Bab 40

4.8K 246 3
                                    

"Assalammualaikum! Umi, ayah, Aisyah?" Harith dan Heliza sudah berada di hadapan pintu rumah. Sudah tidak sabar rasanya hendak bertemu mereka walaupun berpisah hanya beberapa hari.

"Waalaikummussalam! Dah balik?" Puan Khadijah memeluk Heliza lalu mencium kedua belah pipinya. Harith menyalam Puan Khadijah.

"Risau umi pasal bom dekat Sabah tu...nasib baik kamu semua tak apa-apa. Risau umi" Puan Khadijah mengusap pipi Heliza.

"Alhamdulillah, umi. Ada seorang askar ni yang selamatkan kami, Zul namanya" Puan Khadijah tersentak. Zul? Tak..salah orang agaknya. Heliza terdiam. Dia menunduk seketika apabila wajah uminya berubah.

"Ayah mana, mi?" Soal Harith sambil membawa bagasinya. Heliza terus bergerak ke dapur. Hendak membuat air katanya.

"Ayah kat masjid lagi.. Ada program katanya" balas Puan Khadijah lalu menyambung melipat kain yang masih berbaki.

"Laa, Harith pun kena pergilah ni? Harith kan orang masjid jugak" kata Harith.

"Kamu tu kan baru balik.. Tak nak rehat ke, Harith oii. Umi tengok muka kamu tu cengkung je..pergilah rehat" kata Puan Khadijah. Harith tersengih.

"Air, awak. Umi..air" Heliza meletakkan dulang air di ataa meja. Harith hanya tersenyum lalu menghirup air buatan isterinya.

"Aisyah mana?" Soal Heliza.

"Dalam bilik, tidur... Penat semalam tolong umi dekat kebun" Heliza mengangguk kecil. Sudah lama tidak bermain dengan adik kecilnya itu.

******

"Heliza, saya nak cakap sikit" Harith duduk di sisi isterinya yang masih lagi bertudung walaupun hanya mereka berdua di dalam bilik itu.

"Cakap apa?" Soal Heliza sambil menatap wajah suaminya.

"Saya ajak Zul datang makan dekat rumah, nak balas budi baik dia.. Umi pun dah setuju" kata Harith. Heliza membuntang. Terkejut dengan kata-kata suaminya.

"Awak tak kisah kan?" Satu soalan singgah di telinganya. Heliza terdiam.

"Kenapa? Awak tak suka?" Soal Harith lagi. Heliza memandang Harith.

"Ehh, ttaak..takk.. Saya okey. Ajaklah, dia kan dah tolong kita" balas Heliza dengan suara yang tersekat-sekat.

"Baguslah, malam ni dia datang. Saya dah cakap dengan umi, masak yang simple-simple je" kata Harith lalu tersenyum. Heliza tidak sedap hati. Umi setuju Zul nak kemari? Umi tak tahu ke Zul tu bekas kekasih Heliza?

"Nak pergi mana?" Soal Harith apabila melihat Heliza ingin keluar dari bilik. Heliza menoleh.
"Er, nak tolong umi masak. Kesian umi masak sorang-sorang" kata Heliza lalu tersenyum kelat. Dia tidak mahu lelakinya mengesyaki apa-apa. Biarlah rahsia itu menjadi tetap rahsia.

"Hmm, okey" Harith hanya memandang Heliza yang berlalu keluar dari bilik. Dia hanya tersenyum.

"Umi, Ija potongkan bawang" Heliza menghampiri uminya lalu segera mengambil pisau. Puan Khadijah memandang Heliza.

"Ija..."

"Ya, mi?"

"Zul datang.."

Heliza melepaskan keluhannya. Dia tahu apa yang berada di dalam fikiran uminya. Tentu uminya terkejut.

"Ija tahu.." Kata Heliza tanpa menoleh ke arah uminya.

"Harith tahu?" Heliza berhenti mengusap kulit bawang. Dia menoleh ke arah uminya.

"Ija tak nak dia tahu, mi. Umi tolong jangan bagitahu dia.." Rintih Heliza. Puan Khadijah menatap wajah anaknya.

"Yalah, umi tak bagitahu..umi faham" balas Puan Khadijah. Heliza mengangguk kecil.

******

Malam tiba. Berpeluh dahi Heliza akibat gementar. Dia hanya duduk di dalam dapur saja. Tangannya sejuk.

"Ai, kenapa duduk sini? Kejap lagi Zul datang. Saya nak cari sos, ada?" Harith datang mengejutkannya. Heliza segera mencarikan sos yamg diminta Harith.

"Ni sosnya. Awak pergilah dulu, saya nak kemas dapur ni" kata Heliza. Mengelak sebernanya. Harith mengangkat kening. Matanya memerhatikan dapur.

"Kemas je saya tengok dapur ni" Alamak! Kantoi. Heliza mengetap bibirnya.

"Dah, jom. Dia dah sampai kutt" Harith mengajaknya. Heliza terpaksa mengalah. Dengan cara apa lagi untuk dia mengelak? Dia membuntuti langkah suaminya.

Suasana di meja makan itu agak tegang. Haji Muhammad dan Puan Khadijah saling berpandangan. Haji Muhammad mungkin agak terkejut dengan kehadiran lelaki yang sebelum ini dia menghalaunya keluar.

"Umi, ayah. Inilah Zul. Dia yang selamatkan Harith dengan Heliza masa dekat Sabah" kata Harith. Heliza terdiam di sisi suaminya. Dia hanya menunduk. Makanan di dalam pingganya tidak dikuak. Zul hanya tersenyum. Dia menoleh ke arah Heliza. Gadis itu seperti biasa menunduk. Susah benar hendak bertentang mata dengan Heliza.

"Makan lagi, Zul" Haji Muhammad bersuara. Zul mengangguk. Matanya merenung ke anak mata Haji Muhammad. Bibirnya terukir senyuman kelat.

"Heliza nak lagi?" Soal Harith secara tiba-tiba. Layanan Harith terhadap Heliza semakin mesra. Entah kenapa mimpi Harith melayannya dengan mesra. Lauk diambilkan, air dituangkan. Jika mulutnya comot, dibersihkan Harith. Tergamam Heliza dibuatnya. Dan yang paling Heliza terkejut, semua layanan Harith dibuat depan Zul! Pipi Heliza berona merah. Panas mukanya menahan malu. Ditergah Heliza apabila Harith melayannya begitu. Namun, Harith tetap dengan pendiriannya.

Haji Muhammad dan Puan Khadijah saling berpandangan. Mereka juga hairan dengan sikap Harith. Sebelum ini tidak macam ini. Sesekali mata Heliza singgah pada mata Zul. Lelaki itu kelihatan tidak selesa. Pada riak wajahnya, Heliza agak bahawa Zul tidak sanggup untuk melihat mereka berdua. Heliza menepis tangan Harith.

"Awak.." Perlahan Heliza menegur suaminya. Dia juga tidak selesa dengan layanan Harith. Di hadapan Zul pula tu.

Zul terdiam pada akhirnya.

Make It Halal - CompletedWhere stories live. Discover now