BAB 25

4.7K 415 66
                                    

AMIN berlari-lari anak menurut kata abangnya dengan membuka pintu rumah. Sesekali dia ketawa riang dengan kejutan yang ingin diberikan buat Haura. Perlahan-lahan, Athar memimpin tangan Haura memasuki rumah baharu mereka. Senyuman tak lekang dari bibirnya apabila Haura mengomel apabila matanya ditutup dengan kain berwarna hitam. Semerbak bau mawar merah menusuk hidung Haura tatkala dia memasuki rumah. Kedengaran bunyi kerusi ditarik sebelum Athar mendudukkan Haura di kerusi tersebut.

          "Aku buka. Jangan lupa baca Bismillah," bisik Athar seraya membuka penutup mata.

           Saat Haura mencelikkan matanya, saat itu juga matanya membuntang melihat sekelilingnya. Senyuman tak lekang dari bibir dengan kejutan itu. Ruangan rumah itu kelihatan cantik dan lebih luas dari rumah sebelumnya. Terdapat sebuah taman landskap yang terletak di luar rumah dan dipancarkan dengan lampu. Haura dapat melihat melalui pintu gelongsor lut sinar di ruangan makan itu. Bahkan, hiasan rumah itu kelihatan cantik dengan berkonsepkan moden kontemporari. Terdapat foto pernikahan Haura dan Athar yang tergantung di dinding. Saat ini pula, di atas meja dipenuhi dengan makanan kegemarannya dan beberapa kuntum bunga mawar merah yang ditabur di atas meja. Cantik!

          "Kak Haura, cantik tak rumah baru kita?" soal Amin yang sedang duduk di sofa sambil bermain dengan kereta mainannya.

           "Rumah baru? Ni rumah baru kita? Tapi sejak bila..."

           "Ya sayang. Rumah baru kita. Aku nak anak kita hidup selesa sebab tu aku buat keputusan untuk pindah rumah. Sebenarnya dah lama aku buat keputusan ni sejak aku lafazkan akad untuk kau. Lepas aku bangun dari koma dulu, aku cuba nak berbaik dengan kau tapi aku tak sampai hati nak berdepan dengan kau lepas aku lukakan kau. Mulai hari ni, kita tinggal kat rumah ni. Kan aku dah pernah janji aku akan sediakan sebuah rumah yang lebih besar dari rumah kita yang dulu tu," ujar Athar seraya melabuhkan duduk di sebelah Haura.

          Haura tergamam. Sungguh, dia kehilangan kata dengan kejutan yang diberikan oleh Athar. Dia jadi sebak dengan pengorbanan yang dilakukan oleh suaminya hanya untuk membuatkan dia dan anak mereka hidup selesa. Buat seketika, pandanganya bersatu dengan Athar sebelum dia mencubit lengan suaminya. "Saya tak nak menangis tahu tak! Awak ni saja kan buat saya sebak," adu Haura sebelum dia mengesat setitis air mata yang mengalir ke pipinya.

         Tak semena-mena, Athar ketawa dengan tingkah Haura. Segera dia mengesat lembut air mata isterinya sebelum meletakkan tangannya di kandungan Haura yang sudah membesar. Usapan lembut itu membuatkan Haura tersenyum sendiri. "Anak abah. Tengoklah mama ni. Sejak dua menjak ni dia asyik cengeng saja. Anak abah nanti jangan kuat menangis macam mama tahu," kata Athar dengan sisa tawanya.

        "Kak Haura janganlah menangis! Nanti baby tu kuat menangis macam kakak. Kalau dia kuat menangis Amin nak main dengan siapa?" kata Amin pula seraya berdiri di sisi abangnya. Buat seketika, Haura ketawa kecil sambil mengenggam tangan Athar yang sedang mengusap kandungannya. Sungguh, dia bahagia.

       Tiba-tiba, nyanyian lagu hari jadi kedengaran di luar rumah. Mereka mendongak memandang tiga figura yang melangkah masuk ke dalam rumah dengan membawa sepotong kek. Athar bangun dari duduknya dan menyambut kek yang dibawa oleh Fina. Mereka sama-sama menyanyikan lagu ulang tahun buat Haura. Sekali lagi, setitis air mata mengalir ke pipi Haura. Wajah orang-orang kesayangannya dipandang satu per satu sebelum dia memandang kek yang diletak di hadapannya.

          "Selamat ulang tahun Kak Haura!" ucap Amin seraya meniup lilin. Tak semena-mena, Haura ketawa dengan telatah Amin.

         "Happy birthday mummy to be! Senangnya aku tengok kau orang dah berbaik. Dahlah sejak kau mengandung ni Athar makin sweet. Semua tips dia minta daripada aku dengan Hazrul," ucap Fina pula.

BERIKAN AKU WAKTU (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now