibunya pula langsung tidak pernah dia kenali sepanjang dia...
150K 8.5K 63
Buat aku dan kau yang masih merangkak mencari keredhaan Allah tapi kadang-kadang terjerumus dalam lembah kejahilan meski sengaja ataupun tidak sengaj...
1.7K 166 37
{Royal Fantasy + romance} Elgarien satu kerajaan yang harmoni dan antara kerajaan paling selamat di seluruh dunia. Tetapi tanpa rakyat sedar. Kerajaa...
585K 36.2K 111
DAH DIBUKUKAN. SEBARANG PENIRUAN JALAN CERITA DAN UNSUR2 UNIK DLM CRITA YG DITIRU AKAN DIAMBIL TINDAKAN. Kemurungan, Punca kehidupannya musnah. Tetap...