Part 4- Saka Nafsu Muda-Kak Imah Makcik aku di rasuk

27.2K 176 13
                                    


Ilmu apa yang orang tua ini pakai, aku toleh balik tempat pangkin yang di buat dari buluh di bawah pokok rambutan itu dan ke muka pintu rumah atuk  berberapa kali. Aku nak panstikan aku nampak tadi orang bukan makluk lain.

Atuk :   'Haa..zali yang ko tercegak kat situ buat apa?..meh masuk'. Aku macam lembu di ikat tali di hidung hanya diam menurut mengekori atuk aku masuk kedalam rumahnya.

Aku tengok ibu aku duduk di meja makan sambil berbual dengan makcik leha yang sedang berdiri mengacau air di ruangan dapur itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku tengok ibu aku duduk di meja makan sambil berbual dengan makcik leha yang sedang berdiri mengacau air di ruangan dapur itu. Makcik leha dengan kain sarung ketat dan tshirt putih yang di pakainya menampakkan bentuk badannya yang montok dan subur itu. 'Bertuah atuk dapat makcik leha ini 'berkata dalam hatiku. Atuk hanya tersenyum melihat aku seperti dia boleh membaca apa dalam hati aku,  dia juga macam perasaan aku memerhatikan nenek tiriku, aku cepat-cepat berpaling ke arah lain dan memberitahu atuk yang aku ingin menukar bajuku dulu di dalam bilik terlebih dahulu.

Selesai menukar bajuku, aku keluar dari bilik melihat sarapan pagi telah siap di hidangkan di atas meja makan, banyak gak sarapan pagi yang ayah aku beli kat kedai tadi tu. Aku duduk di kerusi sebelah ayahku. Atuk dan Makcik Leha duduk di hadapan kami. Aku perasaan atuk aku makan dengan berselera sekali, makan pagi hari ini adalah nasi lemak dan dua tiga jenis kueh mueh  tapi  yang peliknya sampai dua bungkus atuk aku bedal itu tak campur makan kueh lagi yang aku tengok dia makan 4, 5 biji. Ayah aku juga perasaan benda yang sama dan cuma diam memerhatikan gelagat atuk aku. Tiba-tiba ayah aku bersuara.

En Rosman :' Ayah, imah cakap ayah sakit tenat, itu yang kita orang tergesa-gesa balik semalam'. Aku lihat atuk aku macam buat tak tahu sahaja pertanyaan ayah aku tadi.

En Rosman :' Ayah...ayah dengar tak man tanya tadi?' Ayah aku mengharapkan pertanyaannya di jawap oleh atuk ku.

Atuk :' Iyer...aku dengar....ko ada tengok aku sakit ke sekarang? 'ke ko nak tengok aku sakit man? sebelum ini takda lak ko beria balik nak tengok macam mana keadaan aku'. Jawapan atuk membuatkan ayah terdiam sekejap. Tak berani dia mahu bertanya lagi.

Atuk : 'Baik ko pergi tengok imah adik ko tu kat rumah arwah mak ko kat hujung kampung, aku pun dah lama tak balik sana, ko tak payah tanya aku sakit ke tak, makcik leha ko ada ni, dia boleh jaga aku'.

Perbualan antara ayah dengan atuk berakhir di situ.

Tiba-tiba atuk memandang aku, mata ku cuba untuk tidak bertentang mata dengannya.

Atuk :' Zali ko nak ikut atuk pergi ke kebun  kat hulu sungai  tak pagi ini?' pertanyaan atuk membuatkan aku terkesima sekejap sebab tadi dia dah sound ayah aku. Dalam keadaan sedikit tergagap-gagap aku menjawab.

Razali : 'Ba..ba ..baik atuk ..boleh'. Makcik Leha tersenyum melihat aku tergetar-getar menjawab tadi. Takut punya pasal aku jawab yer.

En Rosman :  'Zali pergilah tengok kebun atuk kamu yang luas ada macam-macam pokok buah ko boleh jumpa sana tau , atuk kamu dah ajak tu, ayah dengan ibu kamu ada plan jap lagi nak pergi rumah arwah nenek nak jumpa maksu kamu kat sana.

Saka Nafsu Muda ( Completed November 2020)Where stories live. Discover now