Bab 13

1.8K 51 0
                                    

AJDA menolak daun pintu butik Talqisya itu dengan berhati-hati sebelum menjenguk ke dalam, memerhati keadaan dalam butik yang masih belum ramai pelanggan.

"Selamat datang ke Talqisya." Ayat yang biasa dituturkan pekerja butik itu kedengaran sebaik Ajda melangkah masuk.

"Eh, Cik Ajda. Nak hantar stok pavlova, ya?" seorang pekerja di situ menegur membuatkan Ajda lekas menganggukkan kepalanya. Memang mulai hari ini, masuknya bulan baru, dia sudah bisa meletakkan pavlovanya di butik Talqisya.

"Ati tak datang hari ni?"

"Dia pergi hospital, ada appointment."

"Eh, kenapa?" dahi Ajda berkerut mendengar kata-kata pekerja itu.

"Biasalah. Tengah mengandung, memang kena selalu pergi check up."

"La, ya ke? Tak tahu pula saya yang dia tengah mengandung." Ajda tersengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal. Nampak kecil molek saja Ati itu, tak sangka pula sudah berkahwin dan sedang mengandung.

"Dah empat bulan dah pun. Cuma perutnya kecil, tak nampak sangat."

Ajda menganggukkan kepalanya tanda mengerti sebelum dia menjenguk pula ke arah bilik Megat Talhah.

"Encik Megat?" soal Ajda separa berbisik, risau kalau lelaki itu tiba-tiba saja muncul. Bukan boleh kira lelaki itu, selalu saja muncul di saat yang Ajda tak jangka.

"Encik Megat cuti. Dah seminggu dia tak masuk butik."

"Oh, okey." Ajda menarik nafas lega dalam diam. Selamat lelaki dingin beku itu tak ada, kalau tidak dia pun tidak tahu bagaimana hendak berhadapan dengan pemilik butik itu setelah apa yang terjadi tempoh hari.

"Cik Ajda bolehlah isikan pavlova tu dekat peti makanan, ya? Saya ada kerja nak buat dekat belakang. Nanti dah siap, bagi tahu saja sesiapa dekat kaunter." Gadis itu bersuara sebelum berlalu meninggalkan Ajda yang masih teringatkan kejadian yang lalu.

Encik Megat tak masuk butik seminggu? Kejadian tu pun minggu lepas, entah-entah memang sebab dia sampai Encik Megat bergaduh besar dengan kekasih dia tu dan terus tak datang kerja. Okey Ajda, jangan fikir yang bukan-bukan boleh tak? Yang sibuk jaga tepi kain Encik Megat tu kenapa? Lantaklah dia tak datang kerja pun, butik ni dia yang punya. Lagipun dah sah-sah kau tak ada kaitan dengan hal dia dan kekasih dia tu, kan? Hesy!

Ajda laju membawa langkahnya ke peti makanan sebelum meletakkan sebiji pavlova yang bersaiz besar ke dalam peti makanan itu, kemudian meletakkan beberapa ketul mini pavlova yang dia sudah pekkan di dalam bekas-bekas comel ke dalam peti tersebut.

"Nampak sedap." Suara garau seseorang yang menerpa gegendang telinga Ajda waktu itu membuatkan dia lekas berpaling.

"Eh, Pak Kahar!" Ajda pantas mengorak senyuman sebaik wajah tua itu menjamu matanya.

"Ajda buat sendiri ke?"

"Haah. Saya buat dan jual online. Pak Kahar nak rasa, ambillah satu. Saya belanja." Ajda menghulurkan sebekas mini pavlova kepada Pak Kahar.

"Eh, tak payahlah. Pak Kahar bukan boleh makan manis, biasalah orang tua, ada penyakit. Saja Pak Kahar tegur, tengok kamu khusyuk sangat buat kerja tadi." Pak Kahar menerangkan membuatkan Ajda kembali meletakkan mini pavlova itu ke dalam peti makanan tadi.

"Hari ini saya boleh mula letak pavlova dekat butik ni, tu yang saya sibuk susun pavlova dalam peti makanan ni tadi. Pak Kahar kenapa ada dekat sini? Kan Encik Megat cuti."

"Encik Megat memanglah cuti tapi Pak Kahar mana boleh cuti juga. Ni dokumen penting ni semua Pak Kahar kena hantar dekat Encik Megat. Siapa lagi nak buat kerja-kerja macam ni kalau bukan Pak Kahar."

PAKCIK KEREK SEMANIS PAVLOVAWhere stories live. Discover now