Story began

536 23 5
                                    


  Kringg!! Kring!! ( Jam loceng berbunyi)Tap !( Tangan menekan tombol menghentikan alarm brbunyi)Jam menunjukkan tepat jam 6 pagi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kringg!! Kring!! ( Jam loceng berbunyi)
Tap !( Tangan menekan tombol menghentikan alarm brbunyi)
Jam menunjukkan tepat jam 6 pagi. Perlahan Azzy berdiri malas menuju ke kamar mandi dan membersihkan diri. Sudah kebiasaan dia mandi awal dan memasak untuk adik-adik serta kakaknya yang masih belajar pre u 2 di sebuah sekolah tinggi. Azzy sudah tidak bersekolah lagi kerna sudah tidak berminat. Selesai memasak sarapan dan bekal untuk mereka dia pun membangunkan kakak dan adiknya seperti biasa.

Azzy: Kak,(menggoyangkan tubuh kakaknya) bangun dah jam 6 stengah.

Sera: Ermm... (sambil menggosok matanya sambil melihat jam)
What?? Azzy!! Kenapa sudah jam 6 stgah baru kasi bangun sa?! Sa suruh ko kasi bangun sa jam 5 kan??! Macamana sa mau ulangkaji ni??(dengan marah)

Azzy: Ha? Tiada pun kakak bagitau. Sa pun bangun jam 6 tadi. Lain kali pasanglah alarm!( tidak mahu mengalah)

Dengan perasaan geram,Sera masuk ke bilik mandi dan membersihkan diri begitu juga dengan adiknya yang seorang lagi. Eric, berumur 12 tahun. Manakala adik bongsu mereka Fel baru berumur 2 tahun dan masih belum bersekolah. Beberapa minit kemudian, ibu daan ayah mereka juga bangun. Si bapa(panggilan ayah mereka) pun trus duduk join sarapan sekali. Manakala ibu membuat kopi kegemaran ayah di dapur.

Si Bapa: Aik? Kenapa muka ko Sera macam lain saja ne pagi ni? Kau sakit ka?
Sera: (Diam tidak menjawab sambil membaca buku notanya dengan muka berkerut)

Si bapa: (Menggeleng-gelengkan kepalanya dan melihat Azzy yang sedang menyuap adik kecilnya)
Az, kenapa kakak kau ni? Kamu bergaduh lagi ka ne?

Azzy: Ntah tu! Bapa tanyalah dia. Sendiri punya salah mau kasi salah orang lain. Sudah tau ada exam bisuk pasanglah alarm. (Jawab Azzy geram)

Sera trus berdiri dari tempat duduknya dan berlalu keluar menuju ke tepi jalan raya untuk menunggu bas sekolah diikuti Eric.

Si Ayah: Az, tak baik cakap kakak kamu macam tu. Dia stres belajar bah tu. Len kali kalo ko nampak macam dia sibuk belajar dia ada examlah tu. Ko kasi bangun jak dia awal. Tidak payah mo tungu dia kasitau ko mau kasi bangun dia.

Azzy: Baiklah pa.
(Kenapa pulak si bapa ne macam sa pulak yang salah tidak kasi bangun tu perempuan ni. Geram pulak saya...Grrr)-Bisik hati Azzy

Setelah selesai sarapan, Azzy terus pergi ke kebun koko ayahnya untuk membuang baja.

Azzy: Selalu saja mau kasi menang-menang tu perempuan! Macamlah sa ne tiada guna di rumah. Bandingkan dengan perempuan tu sa lagi yang paling banyak berjasa tu dari dia! (geram sambil bercakap satu orang tidak puas hati)

Sedang Azzy bergerutu cakap seorng diri tiba-tiba henfonnya berbunyi.

Baby....I dancing in the dark~
with everything I am~
Barefoot on the grass~
-perfect by ed sheeran-
(ringtone berkumandang)

MANDAK PENDEK TAGAP VS MR TEMBERANGWhere stories live. Discover now