MENGINTAI DARI TABIR RINDU

14 1 0
                                    

♡5♡
*****

        SUDAH, hampir sebulan dia telah tidak bertemu, Nichol. Hampir, sebulan juga Norzian turut berasa hairan dengan, lelaki itu. Jika, sekala dia tidaklah berkelakuan, begini. Norzian, dia sehingga ke hari ini masih, tidak mengerti dengan apa yang telah, terjadi. Kalau, benarlah dirinya hanya seorang kawan biasa, mengapa pula Nichol perlu menyisihkan, diri. Mak Ngah Mi Ibunya, ada juga bertanya tentang Nichol tetapi, Norzian hanya menjawab dengan sambil lalu sahaja dan tidaklah, bersungguh mana pula. Kadang kadang, dia naik segan pula dengan, orang tuanya itu. Entah, macam mana lagi hendak, dia usahakan supaya Nichol, datang menjenguk diri, ke sini lagi. Sudah puas dia, cuba menghubungi lelaki itu tetapi, hampa. Ada, juga di kalangan kawan kawannya bersoksik soksek sesama mereka tentang, dirinya dan Nichol. Norzian, dia tidak pula mengendahkan cakap cakap mereka, itu semua. Tambah lagi, dia sekarang ada juga berkawan dengan, seseorang. Timbul pula, perasaan khuatir di hatinya jika, kalau kalau Nichol telah, mengetahuinya. Bukan, niat dirinya hendak merahsiakan, perhubungannya itu. Waktu, belum begitu sesuai untuk itu buat, setakat ini. Lagi pun, memang benarlah telahan kawan kawannya, sebelum ini. Mereka, mengandaikan, perhubungan Norzian dan Nichol tidak akan berpanjangan, kata mereka. Norzian, dia sendiri seakan mengakui kebenaran kata kata  dari, mereka itu. Mungkin, dia menyedari yang perhubungan mereka berdua selama ini, di atas dasar belas kesian, sahaja. Sambil, membungkus sambil dia, termenung. Ibunya, sudah acap kali sudah, ada menegurnya tetapi dia hanya mengangguk nganggukkan, kepala. Ibunya, kelihatan naik risau juga melihat, anak daranya itu. Norzian, dia mahu tak mahu terpaksalah menelan leteran Ibunya, setiap hari. Dia, memerhatikan jam ada di tangannya, seketika. Sudah, hampir ke pukul 10.00p.m, sekarang. Dia, tak ubah seperti angau kepada Nichol, pula. Apa tidaknya, asyik bayang diri lelaki itu sahaja yang ada, dia terlihat. Tak ubah, seperti seorang malaikat pula dia, bila Norzian fikir fikirkan.
        Tepat, jam 10.00p.m dirinya, sudah tercongok di atas kerusi ada, di tempat biasa. Sambil, bersendirian dia hanya duduk memerhatikan ke sekeliling,  dalam Heider TC Discotech, itu. Oleh, kerana sudah lama tidak bersama jadi, dia tidaklah terasa mana meski, tanpa Nichol di sisi. Setiap, mata memandang dia merasakan seolah olah, seakan disindir pula. Wajah wajah yang, datang berkunjung ke sini pula tidak ubah seperti muka seposen saja pada, mata pandangannya di kala ini. Suasana, di situ juga kini sudah agak suram dan seakan tidak, bermaya lagi. Dia, sendiri sekarang, datang pun sambil sekali sekala, sahaja. Tidak, seperti dulu.
         Sedang, dia asyik berbual tiba tiba Ibunya, datang. Norzian, dia lalu lekas lekas memperlahankan suaranya, bercakap. Mak Ngah Mi, dia tidak begitu perasan dengan tingkah laku, anaknya itu. Seketika, Norzian menyambung kembali sambil, berbual. Sebentar, Ibunya datang kembali sambil melintas di, balakangnya. Sekali sekala, dia menoleh kepada Norzian yang kelihatan sedang ralik, berbual. Sempat pula, Norzian memerhatikan Ibunya melalui, ekor anak mata. Setelah, hampir 20 minit kemudian dia, berhenti berbual dan lalu terus bersiap, untuk keluar. Selesai saja, dia meminta izin dari Ibunya untuk keluar, sebentar.

"Mak! Norzi nak ke bandar sekejap!"
"Mak...ada apa apa nak kirim?"

Kata Norzian, sambil memberitahu Ibunya seraya meminta izin dengan, bertanya pula. Mak Ngah Mi yang, sedang duduk di dapur lalu, berkata.

"Engkau...jangan lama sangat! Kang...Ayah engkau bising, kang!"

Jawab Ibunya sambil berpesan.

DISCOOnde as histórias ganham vida. Descobre agora