BAB 4

1.2K 79 22
                                    

"Jom."

Huh? Aku bawa turun buku yang sedang menutup wajahku dan melihat Ghani sedang berdiri di hadapanku, dengan senyuman di wajahnya.

"Jom? Pergi mana?" aku bawa turun pula pandanganku daripada wajahnya, kepada badannya yang tersarung elok pakaian sukan. Kakinya juga tidak berbogel. Elok tertutup dengan stokin.

"Riadah lah. Buat apa lagi. Dah dah jom," dia mula menarik tanganku. Alah, ni yang aku malas ni.

"Malaslah. Kau tak nampak ke aku tengah baca Harry Potter ni? Aku dah sampai part Harry Potter dah tahu dekat mana Chamber of Secrets kot. Kau jugak yang suruh aku baca Harry Potter ni kan. Ish," aku mengeluh. Tanganku kembali berpaut pada buku. Dan buku itu aku tutup kembali wajahku.

Like seriously, siapa yang bodoh sangat sanggup tinggalkan katil yang empuk (keras sebenarnya. Tapi dah ini je yang aku dapat, kenalah bersyukur kan), kipas yang menghadap terus ke arahku dan sebuah buku yang best. Nikmat apa lagi yang kau nak dustakan?

"Jomlah weh. Kita main bola."

"Aku kaki bangku."

"Sepak takraw?"

"I'm bad at sports that involve legs. Or feet."

"Badminton?"

"Abang Man dah pergi main tadi. So komfem court penuh."

"Chess?"

"You really want me to go riadah right?" dia mengangguk laju.

"Nope. Not gonna happen. I'm bad in chess by the way."

"Kalau macamtu kita jogging jelah jom. Jomlaaaahhhhhhh," katanya sambil menarik buku daripada tanganku.

"Kalau kau tak ikut aku, aku koyak buku ni." aku mengerut dahi.

"It's your book."

"Betul jugak. Well kalau kau taknak pergi jugak, aku akan spoil kau untuk setiap buku Harry Potter yang kau belum baca. Siapa yang akan mati, siapa yang akan hidup, siapa yang jadi pengkhianat," mulut aku dah ternganga luas. Takkanlah dia nak buat macamtu. Kan?

"Don't. You. Dare," kataku sambil mengetap gigi. Satu benda yang paling aku benci (selain makan malam di dema pada hari Rabu, sebab masatu menu ialah ikan rebus dengan sawi berair) adalah apabila orang bagi spoiler pada aku. Tak kiralah buku atau movie, benda itu memang aku paling pantang.

"Dah tu? Apa tunggu lagi? Siap cepat," katanya sambil tersenyum sinis.

Dengan berat hati, aku menukar baju sukan, menyarungkan stokin lambat-lambat (sambil tengok dengan sedih buku Harry Potter di tangannya. Aku dah sampai part yang best kot). Kasut siap disarungkan dan aku terus keluar dari dorm.

"Dahlah jom."

Aku bukanlah jenis yang tak bersulan langsung sampai tak sihat, gemuk ke apa. Aku cuma malas. Aku boleh saja kalau nak round satu sekolah sampai lima round tanpa henti, tapi itulah. Malas.

Sudah dua pusingan besar kami mengelilingi satu sekolah. Bermula dari aspura, kami berjogging melalui flat pekerja, flat guru, rumah pengetua, masuk ke kawasan sekolah, lalu padang A, turun bukit dan lalu padang B, dan lalu depan aspuri (waktu lalu sini, ramai betul pelajar perempuan duduk menonong, melepak tepi jalan. Ramai yang bersembang. Riadah mulut saja agaknya?), lalu dewan makan dan akhirnya sampai semula ke depan aspura.

Masuk saja pusingan ketiga, Ghani mencuit aku, menyuruhku untuk mengikutinya. Kami kini sedang berlari di padang C (betul, sekolah aku memang ada banyak padang), yang terletak di sebelah aspura, menuju hampir ke pagar sekolah. Tiada apa-apa di sini melainkan padang kosong yang dipenuhi lalang dan belalang, dan sebuah tangki air yang besar dan tinggi.

UBAH (HIJRAH, #2)Where stories live. Discover now