Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔C...

By Choco_Lyn

2.2M 61.8K 1.3K

Perkahwinan itu sepatutnya menjadi momen paling bahagia untuk lelaki dan perempuan yang saling mencintai. Tap... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
BAB 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
Bab 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
Bab 39
Bab 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
EPILOG

BAB 44

33.2K 990 6
By Choco_Lyn

"Puan, tengok tu.."

Arahan doktor wanita yang berusia lebih tua daripada aku itu aku turuti. Skrin yang memaparkan imej rahim ku itu aku pandang. Tak semena-mena, bibirku mengukir senyum nipis.

Terharu. Aku lihat imej anak aku yang bergerak-gerak kecil. Degup jantungnya yang masih halus itu menambahkan lagi kesyahduan dalam hati aku. Sebak. Terharu. Gembira. Itu semuanya aku rasa.

"Nampaknya, kandungan puan sangat sihat. Anak puan pun sudah mulai bergerak-gerak. Mungkin lepas ni, puan kena tahan sikitlah sebab dalam usia enam tujuh bulan.. baby mula menendang-nendang. Sakit sakit manjalah puan nanti." sempat doktor itu memberikan nasihat kepadaku.

Aku tersenyum. "Saya sudah boleh dapat tahu jantina anak saya ke, doktor?" soalku tiba-tiba teringat kan perkara itu.

Serentak doktor itu tertawa kecil. Aku dihadapannya sekadar tersengih sumbing. Ada yang lawak ke pada soalan aku itu?

"Hmm.. setakat ini, saya masih tak dapat nak periksa kelaminnya. Mungkin dalam dua tiga minggu lagi, akan dapat periksa. Puan kenalah rajin selalu buat check up." ujar doktor itu ramah.

"Berapa peratus agaknya kemungki nan anak saya itu perempuan, doktor ?"makin spesifik pertanyaanku.

"Puan nak anak perempuan ke?"

Laju sahaja aku menganggukkan kepala. Itulah yang aku mahukan. Seorang anak perempuan yang cantik dan gorgeous macam aku. Sekurang-kurangnya, anak aku mewarisi kan?

"Hmm.. selalunya anak sulung ni jantinanya perempuan. Wallahualam. Saya cuma mampu mengandai saja, yang di-Atas menentukan segalanya.  " ujar doktor itu lembut.

Aku sekadar menganggukkan kepala. Alpha nya aku sampai aku terlupa pada Sang Pencipta yang menentu kan segala Qada' dan Qadar manusia. Huh!! Yurp, aku masih jahil dalam ilmu Allah ni namun aku cuba untuk mempelajarinya.

Dahulu, solat aku entah ke mana. Masuk sahaja waktu azan, aku bukannya solat malah aku lali dengan telefon, lepak dan juga tidur. Kadang, kalau nafsu setan aku datang.. aku akan pergi karaoke dan berpesta sampai larut malam. Membayangkan kisah silam ku yang dinoda perhiasan dunia, buatkan aku mahu tutup sejarah hitam itu.

Sekarang, solat pun aku cuba penuhkan. Tak cukup solat fardhu, aku kerjakan juga solat sunat. Bila ada kelapangan, aku baca Al-Quran. Walaupun masih belum begitu fasih namun sekurang-kurangnya aku dapat membacanya.

Betullah apa yang Fatihah kata. Sejahil-jahil manusia, kalau terbuku dalam hatinya untuk berubah. Insya Allah dia akan berubah. Semua manusia diberi peluang yang sama. Sama ada berubah atau kekal seperti sedia ada. Aku pilih untuk berubah dan aku ikhlas untuk melakukannya.

Alhamdullilah, semenjak aku pilih jalan untuk berubah ni.. apa yang aku buat semuanya rasa tenang dan diredhai. Fikiran aku pun tak kusut seperti dahulu. Walaupun terbeban dengan masalah, aku masih rasa tenang.

Itulah mungkin apa yang orang selalu sebutkan itu. Hidup yang diberkati oleh Tuhan yang satu.

Selesai sahaja membuat pemeriksaan, aku bergegas ke kaunter farmasi untuk mengambil vitamin yang perlu. Langkahku menjadi perlahan bila kelibat seorang gadis menjadi tatapanku.

Dahiku tak semena berkerut. Rasa nya aku kenal gadis itu. Ketika itu, dia sedang berada di kaunter farmasi. Ambil ubat juga barangkali?

"Zulaikha?" seruku bila menghampiri nya.

Gadis itu terus mengalihkan pandangannya pada aku. Jelas riak wajah terkejut bermain di wajahnya sebelum sebingkis senyuman nipis dia hadiahkan pada aku.

"Qaliesya." teruja dia memanggil nama aku.

Selesai sahaja mengambil ubat, aku dan Zulaikha bergandingan menuju ke cafe hospital. Tak banyak benda sangat nak dibualkan memandang kan Zulaikha lebih banyak mendiam kan diri.

"Thaqif tak teman kan awak?" soalku cuba mencari topik.

Sebingkis senyuman pendek Zulaikha berikan. Perlahan-lahan gelengan dia berikan. "Dia kerja. Lagipun, saya taknak susahkan dia." dalihnya.

Aku sekadar menganggukkan kepala. "Seronok betul saya dengar awak mengandung. Mesti Thaqif akan gembira kalau dapat tahu yang awak mengandung. Kalau awak nak tahu, Thaqif itu memang sukakan budak-budak." sempat aku kaitkan minat Thaqif pada budak-budak.

Zulaikha hanya tersenyum nipis. Suka? Hmm.. betul ke abang Thaqif suka? Jadi, kalau dia tahu aku mengandung maknanya dia akan terima aku dan anak aku ni ke? Zulaikha diterpa persoalan.

Bila lihat Zulaikha termenung, dahiku berkerut. Hairan juga aku melihat Zulaikha ni. Aku pasti Zulaikha bukannya jenia yang pendiam tapi.. kenapa dia banyak termenung daripada bercakap?

"Teringatkan Thaqif lah itu."sempat aku mengusik Zulaikha.

Seperti tadi, dia senyum saja. Selepas itu, senyumannya berubah hambar.

"Abang Thaqif layan awak dulu macam mana, Qaliesya?" soalan itu berjaya buatkan aku hilang kata. Wajah Zulaikha aku pandang.

"Kenapa tanya soalan itu?" soalku hairan.

"Saya cuma nak tahu. Kalau awak keberatan, awak tak payah cerita. Maaf kalau soalan saya buat awak rasa tak selesa." ujarnya sudah menundukkan pandangan ke bawah.

Aku ketap bibir. Tak semena-mena bahunya aku peluk. Tergamam Zulaikha dibuatnya. Wajahku dipandangnya.

"Saya percaya Thaqif itu baik. Dia memang kadang ego. Saya nak Zu tahu. Saya dan Thaqif itu ibarat kisah lama. Saya dah lama lupakan dia. Sekarang, Thaqif ada Zu.. dia cuma milik Zu." kata-kata semangat aku suntikkan dalam dirinya. Nampak nya, Zulaikha terpengaruh dengan bicara acah-acah aku itu.

"Terima kasih, Qaliesya sebab maaf kan saya. Sekarang ni, awak sudi pula jadi kawan saya. Thanks." ucap nya. Tangan kanannya melingkar melilit pinggangku.

Aku membiarkan. Beruntung betul Thaqif dapat Zulaikha.

Sudahlah cantik, peramah pula itu. Bagi aku, Thaqif buta kalau dia lebih pilih aku daripada Zulaikha. Hmm..
...
Salam yang aku hulurkan dari luar rumah langsung tak bersahut. Dahiku tak semena berkerut. Mana tak berkerutnya. Kereta ibu elok saja terparkir di luar rumah tapi.. rumah sepi semacam.

Selalunya petang-petang macam ni, ibu sibuk dengan kebun mininya. Kalau tak berkebun, ibu akan merayau di sekitar banglo untuk menikmati angin petang yang mendamaikan. Yurp, memandang kan banglo yang abah beli ini jauh dari kesibukan kota Kuala Lumpur di bawah sana.

Langkah kakiku aku atur kemas memasuki ruang tamu. Lintas sahaja ruang tamu, tak semena-mena aku dengar suara seseorang menyeru namaku.

Sekilas, aku menoleh ke arah si empunya suara. Kelibat ibu yang sedang duduk bersilang kaki di sofa aku pandang. Keningku terangkat sedikit. Semacam aje ibu hari ni?

"Ibu, kenapa ni?"soalku. Aku merapati ibu.

Ibu mengeluh perlahan. Wajahku dipandangnya.  "Iesya duduk sebelah ibu kejap. Ada benda yang ibu nak tanya pada kamu." arah ibu dalam nada lembut dan pada masa yang sama tegas pada pendengaran ku.

Tidak membantah, arahannya itu aku turuti. Aku hadapkan tubuhku ke arahnya. Wajah ibu yang sedikit serius pada petang itu, aku pandang.

"Kamu baru balik dari mana?"

"Rumah Farah." nama Farah aku kait kan sebagai alasan untuk menutup perkara yang sebenar.

"Kamu jangan nak tipu ibu. Tadi, kamu pergi klinik kan? Apa yang kamu buat pergi klinik?" kata-kata ibu berjaya buatkan aku terlopong.

"Ma-macam mana ibu tahu?"soalku sedikit terkejut.

Ibu mengukir senyum pendek pada aku. "Ibu hantar orang untuk ikut kamu sebab ibu mula rasa tak sedap hati. Ibu dapat rasa yang kamu ada sembunyikan sesuatu daripada ibu. Betulkan apa yang ibu katakan ni, Iesya?" soalan itu buatkan aku termangu sendiri.

Pandanganku aku alihkan ke bawah. Debaranku kian hebat menghentam dada. Huh! Mungkin ke ibu tahu aku sedang mengandung sekarang ni?

"Kamu mengandung kan, Iesya?" aku akhirnya mati kata. Tak semena-mena, aku gigit bibir. Ya Allah, nampaknya.. apa yang aku takutkan selama ni terjadi juga.

Aku hanya mampu menunduk memandang lantai. Tak berani untuk aku alihkan mataku pada wajah ibu. Aku tak sanggup untuk lihat wajah sedihnya.

"Jawab soalan ibu itu, Iesya. Kamu mengandung kan?!"ibu ulang semula soalannya bila jawapan tidak aku berikan.

Lama aku mendiamkan diri. Tangisan ibu berjaya buatkan rasa berslahku makin menebal. Perlahan- lahan aku anggukakan kepala. Makin hebat, ibu menangis.

"Kenapa kamu ni, Iesya? Kenapa kamu buat semua ini pada ibu dan abah. Apa salah kami?" ibu tak henti- henti menyalahkan diri sendiri.

Serta-merta lengan ibu aku peluk. Air mata aku mengalir. "Ibu, ibu jangan salah faham. Iesya tak buat semua itu. Iesya masih dapat bezakan yang halal dan yang haram. Percayakan Iesya ibu." rayuku menagih belas.

Ibu ketap bibir. Air mata yang masih gugur dikesat dengan lengan baju nya. Wajahku dipandangnya sebak. "Maksud kamu?"

"Anak ni.. bukannya anak yang ibu fikirkan itu. Dia bersih dan suci daripada semua itu. Iesya mengandungkan anak Zafriel. Anak yang sah dan ayahnya adalah Zafriel." aku cuba untuk yakinkan ibu. Tak mahu aku lihat ibu nangis begitu.

Aku lihat riak wajah ibu sedikit terkejut. Guguran air matanya beransur hilang. Kini, diganti dengan riak wajah seakan tak percaya.

Aku mengeluh lemah. Nampaknya, aku kena jelaskan semuanya. Alang-alang ibu sudah tahu, lebih baik aku buka terus.

"Dan.. ada satu lagi yang Iesya sembunyikan daripada ibu. Iesya sebenarnya masih sah bergelar isteri Zafriel." pengakuan aku itu berjaya buatkan ibu tergamam.

"Kamu masih isteri Zafriel?"

Aku menganggukkan kepala. "Ya, ibu. Masih."
...

Continue Reading

You'll Also Like

206K 16.3K 16
*ੈ✩‧₊˚ Dumb&Dumber Universe >> "𝗧𝗮𝗹𝗸 𝗰𝗵𝗲𝗮𝗽, 𝗜'𝗺 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀," ❝Aku tak mudah dibuat jatuh cinta. Maka percayalah, kau san...
2M 97.3K 59
(cover by @shrlnadrn) [Cinta pertama yang paling bermakna] Tengku Adam hilang penglihatan selepas kemalangan semasa berumur 18 tahun. Dari seorang ya...
2.2M 98.4K 80
"Senyum! Senyum! Senyum! Tu ja kau tahu?! Hey perempuan , sekali lagi kau senyum depan aku, siap kau." -Afkar Irsyad "Awak buatlah apa yang awak nak...
191K 12.5K 67
Book 3 Keseronokkan jalan cerita tidak bergantung pada nilai pembacanya, tetapi pada si penulisnya. - Mengejar Hadi Ehsan adalah hobi bagi Hana Hayla...