Bab 6

518 10 0
                                    

KELEWATANNYA pagi tadi atas kelalaian sendiri. Maka dia tidak melenting apabila Tengku Hanif menegur secara berhemah tentang keterlanjuran yang telah dilakukan hari ini. Apatah lagi selaku pekerja baru, dia sepatutnya memastikan segala janji temu atau arahan majikan dipatuhi tanpa sebarang alasan.

"Lain kali jangan lambat. Kita nak jumpa klien. So, kena tonjolkan sikap yang baik. Tepati masa... Itu sangat penting."

Ketika itu dia mengangguk dengan kepala tertunduk merenung lantai.

"Hai..."

Nurul Ain tersentak. Nyaris terlepas beg di dalam pegangan.

Melihat aksi spontan gadis itu, Irfan tertawa kecil selajur memohon maaf.

"Lama saya perhatikan awak." Sorot mata mengamati fizikal gadis itu yang tampak ayu mengenakan sepasang baju kurung baby blue tanpa sebarang corak yang diperbuat daripada kain kapas. Bertambah manis dengan sehelai selendang merah jambu bercorak ringkas menutupi kepala.

"Saya... Irfan. And you?"

"Nurul Ain." Dia menjawab dalam senyuman.

Senyuman itu membawa Irfan membelah dimensi yang agak asing. Sejak awal kemunculan si gadis, dia tertanya-tanya. Entah siapa namanya, dari mana asalnya dan bagaimana gadis itu boleh duduk di kerusi yang tidak pernah diketahui fungsinya. Apatah lagi perjumpaan dengan klien pagi ini turut disertai oleh gadis itu.

Pembantu Lufiya.

Aneh.

Adira, setiausaha sendiri pun tidak memerlukan seorang pembantu dan masih mampu mengendalikan tugas dengan baik sekali.

"Irfan."

Kepala menoleh ke belakang. Sekadar menyapa susuk tubuh itu dengan renungan bersahaja.

"Let's having lunch together." Tengku Hanif mempelawa. Namun dia menyedari Irfan tidak akan menyahut. Sekadar membiarkan bicaranya terbazir begitu sahaja.

"Irfan, do you mind to..."

"No... Thank you. Aku nak balik ofis. Ada hal urgent." Kali ini pandangan Irfan tepat menghunus ke arah Tengku Hanif dengan busur bermata tajam yang seolah-olah tersingkap di celah tetingkap mata.

"See you next time, Nurul Ain." Pamitan itu disertai kuluman bibir yang meleret panjang. Kemudian dia mula mengatur langkah tanpa mempedulikan sepasang mata yang kekal memerhatikannya.

PINGGAN yang diusung ke sana sini masih kosong. Meski depan mata terhidang pelbagai juadah yang mampu membuarkan rasa lapar, namun dia masih kaku berdiri di hujung meja dengan mata liar merayapi ke segenap pelosok ruang itu. Persekitarannya dipenuhi manusia-manusia yang datang daripada kelas berbeza-beza. Yang nyata, dia paling terpencil di antara mereka.

"Diet?" Tengku Hanif datang seumpama deruan angin. Menegur dengan suara yang perlahan tetapi masih jelas di pendengaran Nurul Ain.

Nurul Ain mengerling sekilas. Lelaki itu kelihatan sibuk memilih juadah untuk disumbat ke dalam perut.

"Kalau nak diet, jangan sampai tak makan. Nanti sakit. Tu... Banyak makanan yang berkhasiat." Tengku Hanif berkata lagi. Garpu bermata empat dituding ke hujung meja di sebelah kiri mereka.

Entah usikan atau sekadar nasihat percuma di sebalik bicara lelaki itu, Nurul Ain tidak mampu menghadamnya dengan baik. Fikirannya menjurus kepada satu persoalan tunggal; kenapa dia ada di sini, menyertai satu perjumpaan antara dua buah syarikat yang bakal menjalinkan kerjasama korporat?

"Saya nak awak belajar, Nurul Ain. Menjadi pembantu kepada Lufiya tak bermakna awak tak boleh didedahkan dengan benda-benda macam ni. Dari sekecil-kecil hal, sampai ke sebesar-besar perkara, awak kena ambil tahu. Ini bukan meeting terakhir yang awak akan ikut. Malah lebih banyak meeting yang awak kena sertai."

Hingga Akhir NafaskuWhere stories live. Discover now