Bab 5

76.7K 457 38
                                    


Asap kemenyan mula berkepul-kepul, memenuhi ruangan bilik tidur Hajah Halimah. Wanita itu kelihatan sedang berbogel, tanpa seurat benang, sedang melutut dihadapan dupa kemenyan yg sedang terbakar, mengeluarkan asap tersebut. Disamping dupa tersebut, kelihatan tiga biji limau nipis, sebekas beras bakar dan juga sebekas cecair berwarna merah pekat. Darah(?). Semua itu disediakan oleh Hajah Halimah mengikut apa yg diarahkan oleh 'Tuan' nya. Matanya terpejam rapat dan badan Hajah Halimah sudah dibasahi dengan peluh, merencik dari dahi dan segenap tubuhnya, manakala mulutnya berkumang kamit membaca sesuatu yg tidak dapat ditangkap butir katanya. Hampir seperti zikir, tetapi dengan ayat-ayat yg jauh sekali berbeza dengan ayat-ayat suci yg sebelum ini selalu diamalkan oleh Hajah Halimah.

Jam di dinding bilik tersebut menunjukkan waktu yg menghampiri pukul 11 malam, dan Hajah Halimah masih lagi melutut dihadapan dupa tersebut, sambil dia bergilir-gilir memerah limau nipis yg sudah dibelah keatas kemenyan yg sedang terbakar, dan sesekali menabur beras bakar kedalam bekas dupa kemenyan tersebut. Dia terus menyeru, memanggil 'Tuan'nya,

" Ya Tuan ku, ku serahkan jiwa dan jasad ku kepada mu... Bersatu lah dengan ku... Dampingi dan berikan kenikmatan kepada ku... Jiwa dan jasad ku hanya untuk mu, hanya untuk nafsu ku.. Huu..."

Kalimah dan serapah itu terus berbunyi dibibir mulut Hajah Halimah. Berkali-kali, bersungguh-sungguh. Disebalik asap nipis kemenyan yg sedang terbakar itu, kelihatan asap yg lebih gelap, lebih hitam, mula menari sama, bercampur didalam asap kemenyan tersebut. Asap hitam itu seolah-olah mempunyai nyawa dan fikirannya sendiri, mula berkumpul, meninggalkan asap kemenyan tersebut, mula mendekati Hajah Halimah. Mulai mengelilingi wanita yg sedang berbogel itu.

Hajah Halimah menyedari dirinya yg sedang dikelilingi oleh asap hitam itu, dan dia seolah-olah dapat melihat sesuatu yg tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia biasa. Mulutnya mula membibitkan senyuman gembira.

Halimah, relakan jasad dan jiwa mu untuk menjadi pendamping ku.

Bisikan ghaib mula bergema ditelinga Hajah Halimah. Bisikan yg menjadi kompas hidupnya sejak beberapa hari lepas.

" Aku rela. Jiwa dan jasadku hanya untuk mu." Seru Hajah Halimah.

Asap hitam itu mula melitupi segenap tubuh Hajah Halimah, memasuki setiap liang ruang badan Hajah Halimah. Telinga, lubang hidung, mulut dan juga lubang puki Hajah Halimah. Badan Hajah Halimah mula mengejang, mula mengelupur dilantai ruangan itu, sehingga asap hitam tersebut selesai memasuki badan Hajah Halimah. Seketika kemudian, Hajah Halimah berhenti mengelupur. Badannya kembali kaku, terbaring dilantai ruangan itu. Keadaan bilik tidur itu kembali menjadi sunyi, dengan hanya bau asap kemenyan sahaja memenuhi ruangan itu.

Hehehehehe

Tawa dan rengkekan panjang mulai kedengaran dari mulut Hajah Halimah, sambil bibirnya mulai terukir dengan senyuman kemenangan. Jika ade yg mendengar suara ketawa itu, pasti bula roma mereka akan meremang.

****

" Ehh sialah... Jahanam.." jerit Razi sambil dia menyepak tin minuman yg sudah kosong di sisi jalan. Jeritan itu menarik perhatian kumpulan yg turut sama berkumpul dikawasan tersebut. Kumpulan yg berada hampir dengan Razi hanya terdiam mendengar jeritan amarah dari lelaki itu, manakala disatu sudut yg tidak terlalu jauh dari situ, sekumpulan lagi kelihatan seolah-olah gembira melihat Razi dalam keadaan marah dan tidak berpuas hati itu.

Seorang lelaki, remaja diawal 20-an dari kumpulan berhampiran dengan Razi mula mendekati Razi.

" leks la bro. Jangan nak hangin sangat la. Biasa la bro, adat race kan. Ade masa ko menang, ade masa tak.." jelas Tam, merapati Razi. Dia cuba menenangkan kawannya itu.

Bisikan NafsuWhere stories live. Discover now