Pendek, Mabuk dan Gila

30 4 0
                                    

Tak pernah sekalipun aku gagal melihat diri aku dengan mata yang paling bersinar dan hati yang paling pantas berdegup bila membaca tulisan-tulisan Kamal. Maksud aku, Ahmad Kamal Abu Bakar-AKAB. Nama Kamal terlalu Melayu. Dan semua orang tahu Melayu adalah kelakar. Kelakar yang sayu. Nasib baik aku Bumiputera.

Setiap kali aku membaca apa yang ditulisnya, aku rasa seperti aku berada dalam ruang yang penuh dengan ilham. Dan aku ingin menyelam dalam lautan perkataan yang ditulisnya sehingga akhirnya aku mati lemas.

Mati lemas dengan tersenyum, tentunya.

Aku sukakan cara AKAB menulis yang membuatkan hampir semua pembacanya ingin mencari Hemingway, atau pun Freud, atau pun sebarang naskhah dari filasuf yang disebutkannya dan membacanya dengan gembira dan ghairah seperti AKAB lakukan.

Padahal, mereka tak faham pun. Poseur. Macam aku.

Sejujurnya aku tak pernah terfikir yang aku akan dapat fahami apa yang AKAB fikirkan bila mana dia menulis dan apa tujuannya menyelitkan semua buku yang pernah dibacanya dalam cerita pendeknya. Dia nak buat semua orang meneliti buku yang disebutkannya atau dia cuma nak berlagak? Wanker!

Dan aku juga akhirnya membentuk kecenderungan untuk memasukkan nama para filasuf dalam penulisan aku seperti Socrates, Plato dan juga....

Okey, nampaknya aku cuma kenal Socrates dan Plato.

AKAB berada dalam nature yang lagi luas dan liar. Manakala aku berada dalam suasana yang lebih tenang dan kecil. Aku kena akuinya dan perlu berhenti menunjuk bijak dan bercakap hal-hal yang aku telah teliti dan mampu teliti.

Seperti memasukkan nama Mohd Azmen dan naskhah agungnya, Wiski Pop dalam nature penulisan aku dengan penuh bangga.

Apa yang tidak membunuhmu hanya menjadikan kau sebagai orang asing.

Aku tahu ayat itu datang dari lelaki bermekap yang muncul dari ceruk gelap bandar Gotham, tapi oh well, aku kena juga menaipnya dengan ghairah membayangkan seperti mana AKAB menaip ayat-ayat Orwell dengan penuh ghairah juga.

Matamu Ialah Neon Dan Kisah Ini Ialah Kota Yang Tak Punya ElektrikWhere stories live. Discover now