6. Come To My (END)

6.3K 219 22
                                    

Aaisyah dah tersenyum sipu bila ramai yang datang memuji-muji dirinya yang nampak cantik dengan pakaian kurung moden berwarna krim. Sesudah habis belajar, tiba-tiba mamanya pula datang bawa berita buruk pada dia. Ya. Perkahwinan ini adalah berita buruk padanya. Pipinya dah kejang sebab asyik tersenyum palsu.

Mana mungkin dia boleh terima lelaki asing dalam hidupnya.

Lelaki yang akan menganti tempat sesorang yang dia cinta separuh mati.

Tapi, desakan mama buat dia akur. Terima tanpa bantah walau tahu hati sendiri sakit kerana menjaga hati orang lain.

"Aaisyah... cantik sangat. Macam puteri." puji Encik Rasul, suami Puan Huda. Ayahnya sendiri. Aaisyah hanya senyum. Tak ada benda dah nak cakap.

"Jadi isteri yang baik... jangan lawan cakap suami tahu." Encik Rasul menepuk perlahan bahu anak gadisnya. Dia bersyukur kerana Aaisyah kuat semangat. Tak cepat melatah sangat walaupun sebelum ini asyik mogok makan.

Dia tahu dulu Aaisyah ceria dan keceriaan anaknya itu bertambah bila jumpa Fattah. Seorang pemuda yang baik, penyayang tapi mudah beralih arah. Ketika hampir hendak disatukan, Fattah pula larikan diri. Tinggalkan Aaisyah yang setia menunggu di pelamin yang telah siap dipasang atur kerana nak dekat seminggu lagi akan diikat. Malu memang malu tapi sudak ketentuan begitu. Mereka sekeluarga harus terima. Hampir tiga bulan jugaklah Aaisyah murung dan dengar cerita pula, Fattah sudah ada pengganti.

Dia renung kembali wajah anak gadisnya yang sudah ditatarias cantik dengan solekan tipis. Membuatkan sesiapa sahaja akan terpikat dengan kecantikan semulajadi anaknya itu. Ikut Puan Huda dan matanya ikut dirinya.

"Ayah nak yang terbaik untuk Aaisyah. Ayah keluar dulu. Majlis dah nak mula dah." Encik Rasul mengucup kepala anaknya lalu berlalu keluar dari bilik.

Aaisyah termenung. Melihat dirinya pada pantulan cermin. Saat ini dia perlukan Fattah bukannya Kazaruddin.

"Aku nikahkan engkau Mohd Kazaruddin bin Mohd Makhtar dengan mas kahwinnya..."

Tak sempat.

Tak lelah pun lagi.

Tak jatuhkan lagi.

Ada yang memotong.

Membantah.

"Maaf... saya bukan nak kacau majlis ke apa, tapi saya tak nak diorang dinikahkan. Tak setuju." Lancar ayat itu keluar. Fattah pandang keliling. Ramai mata yang memandang dirinya yang muncul tiba-tiba. Ganggu majlis orang.

Farah yang dibelakang tubuh Fattah sudah menunduk malu. Dia dah kena cop kat dahi. Penceroboh!

"Fattah... kenapa dengan kamu ni?" Encik Rasul bangun dari duduknya. Fattah yang sudah menikus itu ditenung tajam. Sudah lama dia tidak nampak bayang Fattah, tiba-tiba muncul saat anak gadisnya hendak dinikahkan.

"Saya tak setuju kalau Aaisyah kahwin dengan lelaki lain. Saya tak rela... hati saya sakit..." Ayat terakhir itu perlahan tapi cukup didengari oleh Encik Rasul. Rasa nak pelempang aje budak ni...

"Sakit hati? Habis selama ini kamu tinggalkan Aaisyah tu, tak sakit hati pulak dia?" Encik Rasul cuba tahan suara. Cuba bersabar. Tak nak huru-harakan lagi keadaan yang sudah sedia kacau ni.

"Saya minta maaf. Waktu tu saya tak sedar. Saya buta, tak tahu nak menilai. Apa yang saya nampak hanya kecantikan saja bila saya dah rasa bosan dengan Aaisyah. Saya minta maaf. Saya masih sayang dia lagi walau dah cuba nafi tapi pasti... saya cintakan Aaisyah." Teguh. Padu. Lantang. Fattah berani menentang mata Encik Rasul yang tajam. Tajam bagai dah nak terbelah jasadnya menjadi dua.

Encik Rasul berdecit. "Majlis tetap diteruskan." Encik Rasul berlalu dan kembali duduk di tempatnya tadi tapi pengantin lelakinya hilang.

Kazz tinjau gadis di belakang lelaki yang bernama Fattah itu. Gadis itu mengecilkan tubuhnya. Ingin menyembunyi di balik tubuh lelaki yang bertubuh sasa itu. Yang tinggi dari dia.

"Farah?" Kazz mencuba. Matanya tetap memerhatikan gadis itu. Hatinya penuh mengharap.

Farah menangkat kepalanya sedikit. Ingin melihat gerangan yang menyeru namanya buat sekian kalinya. Yang sentiasa mengaharu-birukan hatinya.

Tepat.

"Kazz? Is that you, huh?" Farah mula ke depan. Keluar 'membesar'. Berani menampilkan dirinya di khayalak ramai. Kecut. Mana taknya... banyak mata memandang dia dan Fattah. Pandangan keji pulak tu!

Kazz koyak senyum. "Ya... I'm Kazz. Mohd Kazaruddin bin Mohd Makhtar..." Teruja. Tak sangka hatinya kuat tarikannya hingga Farah dah 'melekat."

"Tak sangka kau ada kat sini? Buat apa?" Farah dah ada depan Kazz. Tersenyum. Tak peduli dah orang keliling. Dia dah jumpa orang yang seru nama dia yang buat dia lain macam. Dia Kazz... kawan sehidup semati dan juga kekasih sekerat jalan. Dulu.

"Boleh nampak kan?" Kazz senyum senget. Dia dah lupa majlis yang masih berjalan. Dah tak nak lepas peluang. Hendak beritahu semua orang.

"Kazz, kenal mereka?" soal Encik Makhtar yang dah berdiri di belakang Kazz. Memang drama. Sungguh! Seorang tadi (Fattah) nak cari gadisnya yang merupakan bakal pengantin. Yang anaknya ini pula, dah jumpa bakal baru.

Kazz paling lihat papanya. "Tak. Kazz cuma kenal dia ni. Farah. My future wife. " Tenang. Tak takut. Encik Rasul tepuk dada kirinya. Sabar- memang tengah shoot drama baru sekarang ni.

"Jangan buat malu kat sini. Aaisyah tu pula macam mana? Dia future wife kamu yang betulnya. " Dah capai tahap maksima dah. Nak marah dah. Agaknya anak lelaki dia ni, terhantuk tengah jalan tadi tak.

"Tak. Kazz tak buat malu, pa. Kazz beritahu benda betul. I'm sorry, pa but I can't continue this... Kazz tak yakin, pa..." Kazz cuba capai tangan Encik Makhtar tapi papanya menolak.

"Jangan mengarut!"

"Dia tak mengarut, Encik Makhtar. Saya pun tak boleh jugak. Hati saya milik lelaki lain dan lelaki itu..." Aaisyah bangun dan menapak perlahan pada Fattah yang menunduk. Dia berdiri rapat di sisi Fattah. Dia melangut memandang Fattah. "Lelaki ini... yang dah curi hati saya. Dah lama dah... Kalau majlis ini diteruskan juga, saya tak yakin dapat bahagiakn anak Encik Makhtar. Saya minta maaf."

Fattah tersenyum nipis mendengar kata-kata Aaisyah. Hatinya kini benar. Perasaan ini benar. Aaisyah memang terbaik untuk dia. Bukan Farah yang tiba-tiba, pengantin lelaki (Kazz) kenal dia dan mengaku terus habis yang dia tu future husband Farah.

"Allah..." Ruang tamu itu bergema dengan suara tetamu yang bersatu.

"Kahwin ajelah mereka berempat tu. Pasangannya saja yang bertukar." Sahut seorang tetamu lelaki tua. Dia sudah tersenyum-senyum melihat empat anak muda yang bercinta.

"Betul tu... apa salahnya. Dah..."

"Jodoh..." Sambung yang lain. Terletus ketawa yang kuat. Bagai bergegar banglo mewah ini.

Encik Rasul dan Puan Huda hanya berpandangan. Mengeleng kepala.

Encik Makhtar menepuk dahinya sendiri.

Fattah dan Aaisyah sudah tersenyum sendiri.

Kazz pula berbalas renungan dengan Farah. Ketawa meletus. Tak sangka sungguh!

Huh, apa nak jawab? Dah jodoh cuma jalannya begitu. Bersimpang siur tapi akhirnya tetap bertemu di jalan mati. Tak ada jalan keluar nak patah balik. Cinta itu unik, bukan?

-TAMAT-

[Completed] Wedding DressWhere stories live. Discover now