BENNIFICA VAHEIYANITA

15 1 0
                                    

♡1♡
*****

        SEMALAMAN juga, Nichol bersusah payah sambil memerhatikan, ke sekeliling Music Town Wonder City. Sambil itu, matanya tidak lekang lekang mengintai jika kalau kalau, ada terlihat kelibat bayang gadis yang dilihatnya, di sebuah pusat hiburan Heider TC Discotech pada, malam kelmarin. Nicholas Tockta, seakan pernah melihat gadis itu sebelum ini tetapi, dia terlupa di mana. Sambil, berbaring berseorangan, Nichol melihat jam ada di atas, meja. Sudah, hampir jam 1.00a.m, di ketika ini. Dia, lalu menutup TV dan juga alat pemain cakera padat VCD, ditontonnya itu. Filem, lakonan Julia Robert dan Richard Gere, Please Make Me Cry, hasil garapan serta arahan Aktor kacak itu sendiri, kelihatan begitu hambar pula bila dia, merasakan. Nichol, merupakan salah seorang peminat setia kepada kedua pelakon, terkenal itu. Memandangkan, waktu masih lagi awal baginya, Nichol bercadang untuk keluar minum sambil di mana mana Cafe, ada berhampiran. Dengan, tidak berlengah dia terus keluar untuk mendapatkan kenderaannya ada, tersadai berhampiran sebatang Pohon Mahl Verry di bersebelahan, rumahnya. Sebentar, Nichol pun sampai ke Cafe yang dimaksudkan itu, tadi. Kelihatan, SuperSubServesCafe.T.Real_em.com masih lagi ramai para pengunjung sambil, ada di situ. Sebuah Cafe, ada menyediakan pelbagai menu masakan ala Chinese Food itu, diperhatikannya untuk seketika. Setelah, memesan sedikit makanan serta secawan Cofferealita Hot shake Nichol, terus mengambil sebuah tempat duduk.Sebentar, pesanan pun tiba. Seorang gadis pelayan, kelihatan ada membawa makanan sambil ditatang, di tangannya. Nichol pun sejurus, lalu mengucapkan terima kasih sambil berpaling ke arah, pelayan itu. Hatinya, dengan tidak semena mena sambil, tiba tiba saja terasa semacam bila memandang, ke wajahnya. Ingin saja, dia bertanya kepada gadis itu. Entah kenapa, lidahnya bagai disekat sekat, pula.Lalu, dia melajukan kata katanya dengan memberanikan diri, untuk bertanya kepada gadis itu, dengan berkata.

"Err...Boleh, saya tau nama awak, tak?"
"Err...saja! Sekadar, mahu tahu!"

Gadis itu, memerhatikan kepadanya dengan rasa, hairan. Sebentar, gadis itu pun berbunyi.

"Saya...ya?"
"Err...Benny! Kenapa?"

Jawab gadis itu, dengan bertanya balas kepadanya.

"Takkan, Benny aje...kut?"
"Apa! Tak pernah ada Ayah ke, apa?"

Soalnya lagi, sedikit berseloroh seraya menduga pula, gayanya dia.

"Ooh! Bennifica Vaheiyanita a/k Al Taha Arif.
"Awak plak?"

Nichol, termenung sejenak sambil, berfikir. Dalam, waktu yang sama dia memerhatikan kepada, gadis itu.

"Oo! Saya?"
"Kenalkan! My names...Nichol!"
"Err...Nicholas Tockta a/k Dr. M. Mahetaman!"

Sebuah, Salam perkenalan yang terindah, pernah Nichol ucapkan di dalam sejarah, hidupnya. Pertama tama kali, Nichol berada di dalam satu kondisi yang begitu selesa, pada saat ini. Jarang sangat, dapat melihat dirinya bersikap begitu friendly terhadap, mana mana gadis sebelum ini. Lain pula gayanya dia, kali ini. Mungkin, Nichol punyai alasannya, tersendiri. Dia, cepat cepat menghulurkan tangannya kepada gadis itu, sambil berkata.

"Oh! Ya! Lupa plak!"
"Salam perkenalan!"

Ujarnya, seraya menyuakan tangan kanannya. Benny, sedikit tercengang melihatnya. Sambil teragak agak, dia menyambut tangan lelaki itu sambil menggenggam lembut, pula.

"Oh! Selamat berkenalan! Terima kasih!"

Balas Benny pula. Nichol, semakin merasa sedikit yakin untuk memulakannya. Dia, tidak mungkin berpaling lagi. Lalu, Nichol pun bersuara lagi kepada Benny dengan, bertanya kepada gadis itu sambil, berkata.

"Apa...awak ke orangnya yang saya lihat di sebuah Disco, tempohari?"
"Jika tak salah saya...gadis itu, saling tak tumpah rupa macam awak!"

Soalnya, sedikit mengusul gadis itu pula. Benny, tidak terus menjawab pertanyaannya itu tetapi, dia memandang seketika kepada Nichol, sambil memerhatikan kepadanya. Sebentar, dia bertanya.

"Apa! Awak ke, Jockey kegemaran ramai tu?"
"Awak tau...Saya fans dekat situ! Saya ni peminat awak...tau!"

Tanya Benny, kepada Nicholas sambil beria ia pula, dia nampaknya. Nicholas, yang sedang mengadap makanan itu sedikit ranjat dia, melihat gadis itu seakan melebih lebih, pula. Walhal, dia pada mulanya ingin bertanya, sahaja. Entah, macam mana jadi melarat begini, pula. Dalam dalam, dia duduk memerhatikan itu sebentar, dia berbunyi dengan berkata.

"Eh! Tak adalah! Bukannya saya tu! Orang lainlah!"
"Saya...sebenarnya, sama macam awaklah jugak!"

Balas Nicholas sambil menafikan. Dia, memandang kepada gadis itu, lama lama. Dari, renungan matanya dapat dia tafsirkan yang, dia sedang jatuh hati. Namun, bagaimana harus dia meluahkan, isi hatinya itu. Adakah, dia tergamak untuk menahan muka demi, mendapat aib pula, nanti. Atau, mungkin juga Rezekinya, barangkali. Seumur hidupnya, tidak tidak pernah tuah datang bergolek, sebegini. Memang, benarlah kata bijak pandai itu. Tuah manusia pula, siapa yang tahu. Agaknya, gadis berdiri di hadapannya itu, tentu ada jawapannya, barangkali. Dalam, dia mengelamun sendirian tiba tiba saja, gadis itu berbunyi.

"Ehem! Ehem!"
"Hai! Apa...bimbang, takut bini awak tahu ke?"
"Senang cerita...awak tapau aje, bawa balik! Habis...cerita!"

Sinis saja bunyinya, gadis itu. Macamlah, dia itu kenal sangat. Nicholas, terbahang kepanasan pula dia di situ, nampaknya. Dia, tidak terus menjawab tetapi sebaliknya, dia memerhatikan seketika ke arah gadis yang, tak sayang mulut, itu. Sebentar, Nicholas pun berbunyi.

"Awak...kan! Kalau, saya kata betul...awak marahkan saya pula!"
"Apalah kena mengena dengan Isteri, plak! Saya...kahwin pun, belum lagi!"
"Kalau dengan awak, harus! Esok jugak, saya kahwin!"

Nicholas, seolah olah sedikit merajuk hati pula dia, melihat pada gayanya. Sambil itu, sempat lagi dia berseloroh. Benny, bagai terkedu seketika dia, bila Nicholas berkata, begitu. Tak, terjawab pula dia dengan, kata kata lelaki berkulit putih kuning serta, memiliki susuk badan yang sedap kelih, itu. Habis habis, Benny lalu berkata.

"Alah! Awak sudahkan aje...Rezeki di depan mata awak tu, dulu!"
"Kang...tercekik kang!"

Balas, pula Benny sebagai menunjukkan, dirinya pun terror juga. Nicholas pula, terlopong seketika dia, jadinya. Sambil tersenyum, Benny lalu terus berlalu, pergi. Tinggallah, Nicholas sambil terkebil kebil biji matanya, di situ. Sambil itu, sempat pula dia menjeling ke arah gadis itu yang, sedang berjalan menuju masuk, ke dapur. Selesai saja makan, dia terus ke kaunter bayaran. Setelah, selesai membayar Nicholas, kelihatan terkial kial dia sambil mencari kelibat bayang, gadis itu tadi. Sudah, tak nampak nampak. Terkilan juga, dia rasa di hati. Tapi, apalah dayanya mungkin, barangkali si dia tak sudi. Nicholas, sejurus masuk ke kenderaan dia, terus meluncurkan kereta dipandunya itu sambil perlahan lahan, menuju pulang. Setiba di rumah, fikirannya tidak lekang lekang memikirkan tentang gadis, bernama Benny itu. Walau pun, padanya teman boleh dicari ada, di mana mana. Tidak, sama pula dengan si dia, seorang.
    

DISCOWhere stories live. Discover now