Nasihat.

41 2 0
                                    

Hi there.

Manusai sekarang ni aku percaya jahat macam mana pun dia tetap masih ada sekelumit baiknya dia. Cuma mungki bukan pada kau tapi pada orang lain,mahkluk lain. Kau siapa nak sangkal apa dia buat. Kau siapa nak kira dosa pahala dia? Itu urusan dia dengan tuhan.

Kau pun manusia. Siapa kau nak hukum dia? Jangan. Risau tak terkira dosa kau nanti. Lalui dan perbaiki jalan kau. Jalan yg sedang kau lalui ni. Jalan yang sedang kau merangkak ni.

Aku pun orang biasa. Sama macam kau, macam dia, macam orang lain. Semua sama. Yg bezakan kita amalan kita.  Okay aku tak layak lah nak cakap pasal tuhan,dosa pahala ni sebab aku ni pun naif nak mati weh. Cuma apa aku boleh cakap dengan engkorang , kita ni walaupun jahil macam mana sekali pun , tuhan tu dia tetap baik dengan kita. Bukti? Dia masih beri kita nafas hari ni, tubuh badan yg sihat. Ibu bapa kita, kawan kita. Oxygen yg kita sedut ni ha. Tapi kita manusia. Manusia yg naif dengan sifat kita mudah lupa ni. Dan maka nikmat tuhan kita yg manakah kita hendak dustakan lagi kan?

Hidup dan pilihan .


Pernah dengar?


Hidup ni adalah pilihan. Pilihan untuk kita tentukan apa yg kita nak dalam hidup ni. Kalau dalam hiduplah paling senang kita akan nampak dua jalan, baik atau buruk, dipilih atau memilih .


Memilih atau dipilih.

Ini adalah hal yg paling utama bagi aku dalam hidup. Sebab ini hal yang melibat kan hak. Hak diri sendiri.



Bila kau pilih untuk memilih . Maka ☝🏻 pilih lah segala yang terbaik untuk diri kau. Dari semua segi. Pilih lah apa yg terbaik untuk kau pakai , contoh macam baju,kasut,beg atau lain lain. Pilih lah yg terbaik untuk kau makan,minum segala. Sama juga untuk lain lain aspek. Contoh macam masa kau nak memilih pasangan, partner,couple or etc.
Pilih lah yg elok pekerti dia,bahasa dia,hati dia. Tapi tapi bila kau nak cakap pasal pasangan, bukan hanya dia kau kena tahu. Kau kena tahu juga macam mana dia dengan kawan dia,keluarga dia,kucing dia ke apa. Betul kau nak becinta dengan dia bukannya makpak dia kucing dia segala. Tapi kau kena tahu ciri kemanusiaan yg dia ada haa. Setakat dia layan kau sorg je baik dengan orang lain macam hampeh buat apa. Nanti hujung hujung dia layan kau macam hampeh juga baru tahu haaa.


Dipilih.

Dipilih ni bukan senang macam memilih. Sebab memilih ni kita yg tentukan apa kita nak untuk diri kita. Dipilih ni orang yang pilih kita untuk diri dia. Jadi jadi jadi ☝🏻 bila kau dipilih jadilah lah yang terbaik untuk sesiapa yg memilih kau. Sebab bukan mudah untuk jadi yg dipilih. Kau beruntung bila kau dipilih . Sebab ada sesuatu yang buat kau menjadi teristimewa untuk orang lain.


Ps: aku baru perasan yg chapter ni dah lama ada dalam draft tapi tak publish. Sorry geng . Much love sam💞

All about heart?Where stories live. Discover now