BAB 18

3.3K 374 17
                                    


"ATHAR, awak pergi mana semalam?" soal Haura ketika dia meletakkan secawan teh panas di hadapan Athar. Jelas, wajah Athar nampak tak bermaya dan pucat. Haura risau. Sejak kebelakangan ini juga Athar sudah kelihatan berubah. Kadang-kadang Athar boleh lupa bahawa dia bekerja. Kadang-kadang juga Athar lupa untuk mengambil Amin di asrama. Pokoknya sikap pelupa Athar semakin menjadi-jadi. Bahkan, Athar juga sering sakit kepala sehingga dia berlama-lama di dalam tandas. Penglihatan Athar juga semakin hari semakin terganggu. Bila Haura bertanya, Athar hanya mengatakan bahawa dia penat.

"Aku ada banyak kerja."

"Alasan tu dah lapuk bagi saya! Tak ada alasan lain ke yang awak boleh berikan pada saya? Saya ni isteri awak, Athar! Saya risaukan awak. Awak faham tak? Saya takut ada yang bermusuh dengan awak dan cederakan awak. Kita ni dah jarang berkomunikasi sejak kebelakangan ni. Saya ada salah ke?" marah Haura. Dahinya sesekali berkerut melihat wajah kosong Athar.

"Aku nak kerja dulu. Kau jaga diri baik-baik," kata Athar seraya mengusap kepala Haura. Tanpa menunggu kata-kata Haura, Athar melangkah keluar dari rumah. Athar terpaksa melakukan perkara sebegini. Ya, dia terpaksa setelah dia mengetahui bahawa masanya hanya tinggal lima bulan sahaja lagi. Mengingatkan hal itu, Athar menekup mulutnya. Air matanya terus mengalir deras ke pipi. Sakitnya bukan kepalang!

Haura buntu dengan sikap Athar. Dia hanya mampu duduk di ruang makan sambil memandang mee goreng di pinggan Athar yang hanya disentuh separuh. Keluhan berat dilepaskan sebelum dia menghabiskan mee goreng tersebut. Namun, tiba-tiba sahaja Haura merasakan tekaknya berasa loya. Kepalanya juga begitu pusing. Sudah seminggu dia begitu tapi Haura itu degil orangnya. Sudah dipesan oleh ibunya untuk membuat pemeriksaan tapi Haura masih rasa tidak penting.

Bagi Haura, keadaan Athar yang berubah jauh lebih penting berbanding dirinya yang sering sakit-sakitan sejak akhir-akhir ini. Kadangkala emosinya juga tidak stabil. Haura juga mulai mempunyai tabiat baharu seperti dia suka dengan bau kopi padahal dia itu bukan seorang yang suka minum kopi. Saat ini pula Haura mengidam untuk makan buah pelam. Teringat akan perkara-perkara pelik itu Haura tersenyum sendiri. Apakah dia sudah mempunyai isi? Kalau ya, pasti dia akan gembira. Ini hadiah buat Athar!

Haura segera berkumur-kumur setelah dia memuntahkan isi perutnya. Tisu dicapai seraya mengelap lembut mulutnya. Segera Haura mengemas meja makan sebelum mencapai telefonnya dan menghubungi Fina. Kalau apa yang dia fikirkan ini benar, jadi dia mahu membuat pemeriksaan seperti yang dinasihatkan oleh ibunya.

"Fina! Aku nak minta tolong kau temankan aku hari ni boleh?"

Dalam talian, Fina sedang bersarapan bersama Hazrul. Dengan pandangan mata Hazrul bertanya siapakah yang menghubungi isterinya awal pagi. Fina menyebut nama Haura dan dibalas dengan anggukan Hazrul. Lelaki itu kembali menjamah hidangan nasi goreng yang dihidangkan oleh si isteri.

"Klinik? Eh kau sakit ke? Athar tahu tak kau tak sihat? Eh kalau dia diam-diam je tak jaga kawan aku yang seorang ni aku boleh berdepan dengan dia!" tegas Fina tiba-tiba. Sungguh, dia kaget mendengar jawapan Haura. Awal pagi mengajaknya menemani ke klinik.

"Aku cuma tak sedap badan saja! Aku rasa aku dah ada tanda-tanda ibu...

"Seriuslah? Eh aku kahwin dulu tahu dari kau. Kau dah ada tanda-tanda sejak bila? Kau..." Fina kematian kata tatkala Hazrul sudah memandangnya dengan pandangan yang tajam. Seolah-olah riak wajah terkejut terpamer di sebalik wajah suaminya. Maka, Fina melangkah keluar rumah dan menyambung perbualannya bersama Haura. Kalau Haura tidak mahu melibatkan Athar, maka dia harus merahsiakan semuanya daripada Hazrul.

BERIKAN AKU WAKTU (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now