Bab 11 | subject X355

41 7 0
                                    


Pangkalan makmal utama
[Hutan simpan Lata Belatan,besut-1997]

"Doc..doctor.. Subjek X355!!"suara hisyam yg panik jelas kedengaran disebalik corong telefon.Se akn satu bencana besar sedang melanda seluruh pangkalan makmal utama itu.

wajah Dr.Hanun berkerut seribu,jelas terpampar tanda kerisauan.Entah apa bencana yg sedang berlaku.segala kerja di ruang kerjanya ditinggalkan begitu sahaja.langkahnya laju diatur ke arah salah satu bilik yg menempatkn subjek X355. Pangkalan makmal utama merupakan sebuah makmal khas yang dibina untuk memenuhi keperluan pelajar dan pensyarah fakulti pertanian terutama kursus botani dan kejuruteraan genetik.

Ia turut dilengkapi teknologi yg agak canggih era ini berbanding dua lgi makmal biasa yang terletak di negeri sabah dan Pahang.sebuah lagi makmal di bawah universiti teknologi MARA masih dalam proses pembinaan iaitu di negeri serawak.

Pangkalan makmal utama juga mampu memuatkan hampir seribu orang dlm masa yg sama.ia adalah hasil seni bina anak watan daerah itu sendiri.hasil seni bina yg canggih dpd sentuhan ank melayu itu juga telah diiktiraf di peringkat antarabangsa kerana mampu menandingi hasil kerja beribu arkitek luar negara bersempena Japan Architecture Award 1980.

"Kenapa ni Hisyàm?"

hisyam tidak menjawap,tgannya ligat bermain pada screen computer.Muncul beberapa fail pada screen monitor utama.Dr.hanun yg memerhati sejak tdi mengalihkan pandangannya,monitor itu ditelitinya dgn tekun.

"Macam mana boleh jadi macam ni?"suara Dr.hanun tenggelam timbul.

"Saya pun tak  tahu doc.bru je sejam tdi saya perhatikan tindak balas subject X355.semuanya berjalan lancar mengikut procedure."hisyam menggeleng kepala berulang kali.nafasnya turut tidak keruan.

Subject X355 amat penting dlm misi menjayakn experimentnya kali ini.kos yg telah dibelanja hampir mencecah ribuan ringgit.walau apapun terjadi,Dr.hanun selaku orang yg bertanggungjawap penuh ke atas semua yang tjadi semasa experiment ini,harus memastikan ia berjaya.

"Macam mana ni doc.kita nak teruskn atau.."

"Teruskan."

"Tpi..doc..subject tak kn mampu bertahan.tekanan terlalu tinggi,kadar degupan jantung juga tak stabil.saya risau...subject akan mengalami kecederaan yg serious."

Dr.hanun terdiam.ada benarnya kata² pembantunya itu.tetapi...sekiranya dia menghentikan system secara mendadak subject juga akan mengalami risiko yg tinggi.terutama kecederaan pada bahagian otak.subject mungkin mengambil masa untuk pulih.ini bermakna project ini akan dihentikan sementara waktu sehingga subject 100% pulih.

"Baiklah hentikan"

Hisyàm hanya mengangguk.jari jemarinya lincah bermain di atas keyboard. Satu butan merah tiba² muncul di luar system yg menempatkan subject X355 yg tidak sedarkan diri.

"Berapa lama masa rehat yang diperlukan subject X355?"tanya dr.Hanun sambil meneliti fail subject X355.

"Anggaran masa..dlm 2 ke 3 minggu.keadaan subject tidak stabil.kadar mentality juga turun secara mendadak.saya risau..klau subject hilang kawalan disebabkan kerosakkan pada bahagian otak."hisyam membalas perlahan,bingkai cermin mata dibetulkan.

"Project ni tetap akan berjalan..kita cuma ada masa 14 bulan.saya tak nak sesuatu yang buruk berlaku.inform saya dengan kadar segera kalau berlaku apa² masalah.er..satu lagi,jangan ada sesiapapun yang tahu pasal project ni.ini rahsia syarikat.faham?"suara tegas dr.hanun seakan memberi amaran.lantas,notebook berwarna hijau di capai."termasuklah..dr.idham!"
sambungnya lagi.

"Fa..faham doc."

Segala perangkaan dan perjalanan tarikh yang digunakan adalah berbeza dengan tarikh sebenar/semasa.tarikh yang digunakan adalah 30 tahun lebih maju daripada rialiti sebenar.harap maklum.

The untold secret (Slow Update)Where stories live. Discover now