Bab 22

6K 21 0
                                    

Aku chiqa. Pergi membawa diri. Jauh dari segala masalah. Memori. Segalanya. Kini aku sendiri. Tiada sesiapa. Lebih bahagia. Aku lebih selesa bergini. Maafkan aku danny. Mungkin ini yang terbaik. Untuk kita. Untuk masa depan kita. Air mata bertakung di kelopak. Angin sepoi menampar pipi gebu. Aku tertunduk sendiri. Pilu dengan perubahan orang yang dicintai. Mengharapkan bahagia. Tetapi sengsara yang tiba. Kini aku memilih jalan terbaik. Jalan untuk berubah. Daripada kehidupan yang jahil. Mungkin sebab itu aku tidak peroleh kebahagian. Aku sombong. Aku takbur. Aku lupa diri. Aku kotor. Aku jijik. Agama ditolak. Tuhan dilupakan. Aku sesat. Yayasan rumah anak yatim. Kedah. Aku menetap. Memohon bantuan. Untuk mengubah diri. Syukur. Aku diterima. Dengan hati terbuka. Aku disayangi. Aku diajar solat. Diajar menutup aurat. Aku mengubah diri aku. Seperti tranformers. Aku tekad. Jika cinta manusia tidak diperoleh. Sekurang kurangnya aku mendapat cinta yang paling agung. CINTA TUHAN YANG ESA.

.....................
Hati tak sedap. Perasaan resah. Segala yang aku buat tak kena. Apa kena ni? Danny? Apa jadi? Perasaan aku tidak tenang. Harap segalanya selamat. Wuduk diambil. Solat ditunaikan. Berdoa segalanya baik baik sahaja. Keselamatan danny. Kebahagian danny. Segalanya tentang danny. Selain ibu dan ayahnya yang telah lama pergi. Air mata menitik. Keinsafan diri timbul dihati. Perasaan takut menjelma. Perasaan masih resah.
Kenapa dengan aku?
Handphone dicapai. Nombor ditaip. Nama danny terpancul di screen. Call atau tidak? Hati berbelah bagi. Ya tuhan. Harap segalanya ok. Bissmillah diucap. Nombor di dail. Tiada yang angkat. Di dail lagi. Masih tidak diangkat. Dada aku berdebar. Di dail untuk kali ketiga. Aku memberi salam. Salam aku disahut. Ini bukan suara danny. Aku terkedu seketika.
Ini siapa?
Danny ada?
Aku bertanya.
Maaf, danny sekarang dibilik ICU, Hospital Besar Kajang untuk pembedahan kerana otaknya mengandungi darah beku yang banyak setelah kejadian kemalangan sejam yang tadi, boleh saya tahu ini isteri dia ke?
Soalan tidak dijawab. Aku sentap. Handphone terjatuh dari tangan. Badan aku menggeletar.
Danny!!!!
Aku menjerit. Tangisan aku kedengaran. Badan merengkok. Kesedihan yang amat sangat. Aku kecundang. Isteri apa aku ni? Tiada disisi suami? Danny di ICU. Danny kemalangan? Danny tidak sedarkan diri? Otak aku ligat memikir. Tudung dicapai. Kaki melangkah menuju ke hospital. 3 jam perjalanan. Aku masih menangis. Mata sembab. Ya tuhan. Selamatkan suami aku. Berdoa dalam hati. Aku sayang dia. Tolong selamat kan dia. Lindungi dia. Aku sayang dia. Aku sayang dia. Aku sayang dia. Ayat diulang. Air mata masih mengalir. Seperti air terjun. Tangan menggigil. Ketakutan. Takut tak sempat jumpa. Gear dinaikkan. Minyak ditekan. Danny sayang, tunggu aku. Aku datang....

Aku Where stories live. Discover now