Kisah Empat

182 8 0
                                    

Kajang
2348
3 May 2020

Earphone yang terletak elok di telinga aku cabut sebelah dah gantung di bahu. Afterlife - Avenged Sevenfold masih berdetum kuat. Terasa hawa dingin datang entah dari mana.

Aku buka tingkap bilik. Hujan lagi. Hujan lebat. Lampu LED yang jiran pasang pada pokok mempelam membuatkan mata aku menangkap butir butir hujan. Cantik.

Hujan yang kena biasan cahaya. Sangat cantik. Telefon pintar aku capai, lagu aku matikan. Sebelah lagi earphone aku cabut. Telefon aku letak di meja.

Mata aku pejam. Menikmati bunyi hujan.

Seketika rasa sayu menyelimuti tubuhku. Rasa sendu. Fikiranku melayang ke arah dia. Hampir dua jam dah dia tertidur. Penat kerja mungkin. Riak wajahnya yang penat saat kami berpanggilan telefon melalui aplikasi whatsapp tadi masih jelas di ruangan mataku.

"Harini barai. Penat." adunya manja. Aku tersengih. Senang dengan tingkah lakunya. Senang dengan manjanya.

Ah.

Aku rindu. Rindu yang teramat sangat. Rindu yang tak mampu aku ungkap. Jika rindu itu cuma di dada, mengapa seluruh sendiku merasakan sakitnya?

Air mata yang aku tahan sedari tadi menitis perlahan. Cinta jarak jauh. Beginilah adatnya. Walau jauhnya cuma dua jam jarak. Walau jauhnya boleh dicapai dengan motorsikal. Tetapi di saat musim perintah berkurung, dicampur lagi dengan keluarga, rindu ini cuma dapat aku pendam di dada.

Air mata aku kesat dengan belakang tapak tangan. Bibir aku ketap rapat.

"Awak, saya rindu."

Randomness in My MindTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang