SIMBOLIK SINOPSIS

9 1 0
                                    

Memandang, melihat serta memerhati dan mendengar serta mengata adalah, ada beza di antara. Perbedaan itulah telah menjurus ke arah satu hala tuju yang lebih mematangkan pada usia keperibadian diri. Perjalanan hidup pastinya telah lama mematangkan kendiri dengan pengetahuan serta pengalaman yang ada.
Namun, tidakkah ada jalan bagi sebuah perjalanan yang panjang ini yang, memungkinkan diri lebih bererti pada jasad, akal dan budi berbakti, selama hayat diri di dalam Kehidupan ini. Segala, kemungkinan sudah menyerlahkan kesangsian pada diri yang tidak pernah sangsi akan Hakiki Duniawi, walau sekali. Janji ini, terlalu Agung demi sebuah, Kehidupan Hakiki. Janji pada diri, tidak mungkin lagi memungkiri sementelah lama berteman serta lagi lama bermesra, malam dan siang. Tidak mungkin Ayam mengajar Itik berenang. Pun jua, bukan Ular bakal menelan Naga. Menyedari, hakikat hidup ini diri, menjadi sangsi serta kerdil, pada Ilahi. Ternyata, Kebenaran itu ada tanda dan harga. Terbukti pula, bertakhta nun di Singgahsana.
Jawapannya, ada di mana mana. Persoalan demi persoalan, terjawablah sudah. Dirinya kini, tidak tercari cari lagi. Sementelah pula, ibarat sireh pulang ke gagang. Nicol kini, sudah mengantuk disorongkan bantal pula dia, nampaknya. Tiada lagi erti, sebuah keperitan. Tiada lagi, segala kerunsingan. Tatkala, diri bertakhta indah dengan serinya saja sudah mampu memancar ke seluruh Alam Kehidupan.
*****

SEKIAN. TERIMA KASIH.
Daripada saya;

@Qalby.com
@HasanatulQalby.com
prevent.com
@prevention2008.com
mokhtarabdullah@69gmail.com
@idsideal.com
@metoo.com
@same2U.com
SAME2U.COM
*****

"SELAMAT MEMBACA SEMUA"

DISCOWhere stories live. Discover now