Bab 1

5.7K 114 3
                                    

Prolog

PUTIH telur yang sudah diasingkan daripada kuning telur, Ajda masukkan sedikit demi sedikit ke dalam mangkuk kaca sebelum dia memukul putih telur itu dengan menggunakan pengadun tangan elektrik.

Gula kastor dimasukkan berselang-seli dengan putih telur itu dan bahan-bahan itu diputar dan diadun hingga kental, menjadi meringue yang berwarna putih susu dan tidak meleleh apabila Ajda terbalikkan mangkuk kaca itu.

Tepung jagung, esen vanila dan sedikit cuka makan Ajda satukan di dalam sebuah bekas sebelum dikacau hingga sebati dan dimasukkan ke dalam adunan meringue tadi. Bahan yang sudah disatukan itu Ajda kacau rata menggunakan spatula dengan kaedah kaup balik.

Adunan yang telah tersedia itu Ajda letakkan di atas loyang yang sudah dilapik dengan baking paper dan dibakar di dalam ketuhar selama sejam.

Sebaik siap masak, pavlova itu disejukkan terlebih dahulu sebelum Ajda meletakkan whipping cream yang sudah dipukul kental ke atasnya dan menyusun buah-buahan masam seperti strawberi, anggur dan raspberi di atas whipping cream tadi.

Siap!

Ajda tersenyum puas hati apabila melihat manisan itu telah pun menjadi dengan cantiknya. Ada misi yang harus dia lakukan hari ini yang bakal melibatkan pavlovanya itu.

Dia harus pantas bergerak tanpa membuang masa lagi. Bismillah!


Bab 1

TALQISYA.

Ajda merenung papan tanda butik vendor itu dengan rasa sedikit gementar. Ini bukan kali pertama dia berurusan dengan butik vendor tetapi butik yang satu ini terasa lain macam saja debarannya. Hati rasa tak sedap macam ada awan hitam sedang menyelubungi jiwanya saat itu. Ah, dah kenapa?

Bismillahitawakkaltualallah.

Ajda mengulang ayat itu beberapa kali sebelum daun pintu utama butik itu dia tolak. Kepalanya tersembul ke dalam, memerhati dahulu segenap ruang sebelum masuk dengan gerak perlahan. Senyuman pembantu butik menyambut Ajda membuatkan gadis itu ikut mengukir senyum.

"Selamat datang ke Talqisya," ucap pembantu butik itu sebaik senyumannya berbalas. Ajda segera mendekati gadis kecil molek itu sebelum bersuara separa berbisik. Risau mengganggu pelanggan butik yang boleh tahan ramainya walaupun masih dalam waktu pejabat. Tak tahulah dari mana datangnya gadis-gadis hijabista fesyenista ni semua sampaikan waktu begini pun masih boleh melepak di butik.

"Saya dari The Jida Dessert. Nak apply jadi vendor."

"Oh, cik dari The Jida Dessert yang call semalam, eh?"

Ajda mengangguk laju.

"Okey, cik ikut saya ya?"

Pembantu butik itu melangkah laju membuatkan Ajda pantas mengekorinya dari belakang. Berjalan ke arah sudut paling hujung di dalam butik yang boleh tahan besarnya itu. Beg plastik yang dia bawa, dikemaskan dalam genggaman.

Langkah Ajda terhenti saat pembantu butik itu berhenti di hadapan pintu sebuah bilik. Kepalanya mendongak memerhati nama yang tertera di situ.

Megat Talhah bin Megat Harun.

Erk! Liurnya yang kesat ditelan dengan payah.

Dia ingat pemilik butik vendor ini seorang perempuan, tapi rupa-rupanya lelaki. Aduh, segannya! Ajda mengetap bibir.

Pintu itu diketuk.

"Masuk." Suara garau kedengaran.

"Encik Megat, cik..." Gadis kecil molek itu bersuara saat membuka pintu bilik itu sebelum memandang Ajda semula, meminta pengertian.

PAKCIK KEREK SEMANIS PAVLOVADove le storie prendono vita. Scoprilo ora