Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔C...

By Choco_Lyn

2.2M 61.8K 1.3K

Perkahwinan itu sepatutnya menjadi momen paling bahagia untuk lelaki dan perempuan yang saling mencintai. Tap... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
BAB 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
Bab 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
Bab 39
Bab 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 59
EPILOG

BAB 58

43.1K 1K 28
By Choco_Lyn

Sudah seminggu berlalu namun keadaan Qaliesya masih sama. Tiada perubahan. Masih terbaring kaku di atas katil. Tak bergerak, tak bercakap.. makan jauh sekali. Zafriel di sebelah gadis itu hanya mampu mengeluh perlahan.

"Qaliesya, sudah 158 jam kau tak sedarkan diri. Tolonglah bangun cepat.." bisik Zafriel dengan nada lemah.

Tangan beku Qaliesya digenggamnya erat. Dahinya dirapatkan pada tangan gadis itu. Sungguh, dia rindukan belaian gadis itu. Dia mahu bersama dengan gadis itu semula. Dia rasa kosong bila Que Sarah Qaliesya tiada di sisinya.

"Zafriel.."

Pintu bilik dibuka dari luar dan terlihat kelibat Qaliesya memasuki bilik tidurnya. Zafriel sekadar membuka satu mata mahu melihat siapakah gerangan yang memasuki biliknya. Bila lihat Qaliesya mendekati, Zafriel pejamkan matanya semula. Tidurnya kembali disambung.

"Demam awak yang semalam dah kebah ke?"soal Qaliesya dalam nada acuh tak acuh.

Zafriel tidak menyahut soalan Qaliesya. Dibiarkan soalan gadis itu berpenghujung dengan  tanda soal sahaja. Malas nak layan. Lebih baik tidur, kebahkan sakit kepalanya.

"Zaf, demam awak dah kebah ke?"soal Qaliesya kali ini dengan nada lembutnya.

Akhirnya, Zafriel mencelikkan mata bila suara lembut gadis itu menyapa halwa telinganya. Jarang dengar si Qaliesya berlembut dengannya. Pagi ini adalah untuk kali pertama. Dan.. yurp, siapa sangka yang dia suka?!

"Kenapa tiba-tiba kau nak ambil tahu pasal aku pula ni? Buang tebiat ke?"perli Zafriel berkerut dahi.

Qaliesya sudah angkat kening. Birai katil Zafriel didudukinya lalu dia berpeluk tubuh. Muka acuh tak acuh ditayangkannya.

"Saya risau aje."

"Kenapa kau nak kena risau?"

"Semalam saya tengok berita. Naik seram saya bila dia baca simptom-simptom demam denggi, and penyakit itu berjangkit. Saya taknak duduk satu rumah dengan awak kalau awak terdedah." jujur Qaliesya menghamburkan alasannya.

Terangkat terus kening Zafriel dibuatnya. Apa punya perempuanlah yang aku jadikan bini ni? Sudahlah bakhil, jahil pula itu. Naif semacam. Nampak aje keras kepala, tapi jelas pula kebodohannya di situ.

"Tak apa. Kalau saya ada pun demam itu, kita mati sama-sama lah.. kan?"Zafriel kenakan Qaliesya.

Terus buntang mata Qaliesya dibuatnya bila Zafriel kata begitu. Matanya terus ditajamkan pada lelaki itu. Kurang asam punya, jantan! Tak guna!! Dia kenakan aku!

"Fine. Awak kenakan saya, ya? Saya habiskan coklat masakan awak dalam peti sejuk itu. Biar padan dengan muka awak!"ugut Qaliesya dan terus berlalu keluar dari bilik Zafriel.

Terpaku Zafriel dibuatnya. "Woi, itu coklat akulah!! Mahal tu aku beli!!! Woi!!"

Bila mengimbas kenangan lama, Zafriel mulai diterpa rasa rindu. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa rindunya dia mahu bersama Qaliesya semula. Gadis yang mencipta senyum di bibirnya, gadis yang akan selalu ada nama dalam hatinya.

"Zafriel.."seruan seseorang daripada belakang langsung tak diendahkan oleh Zafriel. Dia masih melayan perasaan.

Engku Ziemah merapati Zafriel yang masih tak berganjak dari tempat duduknya. Sesekali matanya meliar pada sosok tubuh Qaliesya yang masih terbaring lemah di atas katil .Degup jantungnya masih sama, tiada perubahan malah tiada tanda yang dia akan sedar dalam masa terdekat.


"Zaf.."serunya perlahan. Bahu cucunya itu disentuh.

Zafriel sekadar membiarkan sentuhan nendanya itu. Dia masih meratapi di birai katil. Air mata jantannya yang bertakung di tubir mata ditahannya daripada gugur. Dia masih ada jati diri lelakinya. Tidak semudah itu untuk dia menangis tapi.. bila lihat orang yang dicintainya terbaring begitu. Emosi lelakinya tercabar.

"Nenda nak minta maaf.."ucap Engku Ziemah dengan rasa bersalah.

"Kenapa baru sekarang nenda nak minta maaf? Bila semua benda dah jadi, baru nenda nak minta maaf?" balas Zafriel mendatar.

Satu keluhan Engku Ziemah lepaskan. Sesekali matanya menerjah pada wajah pucat milik Qaliesya. Dadanya berombak sebak. Masih tergambar hari kejadian itu. Di mana.. Qaliesya datang selamatkannya.

Ya, kereta yang dipandu pada hari kejadian itu memang sengaja mahu melanggarnya. Dia berkuasa maka memang ramai yang berasak-asak mahukan kuasa yang dipegangnya. Dan.. tak sangka pada ketika itu Qaliesya sanggup berkorban nyawa mahu menyelamatkannya.

"Nenda sedar selama ni nenda terlalu ikutkan apa yang nenda mahukan. Maafkan nenda, Zaf. Nenda sedar semua silap nenda. Sepatutnya nenda tak patut ikutkan apa yang nenda mahukan. Maafkan nenda, Zaf.." keluh Engku Ziemah kesal.

"Benda dah jadi nenda. Zaf taknak salahkan sesiapa.. Dalam hal ini, tiada pihak yang betul dan tiada pihak yang salah."ujar Zafriel masih tak memandang wajah nendanya itu.

Engku Ziemah menarik senyum pahit. Tangan Qaliesya yang digenggam Zafriel dicapainya. Tangan itu digenggamnya erat. Zafriel terpaku dengan tindakan nendanya itu. Wajah Engku Ziemah terus dipandangnya.

"Nenda nak minta maaf dengan Qaliesha. Nenda sepatutnya beri dia peluang kedua. Nenda terlalu ikutkan marah nenda sampai nenda tak beri dia peluang untuk berubah. Nampaknya, nenda ni bukannya yang terbaik untuk kamu,Zaf."ujar Engku Ziemah masih mengekalkan senyum pahitnya.

Terpaku Zafriel dibuatnya. Dia lihat air mata jernih membasahi pipi wanita itu. Sedikit-sebanyak, hatinya jadi tersentuh. Tangan wanita itu dicapainya. Tergamam Engku Ziemah dibuatnya.

"Tak apalah, nenda. Zaf tak kisah. Zaf tahu yang Qaliesya pun tak kisah tentang semuanya." balas Zafriel dengan senyuman tipis.

Engku Ziemah ketap bibir. Matanya tak semena-mena dialihkan pada wajah Qaliesya. "Maafkan nenda, Qaliesya.."

"Maafkan nenda.."

...

Anak mata Kartini melirik ke arah gelagat Pudin yang sedari tadi asyik leka menyusun majalah yang bersepah di meja kopi dalam wad peribadinya. Sudah dua minggu dalam wad, selama itulah Pudin tak pernah lekang menyinggah melawatnya.

"Abang Pudin.."seru Kartini.

Lelaki itu terus mengalihkan ekor matanya pada Kartini yang masih bersandar pada kepala katil hospital. Tanpa dia sedari, mata coklat gelap milik Kartini leka melirik gelagatnya. Satu senyuman tipis Pudin berikan.

"Kenapa, Tini?"

"Boleh Tini tanya satu soalan?"

"Apa dia?"

Kartini ketap bibir. Tadi, dia yang beria-ia mahu bertanyakan soalan tapi sekarang.. dia pula yang terkial-kial mahu bertanyakan soalan. Ekor matanya dialihkan ke tempat lain. Kepaalnya ligat memikirkan ayat yang patut disusunkan.

"Kenapa, Tini?"Pudin sedikit berkerut dahi.

Bibirnya digigit lembut dan matanya menatap wajah Pudin. "Kenapa abang  susah payah tolong Tini, jaga Tini? Lagipun, ini bukannya kerja abang. Tini tak minta pun."perlahan dia menghamburkan pandangannya.

Bibir merah Pudin menguntum senyum pendek. Dia selesaikan kerjanya sedikit sebelum dia bergegas merapati katil gadis itu. Kartini masih menanti jawapan daripada lelaki itu.

"Kenapa Tini tanya?"

"Saja. Nak tahu."

Pudin mengeluh perlahan.  Untuk seketika, matanya dialihkan ke tempat lain. Sekali lagi, dia mengeluh namun kali ini kedengaran lebih berat daripada tadi. Seperti ada sesuatu yang terpendam dan dia mahu luahkan.

"Kalau abang beritahu.. Tini yakin ke nak dengar?"

"Cakap aje."balas Kartini sudah buat muka ingin tahu. Seluruh pancainderanya difokuskan pada lelaki itu.

Pudin menarik nafas dalam. Lama. Selepas itu, bibirnya menjungkit senyum senget. "Abang sukakan Tini."

Tergamam Kartini dibuatnya. "Su-suka?"

Lelaki itu menganggukkan kepala. "Tapi, abang pendam sebab abang tahu yang Tini takkan pandang abang lagipun.."kata-kata Pudin dipintas Kartini.

"Maaf abang, bagi Tini abang tak layak untuk Tini.."mendatar gadis itu membalas. Riak wajah nya serious.

Tergamam Pudin dibuatnya. Yurp, dia ditolak. Direct.

...




Continue Reading

You'll Also Like

206K 16.3K 16
*ੈ✩‧₊˚ Dumb&Dumber Universe >> "𝗧𝗮𝗹𝗸 𝗰𝗵𝗲𝗮𝗽, 𝗜'𝗺 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀," ❝Aku tak mudah dibuat jatuh cinta. Maka percayalah, kau san...
2.6M 88.3K 82
Hariz pelajar yang bermasalah di sekolah. Muncul saja mukanya di sekolah, pasti ada saja perkara yang menyusahkan pihak sekolah. Murid lain, balik s...
191K 12.5K 67
Book 3 Keseronokkan jalan cerita tidak bergantung pada nilai pembacanya, tetapi pada si penulisnya. - Mengejar Hadi Ehsan adalah hobi bagi Hana Hayla...
3.8M 83.7K 66
"Mana kau tahu aku tak ada perasaan?" tingkah Danish. "Yalah, awak tu nak senyum pun susah," "Habis tu kau nak aku senyum macam orang gila kat tepi...