𝚌𝚑𝚊𝚙 09 .

1K 83 5
                                    

Jihyo mengemas diatas meja makan.Daeul pula turun dari kerusi dan berlalu ke sinki untuk meletakkan pinggan kotor dan membasuh tangan.Jihyo memandang anaknya sambil mengukir senyuman.Anaknya itu sungguh pandai dalam bab-!! mengemas.Tidak perlu banyak mengajar anaknya itu.Sudah pandai dalam segala hal.

"Omma"panggil Daeul sambil mengesat mulut dan tangannya dengan tisu yang sudah disediakan.

"Ye sayang"sahut Jihyo.

"Appa dah sihat?"tanya Daeul prihatin.Jihyo tahu anaknya itu sangat risaukan Baekhyun.

"Appa masih depan.Pergilah tengok Appa.Appa tengah rehat.Nanti Omma naik bawa sarapan untuk Appa"jawab Jihyo sambil menyuruh anaknya naik melihat Baekhyun.

Daeul mengangguk dan kemudian melangkah ketangga untuk naik ketingkat atas.Jihyo pula menyediakan sarapan untuk Baekhyun.Semangkuk bubur dan air susu.Serta air kosong dan ubat untuk suami tercintanya itu.

.............

Restauran !!

Seorang yeoja duduk dihadapan seorang namja.Namja itu mengukir senyuman penuh makna dan kegembiraan.Bagaikan sebentar lagi dia akan menerima duit berjuta ringgit.Yeoja itu memberikan satu sampul berwarna coklat kepala namja itu.

Namja itu menyambut pemberian yeoja itu.Senyumannya semakin melebar tatkala melihat isi didalam sampul itu.Beberapa duit yang menjadi idamanya.Keningnya terangkat bagaikan sedang bertanya soalan daripada yeoja itu.

"Aku nak kau buat macam mana yang kita rancang.Jangan ada kesalahan walaupun sebesar kuman.Musnahkan hidup yeoja tu sebelum hidup aku musnah"arah yeoja itu tegas serta pesanan yang turut tegas.

"Kau jangan risau.Aku akan buat apa yang kau nak.Kau tak akan menyesal"balas namja itu penuh bernada tekad.

"Bagus.Dengar ye.Jangan sampai hidup kau yang musnah kalau kau gagal"ujar yeoja itu sambil berdiri.Namja itu mengukir senyuman.Yeoja itu berlalu selepas pasti segala arahan sudah diberi.

.................

Jihyo duduk dibirai katil.Dulang yang berisi semangkuk bubur,air susu,air kosong dan ubat diletakkan atas meja.Suaminya yang sedang berbual dengan Daeul dipandang.Sudah siap mandi.Cuma badan suaminya itu masih lemah kerana suhu badan masih panas.

"Oppa.Jom makan"ajak Jihyo.Bubur diambil.

Baekhyun menunjuk riak bosan."Ala..kenapa bubur lagi??bosanlah asyik sama je"Baekhyun menunjukkan protesnya terhadap bubur yang menurutnya membosankan.

"Oppa sakit.Kenalah makan bubur.Tak boleh makan yang berat-!!"ujar Jihyo.Susah betul nak jaga budak besar ni.Daeul demam tak begini perangainya.

Baekhyun mengeleng.Dah macam budak-!!.Daeul tersenyum memandang tingkah Appanya.

"Appa ni comel lah"puji Daeul dan mencium pipi Baekhyun.Baekhyun tersengih.Jihyo membuntangkan matanya.

"Daeul ni..bukannya nak marah Appa Daeul yang degil.Puji pula"gomel Jihyo.Geram pula dia.

"Oh,tersilap pula.Appa..makanlah.Nanti macam mana nak sihat"Daeul memujuk Appanya itu.

Baekhyun tersengih."Appa nak tteobokki"ujar Baekhyun.Daeul menepuk dahi.Tak sangka Appanya ini bukan main susah dan degil.Jihyo tercuit hati dengan telatah keduanya.Tetapi dia tetap menghadiahkan cubitan dilengan Baekhyun.

"Ouch..sakitlah sayang Oii"Baekhyun mengosok lengannya.Daeul mengekek ketawa melihat Appanya dihadiahkan hukuman oleh Ommanya.

"Degil sangat kan.Daeul masa demam tak adalah macam Oppa ni"bebel Jihyo.Baekhyun mempamerkan sengihannya sekali lagi.

"Hyo ni suka bela ketam"ujar Baekhyun.

"Nak lagi?"tanya Jihyo.

"Nak"jawab Baekhyun slumber.Jihyo memandang Baekhyun tajam.

................

Sungai Han !!

Xiumin melangkah keluar dari kereta.Sungai Han yang terbentang luas dipandang.Betapa banyaknya memori yang tercipta ditempat ini.Dia betul-!! merasa rindu dengan memori-!! itu.Jika masa boleh diputar,dia ingin kembali pada masa itu.Merasai kembali saat-!! terindah itu.

Tetapi apakan daya,masa sememangnya tidak boleh diputar dan tidak akan sesekali dia putar jika boleh.Ini kerana dia tidak sanggup ramai hati yang terluka.Lebih-!! lagi dia tidak mahu persahabatan yang terbina sekian lama terlerai begitu sahaja hanya kerana sebuah cinta.

"Saya bahagia andai awak bahagia"ujar Xiumin sambil memandang Sungai Han.Biarlah kata-!! akan menjadi pegangannya.Mencintai tidak semestinya memiliki.Biarkanlah cinta itu bahagia daripada kita bahagia tetapi tiada keikhlasan didalam cinta.

"Tetapi.Jika awak terluka dan bersedih.Datanglah kepada saya agar saya dapat melihat senyuman awak"tambah Xiumin.

..................

Jihyo melangkah kebalkoni apabila melihat Baekhyun sedang duduk dikerusi yang terdapat dibalkoni itu.Mereka saling berbalas senyuman dan Jihyo duduk disebelah Baekhyun.Jihyo menekapkan tapak tangannya didahi Baekhyun.Panas sudah berkurang.

"Hyo nak bincang sesuatu dengan Oppa"ujar Jihyo.

"Hyo nak bincang apa?"tanya Baekhyun.

"Hyo harap Oppa dah tak salah faham antara Hyo dengan Xiumin Oppa.Oppa kan tahu yang dari dulu lagi Hyo berkawan dengan Xiumin Oppa"jawab Jihyo.Baekhyun terdiam.Dia tahu dia banyak salah sangka dengan Jihyo dan Xiumin.Cemburunya mengatasi dirinya.

Jihyo memegang tangan Baekhyun.Suaminya itu dipandang.

"Oppa.Hyo janji yang Hyo akan sayang Oppa sepenuh hati Hyo.Hyo tak akan cuai dengan Oppa"janji Jihyo.

Baekhyun mengukir senyuman."Oppa janji Oppa akan percayakan Hyo.Akan sayang Hyo sepenuh hati Oppa.Oppa juga tak akan curang dengan Hyo"balas Baekhyun penuh keikhlasan.

"Appa,omma"panggil Daeul dan menghampiri Baekhyun dan Jihyo.Daeul duduk ditengah tengah antara Baekhyun dan Jihyo.

"Kenapa sayang?"tanya Baekhyun dan Jihyo serentak.

"Daeul boring"jawab Daeul sambil memeluk tubuh.Baekhyun dan Jihyo tersenyum mendengarnya.

"Appa tak sihat lagi ni"balas Jihyo.

"Esok Appa bawa Daeul jalan-!! ok"ujar Baekhyun.

"Janji?"tanya Daeul.

"Janji"Baekhyun menunjuk gaya JANJI.

Jihyo senyum melihat keduanya.

BERSAMBUNG

[ C ] flower boy s3 : a rainbow of love • bbhWhere stories live. Discover now