Bab 7 | dr.Idham

75 11 0
                                    

2020
Wira Holding Interprise-KL

Seorang lelaki berusia lewat 40-an bersandar megah di atas kerusi.kaki kanannya menyilang di atas kaki kiri.Dia kelihatan agak leka menghisap rokok.

Tiga orang lelaki berbadan sasa pula berdiri tegak di hadapannya.ketiga²nya memakai jaket hitam digayakan bersama seluar slack hitam.salah seorangnya botak dan memiliki parut di atas dahi membetulkan jaketnya.Kedudukannya di tengah² antara dua lagi lelaki.lelaki dikirinya berambut pendek,manakala lelaki dikanannya berambut tajam mencacak.(korang bayangkan yg diorg ni gangster dlm english movie.yer )

"Did you find her?"lelaki berusia itu bertanya latang.wajahnya begis.

"No."jawap salah seorang daripada mereka.

"Stupid damn,you just come here to say NO!"jerkah lelaki berusia itu.anak mata coklatnya menikam tajam ke arah tiga lelaki tersebut.langsung tiada getar berhadapan dengan lelaki mat saleh yang berbadan sasa dan kuat daripadanya.

"Sorry,sir."kali ini lelaki berkepala botak pula bersuara ..takut².kedua² lelaki ditepinya hanya menundukkan kepala.tidak berani.

"Holy shit!i don't want your sorry.i want her!find her...if not..i will make sure..all of you will regret! understand?"lelaki berusia itu sudah berdiri tegak di hadapan lelaki botak tersebut.Tangan kirinya mencekak kolar jaket lelaki itu.

"Okay,sir.l am understand."jawap ketiga²nya serentak.

"Orait,get out from my room."ujur lelaki itu.muak.kerja hampeh!gaji nak lebih.

Lelaki berusia itu terus melepaskan genggaman tangan kirinya pada kolar jaket orang suruhannya. Dia kembali menyandarkan kepala pada kerusi.kedua² tangannya disilangkan di belakang kepala.manakala kakinya disilangkan di atas meja kerja.kelopak matanya dipejam rapat merasai nikmat kesejukan yang menyapa lembut tubuhnya yang kian di mamah usia.


Kedengaran bunyi pintu di buka dari luar.Dr.Idham tidak menghiraukan susuk tubuh yang sudah menapak ke dalam ruangan bilik pejabat.

"Are you okay?"seorang gadis berambut perang menyapa.langkahnya lembut menuju ke arah set sofa berwarna merah hitam di sudut kanan bilik.lantas dia melabuhkan punggungnya di atas salah satu set sofa di situ.

"Yes.why you find me,Nazirah?"Dr.Idham tersenyum.kelopak matanya dibuka,gadis yang duduk tidak jauh daripadanya di tenung lama.

"Don't lie.i known everything about you.Did you have a problem?"Bidas gadis itu sambil tangannya membelek surat khabar hari ini.

"You don't known anything.young lady.."suara Dr.Idham terhenti apabila bunyi ketukan pintu dari luar bilik kedengaran. Tembol pintu dipulas,seorang gadis sederhana tinggi yang berpakaian kasual pejabat melangkah masuk sambil menantang dua cawan minuman.

"Sir,have a drink."

Dr.Idham mengangguk perlahan lantas secawan milk chocolate kegemaranya diteguk rakus.Dia memberi isyarat kepada PAnya supaya beredar.Air dalam cawannya yang tinggal separuh digenggam erat dengan tangan kanan.Manakala satu lagi cawan diambil dengan tangan kiri, lantas cawan itu di suakan pada gadis berambut perang.

"Milk chocolate?who's the girl?your new PA?"cawan disambut,sempat dia meneguk perlahan minumannya yang masih hangat.

"Yes.Don't escape from my question. Why you find me?"aroma milk chocolate dihidu perlahan sebelum air itu di hirup habis.cawan kosong di letakkan di atas meja.langkahnya dibuka ke arah cermin lut sinar.pandangannya di buang jauh...hamparan suasana sesak dengan aktiviti manusia di celahan bangunan tinggi itu langsung tidak menganggu moodnya pagi itu.

"You never change,old man.emh...i just want to known..did you find her?"Nazirah menguntum senyuman.sudah lama dia tidak bertemu gadis berambut hijau itu.hampir 2 tahun gadis itu hilang..tiada seorang pun yang tahu di mana dia sekarang.

"No.that stupid guys doesn't work."Dr.Idham mengetap gigi.menahan amarahnya.kalau bukan kerana kecuaian pekerjanya
...gadis berambut hijau itu tak mungkin terlepas dengan mudah.sekarang dia pula terpaksa menanggung akibatnya,2 bulan lagi Dr.Riggio akan datang untuk bertemu dengan gadis itu.Dia buntu.seandainya gadis itu tidak dapat ditemui dalam masa singkat ini..Dr.Riggio pastinya mengamuk.

"Relax.I can help you,dad."Nazirah berkata selamba.Dia mula menapak ke arah Dr.Idham.
langkahnya terhenti bersebelahan ayahnya.

"Hmm..good idea.now do you work,find her!"Dr.Idham tersenyum gembira.sekurang²nya anak gadisnya itu dapat meringankan sedikit bebannya.Maklumlah syarikatnya baru sahaja bertapak 10 tahun itupun setelah dia membuat keputusan untuk bersara awal dari dunia biogenatik iaitu pada usia 34 tahun.

"Opp..don't be so rush.give me all information about that's girl.so,easy to me to handle her.before i forgot,i and mami will outstation this weekends.Did you wanna to follow us?"ujur Nazirah sambil memeluk tubuh.

"No.I don't want.about the information.. I will email you next time,okay."Dr.Idham menyapu lembut rambut perang anak gadisnya.dia tersenyum tipis.

"Alaa..come on,dad.let's go together...last for our family trip."ujurnya manja.Dia memuncungkan mulut,tanda protest.

"Sorry honey,i have a lot of works here.i don't have enough time."Dr.Idham memusingkan badan Nazirah mengadapnya.dagu gadis itu di angkat supaya bertentang mata dengannya.Anak mata coklat itu di renung lama.seakan meminta gadis itu memahami situasinya.

"Em..it's okay dad."Nazirah bersuara setelah agak lama dia merenung wajah ayahnya.wajahnya di tarik,anak matanya di buang ke luar bangunan.kecewa.

"That's my girl."Dr.Idham tersenyum.riang.bukan dia tidak kenal anak gadis tunggalnya itu.hatinya cepat sejuk.tetapi dia tetap perlu melakukan sesuatu untuk memuaskan hati gadis itu.

Nazirah.gadis manja yang baru menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-19 pada minggu lepas.

Nazirah.suatu makna yang tiada siapapun yang tahu atau fahami.kecuali dia,Dr.Idham.bukan sekadar nama biasa..tetapi menyimpan satu rahsia.nama yang sengaja diletakkan buat anak gadis kesayangannya itu.Dr.Idham tersenyum sendirian.

Sorry atas sebarang typo dan kesalahan grammar.
Stay vote and comment.

The untold secret (Slow Update)Where stories live. Discover now