DON'T GO (LUHAN & XIUMIN)

270 17 1
                                    

(Luhan dan Xiumin merupakan sahabat yang paling akrab dalam Exo.Tidak kira setiap masa mereka pasti bersama.Sehingga kehadiran seorang yeoja menyebabkan kerengangan diantara mereka.Eunji menyukai Luhan.Luhan juga menyukai Eunji.Xiumin menyokong perhubungan mereka.Tetapi Xiumin iri hati kerana Luhan sudah mula mengabaikannya.)
Luhan: Xiumin nanti waktu rehat kita rehat sama,ok ???
Xiumin: Ok !
(Tiba waktu rehat xiumin menunggu Luhan di luar kelas,sudah hampir 12 minit Xiumin menunggu Luhan tidak juga muncul.Xiumin tetap menunggu Luhan sehingga loceng tamat rehat berbunyi.Xiumin mendapat panggilan dari Luhan.)
Luhan: Xiumin sorry.Aku teman Eunji pergi ke perpustakaan.Esok kita rehat sama,ok.
Xiumin: Ouhhh tak pa sebenarnya aku tak tunggu kau pun.Aku baru nak call kau kata aku sibuk buat homework kat kelas.Hahahaha balik satgi kau balik ngan sapa ???
Luhan: Ouhhh balik satgi aku balik ngan Eunji.Kesian dia tak da sapa nak hantar.
Xiumin: Ouhhh ok,hati-hati balik.
Luhan: Kau balik ngan sapa ???
Xiumin: Ouhhh kebetulan hari ni Suho baik hati nak hantar aku balik. (bohong Xiumin)
Luhan: Ouhhhh ok.Weiii Eunji dah panggil aku tu.Bye.(Matikan telefonnya)
Xiumin: Bye. (Xiumin tak sempat nak mengucapkan Bye kerana Luhan mematikan telefonnya terlebih dahulu.) Ishhhh nasib kaulah Xiumin,dulu kau sokong sangat diorang punya ship.Sekarang kau pula diabaikan.Ngan sapalah aku nak balik hari ni ???? (Xiumin bermonolog)
*skip*
(Cuti semester 1 sudah pun bermula,ramai yang mengambil peluang ini untuk keluar berjanji temu dengan kekasih mereka,Xiumin juga ingin keluar bersama Luhan tetapi Luhan mengatakan yang dia sibuk bersama Eunji,Xiumin tidak paksa Luhan mengikut kehendaknya.Jadi Xiumin keluar bersama ahli Exo yang lain.Xiumin juga sering mengadu yang kepalanya sakit,Omma Xiumin turut risau tetapi Xiumin kata dia okey,Xiumin turut mengatakan mungkin kesan hentakan dia sewaktu kecil dahulu.Omma Xiumin menyuruh Xiumin membuat pemeriksaan lanjut,tetapi Xiumin enggan.Luhan pula sibuk dengan Eunji.Pada suatu hari sewaktu Xiumin dan Exo berjalan,Xiumin diserang kembali sakit kepalanya,Exo terkejut dengan keadaan itu terus membawa Xiumin pergi ke Hospital.Suho cuba mendail nombor Luhan tetapi tidak diangkat.Luhan asyik sibuk bersama Eunji)
Luhan: Eunji saya sayang sangat kat awak.Terimalah bunga ni. (menghulurkan bunga kepada Eunji)
Eunji: Gummawo Luhan. (Peluk Luhan) Wangi sangat bunga ni.
Luhan: Nanti saya beli yang lagi mahal untuk awak.
Eunji: Tak payah mahal-mahal,janji awak ada kat sisi saya pun dah cukup.
Luhan: Wahhhh baiknya awak.
*skip*
(Di hospital,Doktor mengesahkan bahawa Xiumin menghidap Leukimia,Oleh kerana itu,Xiumin sering mengadu yang dia sakit kepala,Omma Xiumin turut sedih dengan berita ini termasuk ahli Exo yang lain.)
Xiumin: Korang tolong aku boleh tak ???
Kris: Mestilah boleh,kau kan member kita orang. (memalingkan mukanya supaya Xiumin tidak nampak air matanya mengalir)
Xiumin: Jangan bagitahu Luhan pasal benda ni,ok ??? (mengukirkan senyuman)
Baekhyun: Kau ni sayang sangat kat dia,kau tengok sampai kau jadi macam ni pun ada dia datang melawat,tak da pun,dia sibuk dengan yeoja chingu dia tu.
Xiumin: Asalkan dia happy,aku pun happy.
Chanyeol: Happy kau kata,aku yang tengok kau ni pun aku merana tau tak ???
Xiumin: Terima kasih sebab sudi melawat aku,aku sayang korang semua.
(Tiga hari kemudian,Doktor memasuki wad Xiumin untuk membawa Xiumin ke bilik bedah,Xiumin sempat mencium pipi ommanya sebelum masuk ke bilik bedah dan sempat melaungkan 'EXO SARANGHAJA' kepada member Exo yang lain.Suho tidak berhenti untuk menelefon Luhan.)
*skip*
(Dalam masa yang sama,Luhan melihat Eunji berduaan dengan namja lain sewaktu dia ingin membeli bunga untuk dihadiahkan kepada Eunji.Luhan amat berang jadi dia mendekati Eunji lalu menumbuk namja tersebut.)
Eunji: Luhan apa awak buat ni ???
Luhan : Kau diam !!! Aku tak sangka kau rupanya seorang kaki kikis !!! Aku sayangkan kau macam ni kau balas kat aku !!! Kau memang yeoja tak guna !!! Disebabkan kau,aku abaikan semua kawan-kawan aku !!!!
Eunji : Sapa suruh,saya tak pernah suruh awak abaikan kawan-kawan awak,awak sendiri yang tinggalkan mereka.Lagi satu,saya dengar dari Bomi yang Xiumin sakit,betul ke ??? Kalau betul,baik awak pergi minta maaf dengan segera. (meninggalkan Luhan sambil memapah namja yang Luhan tumbuk)
(Luhan melutut secara automatik selepas mendengar dari mulut Eunji yang mengatakan bahawa Xiumin sakit.Luhan terus mengeluarkan telefonnya dan mendail nombor Xiumin.Suho yang memegang telefon Xiumin terus mengangkat telefon terssebut setelah skrin tersebut menunjukkan nama Luhan.)
Suho : Hello !!! Kau kat mana ??? Kau tahu tak yang hari ni Xiumin menjalankan pembedahannya.(marah Suho)
Luhan: Apa ???!!!!!! Dia kat mana sekarang ???
Suho: Dekat hospital besar Seoul,aku call kau berkali-kali kau tak angkat. Hello ??? Hello ??? Ya !!! Xi Luhan.
(Belum sempat Suho menjawab Luhan telah mematikan telefonnya selepas mendengar yang Xiumin menjalani pembedahannya di hospital besar Seoul.Selepas 4 jam berlalu,doctor keluar dari bilik bedah.Semua ahli Exo dan juga Omma Appa Xiumin segera mendekati Doktor tersebut.Doktor mengatakan bahawa otak Xiumin gagal berfungsi sewaktu pembedahan dijalankan.Omma Xiumin meraung mendengar apa yang disampaikan oleh Doktor tersebut.Ahli Exo yang lain turut berdukacita.Selepas 5 minit mendengar berita tersebut Luhan baru sampai ke hospital terus terduduk setelah melihat ahli yang lain menangis.)
Luhan: Aku lambat ke ???
Sehun: Hyung~~~~Xiumin dah tak da. (berlari lalu memeluk Luhan)
Luhan: Apa ??!!!!! Tak,tak mungkin,apa kau merepek ni Sehun jangan buat lawak bodoh boleh,tak ??? (sambil melepaskan pelukan Sehun)
Kris : Betullah apa yang Sehun cakap.Selama dia hidup kau kat mana ???!!!! (marah Kris)
Luhan: Xiumin !!!!!
(Hari-hari Luhan menjadi sangat suram dengan ketiadaan Xiumin,Xiumin juga sempat menulis sepucuk surat kepada Luhan)
Kehadapan Luhan sahabatku...
Aku sangat sayang dengan kau,kaulah sahabat aku satu-satunya.Bila aku tak da nanti,jangan sedih dan teruskan hidup kau seperti biasa,Aku akan sentiasa ingatkan kau,Takkan pernah terdetik pun di hati aku untuk melupakan kau.Selamat tinggal,Luhan.Harap kau bahagia walaupun aku tiada bersama.
Xiumin.
(Luhan meratapi pemergian Xiumin hampir setiap hari.Dia juga membaca surat tersebut berulang kali.Dia menyesal dengan perbuatannya.Dia juga tidak sempat mengucapkan selamat tinggal kepada Xiumin.Akhirnya hidup Luhan merana akibat kecuaian dirinya sendiri.)

Pengajaran : Jangan sesekali menjauhi sahabat kita yang setia walau apa pun alasannya.
-TAMAT-

K-IDOL IMAGINEWhere stories live. Discover now