๐“๐ก๐ž ๐Œ๐š๐Ÿ๐ข๐š

By MrHazReyz

93.6K 7.2K 2.7K

[๐‚ ๐Ž ๐Œ ๐ ๐‹ ๐„ ๐“ ๐„ ๐ƒ] โ™ก ๐Š๐š๐ซ๐ฒ๐š ๐ค๐ž๐ž๐ฆ๐ฉ๐š๐ญ ๐Œ๐ซ๐‡๐š๐ณ๐‘๐ž๐ฒ๐ณ โ™ก โ˜…๐’๐ž๐œ๐จ๐ง๐ ๐ฌ๐ž๐ซ๐ข๐ž๐ฌ ๐จ๏ฟฝ... More

Sepatah dua kata MrHazreyz
Prolouge
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67 (END)

Bab 31

655 67 9
By MrHazReyz

     HARI pertama bagi Lian terasa biasa sahaja. Agak susah untuk dia membiasakan diri di rumah baru. Keadaan di dalam rumah itu agak huru-hara. Setiap masa ada saja yang bertengkar seperti tiada lagi hari esok. Dia yang masih baru itu hanya mampu mendiamkan diri.

     Rasa aneh duduk di meja makan panjang itu bersama Enrique, Mikayla, Hezrif dan Hezrick. Ke mana penghuni lain? Mereka memang tidak bangun pagikah?

     "Lian..." Mikayla memandang gadis itu namun tiada tindak balas.

     "Lian?" panggilnya lagi.

     Lamunan Lian terhenti. Lian membalas renungan Mikayla.

     "Ya kak?"

     "Awak nak makan apa? Biar saya sendukkan." Mikayla mendekati kerusi Lian.

     "Eh tak apa kak, saya boleh buat sendiri. Lagipun, akak nampak macam sibuk je," kata Lian sambil memandang Hezrif yang duduk di atas riba Hezrick.

     "Betul ni nak buat sendiri?"

     Lian mengangguk.

     "Apahal kau nak layan dia macam budak-budak? Tak payah nak buat-buat risaulah Kayla, dia dah besar panjang pun." Enrique yang duduk selang beberapa kerusi dari Lian itu membebel menyampah.

     "Abang nak makan apa? Saya boleh..." Lian menegur Enrique.

     "Aku tak ada adik. Aku anak tunggal. Kalau ada adik sekalipun, dah lama aku cincang dia. Dia fikir dia bagus sangat ke nak jadi adik aku?" soal Enrique sinis.

     "Maaf saya terlupa, tuan nak makan apa?" Sengaja Lian menekankan perkataan 'tuan' itu.

     "Kau ni tak powerlah. Cuba baca fikiran aku." Enrique memandang Lian.

     "Nasi... goreng..." Dahi Lian berkerut membalas renungan Enrique.

     "Pandainya dia, anak angkat siapalah ni. Sukanya ada pembantu yang boleh baca fikiran macam dia ni. Kau mesti dah baca nota yang aku tulis dalam ipad tu, kan?"

     "Dah baca semua. Tuan tak rasa yang tuan ni cerewet ke?" soal Lian bersahaja sehingga menarik perhatian Mikayla. Berani betul?

     "Sesiapa yang tak suka dengan cara aku, boleh pergi mampus. Aku langsung tak hadap sesiapa untuk kekal dekat sini." Enrique menayang riak bengang sambil memandang pinggannya yang masih kosong.

     "Maaflah kalau tuan tersinggung..." Lian menyusun beberapa batang sosej di atas pinggan Enrique.

     "Kau ni gila ke asyik mintak maaf? Tak payah mintak maaf dengan aku. Aku tak terima maaf orang macam tu je. Kau fikir ni zaman bila?"

     "Habis tu tuan nak saya buat apa untuk dapatkan kemaafan tuan?" soal Lian polos.

     "Bila aku tanya, kau jawab! Bukan tanya aku balik! Pagi-pagi dah buat aku marah. Apa masalah kau, huh? Kau tak suka dengan rumah ni? Kemaslah barang, biar aku hantar kau ke tempat yang lebih layak." Sepasang mata Enrique menikam tajam wajah Lian.

     "Shh... Diam sikit. Jangan tunjuk perangai negatif macam tu depan anak aku." Hezrick memandang Enrique dengan pandangan biasa.

     "Asal kau suruh aku diam? Lian yang bising! Lian yang bagi tenaga negatif dekat kita semua pagi ni! Dahlah! Aku nak pergi office!" jerit Enrique sambil berdiri sebelum dia melangkah pergi.

     "Awak okey Lian?" soal Mikayla.

     Kesian gadis itu perlu berdepan dengan perangai Enrique yang tiba-tiba berubah menjadi pemarah itu. Sebelum ini Enrique baik sahaja.

     "Saya okey tapi saya rasa Tuan Enrique yang tak okey. Dia nampak macam tertekan. Betul ke dia yang ambil saya dari rumah bonda?" Lian memandang Mikayla.

     "Kalau awak tak selesa, awak cakap dengan saya. Pasal Enrique tu, saya rasa dia nak awak kenal buruk dia dulu," ujar Mikayla.

     "Ataupun, dia cuma tersilap layan Lian." Hezrick mencelah secara bersahaja.

     Lian dan Mikayla menoleh ke arah Hezrick serentak. Lelaki itu seakan dapat membaca sesuatu tentang sikap Enrique.

*****

     Enrique dan Herith memerhati kemasukan perabot dan barang-barang yang diperlukan ke dalam syarikat baru mereka. Keadaan yang sibuk itu benar-benar merimaskannya. Herith yang berdiri di sebelahnya dipandang.

     "Kerja kita ni chill je. Kau tak payahlah nak serius sangat macam kau kerja dengan Ricky. Kau dah jadi bos. Tugas bos dengan kuli macam Fred tak sama langsung. Kau dah boleh relaks dan cipta kehidupan sendiri macam yang Ricky buat," kata Enrique panjang lebar.

     "Tapi macam mana kalau syarikat ada masalah? Takkan kita nak guna duit sendiri untuk selesaikan sesuatu?"

     "Sebab tu kau sebagai bos kena jadi bijak macam aku. Jomlah ikut aku mulakan tugas pertama. Buat semak je tengok manusia-manusia hodoh ni buat kerja." Enrique terus berpaling.

*****

     Perjumpaannya bersama klien tamat selepas satu jam setengah mereka berbincang. Pintu lif terbuka setelah beberapa saat dia menunggu. Jam tangan dilihat sambil melangkah masuk ke perut lif bersama beg bimbit di tangan kanan.

     "Handsomenya dia tu. Muka mat salleh terus. Agak-agak dah berpunya ke belum ek?" soal satu suara garau yang berada di dalam lif itu.

     "Kau buat apa dekat sini?" soal Freddy tanpa memandang dua ekor lalat itu.

     "Aku dengan Enrique nak jadi penyelamat syarikat antarabangsa. Kita orang ada banyak duit dan mampu buat apa saja untuk terus hidup. Kau pulak, buat apa dekat sini?" soal Herith.

     "Meeting," jawab Freddy sepatah.

     "Kau ni, asyik kerja kerja kerja. Cubalah berseronok sikit macam kita orang. Betul ke aku dengar cerita baru-baru ni yang kau nak bernikah? Layak ke perempuan tu untuk kau? Aku nampak dia macam lembab sangat je untuk dijadikan isteri." Enrique membalas renungan Freddy yang mula menoleh ke arahnya.

     "Lebih baik kau jaga je anak angkat kau tu elok-elok." Freddy terus melangkah keluar dari perut lif.

     "Kerek bodoh! Lian tu bukan anak angkat aku! Dia cuma kesilapan yang Miya buat. Patut ke aku hapuskan perempuan tu? Aku tak suka orang panggil dia anak angkat aku. Aku terlalu muda untuk jadi bapak kepada perempuan tu." Enrique menggeleng kecil.

     Dia rasa marah namun masih kasihan dengan Lian. Lian datang dari rumah anak-anak yatim sudah sahlah dia seorang gadis yang baik. Sanggupkah dia mencampak Lian ke dalam sungai? Atau tinggalkan gadis itu di tepi loji kumbahan?

     "Nak cara yang paling kejam atau sebaliknya?"

     "Mungkin yang tak menyakitkan..." Enrique memegang dagunya. Mereka berdua kini berada di hadapan kereta milik Enrique.

     "Okey biar aku angkat dia sebagai isteri. Aku rasa aku dah cukup matang untuk berkahwin. Aku akan jadi suami yang baik dan jaga dia macam nyawa aku sendiri, boleh macam tu?"

     "Kahwin ye?" Enrique memikirkan sesuatu. Ada betulnya juga apa yang budak ini cakap.

     "Kalau kau bernikah dengan dia, title anak angkat Enrique akan hilang. Yang akan naik adalah title bini Herith. Mantaplah. Bijak kau ni!" Enrique tersenyum lebar.

     Herith mengangguk bangga. Seronok juga sekiranya mempunyai isteri seperti Lian. Boleh dijadikan tempat mengadu dan bermanja seperti Hezrick bersama Mikayla. Tiba-tiba terasa tidak sabar pula ingin mengahwini gadis itu!

*****

     Pintu rumah ditolak. Dia balik awal pada hari ini untuk membuat persiapan perkahwinannya yang akan berlangsung tidak lama lagi. Dia ingin mempercepatkan majlisnya kerana banyak perkara serta tanda tanya yang harus dia selesaikan secepat mungkin.

     Sekarang bukanlah waktu yang sesuai untuk memikirkan tentang hal kerjanya kerana tumpuan perlu diberikan kepada Miya serta majlis pernikahan mereka.

     Langkah kakinya diatur ke arah tangga. Baru saja kaki ingin menjejak anak tangga pertama, telinganya menangkap suara seseorang meringis kesakitan dari arah bilik tempat penyimpanan barang.

     Niat untuk meniti anak tangga ditangguhkan. Langkahnya diaturkan pula menuju ke bilik yang terletak di sebelah tangga itu. Titisan darah di lantai dilihat tenang. Pintu yang sedikit terbuka itu terus ditolak.

     "Kau okey?" soal Freddy membuatkan Lian yang sedang mencari sesuatu di dalam laci itu tersentak lalu berpaling menghadap Freddy.

     "Dekat mana peti kecemasan? Pisau terjatuh atas kaki saya..." Wajah merah Lian jelas menunjukkan gadis itu berada dalam kesakitan.

     Freddy memandang kaki Lian yang sedang mengeluarkan darah yang banyak sebelum dia mencapai peti kecemasan yang terletak di atas almari bilik itu.

     "Penjenayah mana pulak yang kena tetak dalam rumah ni?" soal Enrique yang berada di luar bilik.

     "Ada o..." Enrique yang menjengul ke dalam bilik stor itu mengerutkan dahi melihat kaki Lian yang berdarah.

     "Seronoknya kau potong kaki sendiri masa aku tak ada... Boleh jalan tak?" soal Enrique sambil mendekati Lian.

     "Tolong tuan... Kaki saya pedih..." Air mata Lian jatuh sebaik sahaja melihat kehadiran Enrique di situ.

     Enrique terus mencempung tubuh Lian lalu membawa gadis itu keluar dari bilik stor. Tubuh Lian diletakkan ke atas kerusi. Dia berdecit perlahan melihat luka yang agak dalam itu.

     "Kena jahit ni..." Enrique bercangkung sambil membelek kaki Lian.

     "Pisau jatuh tercucuk kaki saya..." adu Lian bersama nada suaranya yang bergetar.

     "Habis tu kenapa tak menjerit panggil sesiapa dalam rumah ni? Nak tunggu darah habis sampai nazak dulu baru nak bertindak ke??" Enrique memandang wajah merah Lian yang sedang menangis itu.

     "Jangan banyak bunyi, balutlah lepas tu hantar pergi hospital. Atau kau nak jahit sendiri?" soal Freddy yang berdiri di sebelah mereka.

     "Oh my god! Apa yang jadi ni?" soal Herith yang baru melangkah masuk.

     Enrique terus mengambil peti kecemasan yang dipegang Freddy. Kaki Lian dibalut kemas sebelum dia berdiri lalu mencempung tubuh Lian untuk dibawa ke hospital.

     "Kau dah buat ke apa yang Ricky suruh?" soal Freddy sebaik sahaja Enrique dan Lian pergi.

     "Mestilah dah. Akukan pekerja terbaik. Semua benda aku settle dalam sekelip mata je... Kau tak payah risau, apa-apa nanti aku roger."

     "Woi anjing! Kau nak ikut aku tak?" laung Enrique di muka pintu utama.

     "I'm coming!" Herith terus berlari anak meninggalkan Freddy di situ.

     Freddy menggeleng kecil. Bila berjauhan dengan Enrique, tahu pula nak serius dalam kerja. Bila dekat dengan lelaki itu, asyik nak menggila saja. Apa punya perangailah...

     Baru teringat mengapa dia balik awal hari ini. Di mana bakal isterinya ya?

Continue Reading

You'll Also Like

530K 20.1K 28
Sebut sahaja nama Danial Spark, orang akan terbayang wajah beku tanpa perasaan miliknya. Dia dijolok sebagai dewa kematian. Dia adalah dark devil. Ti...
3.3M 7.9K 2
M1 Adam Morris x Diana Fayree And even if I still love you, I still wanna kill you. Because you broke my heart Versi lama: DEC 2018 Versi reedit: 10...
261K 11.2K 81
| 1st H I G H S C H O O L S E R I E S | ๐ŸšซCRINGE ALERT๐Ÿšซ Tengku Haikal Benjamin tidak pernah menyangka yang dia akan menyukai seorang gadis yan...
4.7M 181K 52
[ COMPLETED ] 1. Kejar kau. 2. Cium kau. 3. Rogol kau. 4. Kahwin dengan kau. 5. Happy Ever After. Aku cuma sayang kau. Hanya kau. Lebih dari diri ak...