Chapter 8

4.9K 166 7
                                    

Aina tidak memberi respon terhadap Zhaf. Bila Zhaf memberitahu yang dia akan berkahwin pada bulan hadapan.

Flasback

"Aina saya nak bagi tahu sesuatu dekat awak. Saya harap awak dapat datang kenduri rumah saya nanti." Zhaf tidak tahu macam mana dia nak bagitahu yang dia akan berkahwin.

Zhaf takut. Hubungan mereka tidak akan jadi macam sebelum ni. Memang awalnya mereka cuma kawan biasa. Tapi lama kelamaan, masing masing dah menjadi teman tapi mesra.

"Oh, kakak awak eh nak kahwin? Say congrats to her." Ujar Aina dengan gembira.

"Bukan kakak saya nak kahwin awak.."

Tidak sempat Zhaf nak habiskan percakapannya, Aina sudah potong cakapnya

"Haa adik awak ke? Si Zarith tu? Tapi kan dia still belajar lagi."

"Actually, saya yang nak kahwin awak." Ujar Zhaf dalam nada kesedihan

"Ohhhhhhh awak. Em tahniah." Betapa panjangnya ohh Aina tu.

End flasback

Aina cuma menayangkan senyuman palsu. Dia tahu, dia tidak cukup kuat untuk menghadapai semua ini. Tapi dia cuba tunjuk yang dia dah kuat untuk menghadapi semua dugaan ini.

Bila jadi macam ni. Dia teringat akan bekas tunangnya. Firash. Firash Ikhwan. Semua yang Firash buat, sentiasa segar dalam mindanya.

Pada hari pernikahan Firash dengan Aina, Firash tidak hadir. Aina mendapat satu pesanan ringkas daripada Firash.

Firash menyatakan yang dia telah diperangkap oleh kekasih lamanya dan keluarga kekasih lamanya menyuruh mereka berkahwin supaya tidak mendapat malu di pihak perempuan.

Sepatutnya hari itu akan menjadi hari paling bahagia untuk Aina. Tetapi sudah takdir Aina untuk jadi macamtu.

"Isya. Tskk tsk tskk. Dia dah nak kahwin sya. Aku... Akuu tak kuattt sya. Sumpahh syaa." Aina terus menangis di corong telefon.

"Kejap sya. Aku pergi ambil kau dekat rumah. Nanti aku sampai dengan Karl. Dia baru balik ke sini. Kau tunggu"

✖️✖️✖️✖️

Mereka berdua terus memberi salam lalu masuk ke rumah Aina dan ke biliknya. Orang orang di dalam rumah Aina dah kenal dengan muka mereka. Jadi tak kisah la bila sahabat baik Aina datang. Family Aina sendiri yang suruh mereka buat macam rumah sendiri.

"Aina! Please tell me who's want to get married?!" Ujar mereka serentak lalu menyebabkan Aina ketawa dengan kuat sekali.

Tiba tiba Aina menangis semula.

"Zhaf weh Zhaf. Dia dah nak kahwin. Zhaf nak kahwin dah." Aina terus menangis sambil teresak esak.

"Are you kidding?"

"Serius weh. Lagi 2/3 minggu je. Dia harap sangat aku datang."

"Kau sepatutnya percaya kepada takdir. Kalau betul jodoh kau dengan dia, in shaa allah tak akan ke mana. Kau kena ingat Allah. Allah sentiasa ada di sisi kau."

✖️✖️✖️✖️

"Weh Aryan. Aku betul betul taknak kahwin dengan Belle. Kau pun tahu kan hati aku ada nama dia." Zhaf meluahkan perasaannya kepada Aryan.

Dia sendiri buntu kenapa Belle nak sangat kahwin dengan dia. Sedangkan ramai lagi lelaki luar kat sana yang nak kan dia.

'Belle. Nama tu sahaja dah membuatkan aku pening dengan karenahnya. Kejap taknak designer ni, kejap nak pakai tudung kejap nak warnakan rambut. Kan bagus kalau Belle pun macam dia' Zhaf sedang monolog dalam hati.

"Kalau betul jodoh kau dengan Aina, percaya pada aku. Mesti kau tetap kahwin dengan dia. Senang cerita kau buat istikharah. Kau akan dapat tahu juga jawapan dia nanti" Aryan cuba memberikan cadangan kepada Zhaf. Dia sendiri pun dah naik pening dengan Zhaf.

✖️✖️✖️✖️

2 minggu kemudian

"Adik! Cepat turun. Tetamu dah nak sampai. Cepat siap!" Jerit Datin Aaisyah.

"Ye! Orang dah turun ni." Aina terus duduk di pegangan tangga. Terus dia menylidekan dirinya*author hentam kromo je huhu*

"Bertuah punya budak. Kau tahu tak kau perempuan. Kang terkoyak baju kau baru kau tahu aku handsome ke tidak. Dah la baju tu aku beli mahal. Bla....bla.....blaa.." Along mula berleter.

Aina kisah apa. Yang penting dia turun dengan cepat dan selamat. Muahahaha.

Tingtong!

'Gulp! Matilah aku. Nasib baik aku sempat.' Aina dah risau nampak gayanya.

"Assalamualaikum." Ada orang memberi salam di luar sana.

"Waalaikumusalam Yasmin! Ya Allah, makin lawa kau sekarang. Apa rahsia kau? Marilah masuk. Kau jangan segan segan pula." Datin Aaisyah menyambut tetamunya dengan senang hati.

"Eh kau ni. Mana ada la."Puan Yasmin menjawab dengan malu malu. Di belakang Puan Yasmin kelihatan seorang lelaki dengan memakai baju kemeja berwarna hitam sambil memakai kaca mata jenama Rayban. Manakala Tuan Hafiz sudah ke halaman di luar bersama sama dengan Dato Azhar iaitu papa kepada Aina.

Lelaki tersebut mengikut Puan Yasmin.

"Riana! Tolong sediakan air untuk tetamu saya"

"Baik Datin." Jawab Riana iaitu pembantu rumah mereka yang ditugaskan untuk memasak semasa tetamu datang.

"Macam ni la Aaisyah, kita tunangkan mereka dulu. Nanti dah mereka saling kenal mengenal baru kita buat majlis akad nikah." Apabila Puan Yasmin berkata begitu, Aina sudah kecut perut. Siapa yang nak bertunang? Kenapa keluarganya tidak memberitahu dia?

'Mesti angah yang nak kahwin ni. Sampai hati dia tak bagi tahu aku. Kena la kau kejap lagi dengan aku.'

Aina cuba cuba nak intai lelaki tadi. Kenapa tak buang kaca mata? Sedangkan dalam rumah ni bukannya ada cahaya matahari. Tiba tiba, lelaki tadi melorotkan kaca matanya.

'Ya Allah, handsomenya. Ingat Aina. Kau masih sayangkan Zhaf even dia dah nak kahwin. Kau sepatutnya move on la. Cool Naa cool. Breath in breath out.'

Lelaki tadi mengenyit mata kepada Aina. Aina tetiba gelabah tak tentu pasal.

"Haa Aina! Macam mana?" Datin Aaisya menanya dia.

'Macam mana apa ni? Apa semua ni?

Haa macam mana apa gaiss? Apa dah jadi ni gaisss? Hahahahaha. Korang bayangkan lelaki tu menyerupai  Nick Robinson. Bayangkan please hahahahahahaha.

Here we go! Author nak promote cerita kawan baik author. Korang baca tau. And please tolong buat cover dekat dia. Kesian dia takde lagi nak letak cover hiuhiu.

FarahDiana99 CINTA SI MAMAT GENGSTER

HAPPY HOLIDAY UOLLS! BUAT HOMEWORK YANG CIKGU KASI TAU! HAHAHAHA!

Siapa Jodohku? Where stories live. Discover now