Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔C...

By Choco_Lyn

2.2M 61.8K 1.3K

Perkahwinan itu sepatutnya menjadi momen paling bahagia untuk lelaki dan perempuan yang saling mencintai. Tap... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
BAB 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
Bab 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
Bab 39
Bab 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
EPILOG

BAB 23

34.5K 1K 11
By Choco_Lyn

Apa yang dilakukannya jadi serba tak kena. Fikirannya asyik terimbau peristiwa beberapa hari lepas. Peristiwa di mana semuanya terbongkar. Zafriel mengeluh perlahan. Dokumen yang berada dalam tangannya ditutup lalu ditolak tepi.

Dia mendagu di atas meja sambil matanya merenung kosong ke tempat lain.

'Maksud doktor dengan kandungan? Qaliesya hamil ke,doktor?'

' Ya, puan Qaliesya sekarang sedang mengandung. Usia kandungannya baru mencapai tiga bulan jadi masih baru..'

Zafriel yakin anak yang ada dalam rahim Qaliesya adalah anaknya. Seliar-liar perangai Qaliesya, dia yakin yang gadis itu takkan berani meniduri mana-mana lelaki. Tapi, kau yakin ke Zafriel?! Zafriel sudah mulai berbelah bahagi..

Tak.. takkan mungkin Qaliesya tergamak buat benda terkutuk itu. Dia baik sebenarnya namun kerana terlalu bersosial sangat sampai gadis itu terjebak ke kancah liar sebegitu. Mungkin.. ya. Qaliesya mungkin pernah tertidur dengan mana-mana lelaki sampai.. Arghhhh!!! Zafriel sudah mendengus geram.

Kalau itu bukan anaknya, apa yang patut dia rasa sekarang ni? Marah, sedih, kecewa? Namun yang pasti jauh sekali dengan rasa gembira. Tiga bulan usia kandungan itu menandakan Qaliesya sudahpun mengandung sejak mereka masih berstatus suami isteri lagi. Kalau betullah Qaliesya melakukan perkara itu dengan lelaki lain selama mereka berkahwin.. Zafriel takkan diam.

Yang salah tetap salah. Jika betullah Qaliesya berzina dengan lelaki lain semasa menjadi isterinya, Zafriel takkan maafkan gadis itu. Takkan sesekali.

Telefon pintarnya yang bergetar atas meja kerjanya membuatkan lamunan Zafriel mati. Pantas dia membelek telefon pintarnya. Panggilan daripada Kartini membuatkan satu keluhan kecil dilepaskan.. Lambat-lambat, dia menjawab.

"Abang, abang free tak hari ni?"tanpa salam, Kartini terus menghamburkan pertanyaannya.

"Kalau free kenapa?"soalan berbalas soalan. Kalau ajak keluar, Zafriel malas. Hari ni bukannya mood untuk dia keluar berhura hoorey dengan gadis itu.

Semakin dekat tarikh perkahwinan nya dengan Kartini, makin murung Zafriel jadinya. Makin lama dia kenali gadis itu, dia sudah mulai kenal taring gadis itu. Depan nenda, Kartini ibarat gadis solehah yang suci luar dalam namun bila belakang nenda, gadis itu ibarat muslimah bertopeng sahaja.

Tanpa segan silu, Zafriel dipeluknya malah pernah sekali dia hampir mengucup pipi Zafriel. Huh! Rimas. Yurp, itulah apa yang Zafriel rasakan bila bersama gadis itu. Suka? Jauh sekali.. apakan lagi cinta.

"Tini ingat nak ajak abang teman Tini makan. Tini cuti hari ni. Nak tak, abang?"soal Kartini dengan suara lunak manjanya.

"Abang busy."dua patah perkataan meluncur laju dari mulut lelaki itu. Memang taklah dia nak keluar..

"Abang Pudin kata abang tak busy. Customer pun tak banyak lagi kan? Jomlah, teman Tini. Abang nak biarkan bakal isteri abang ni makan seorang ke?"Kartini sudah acah-acah merajuk.

Zafriel mencebik. Kisah? Perlu ke dia peduli perempuan itu nak makan seorang pun? Makin menyampah pula Zafriel dibuatnya. Mana taknya, perangai Kartini ni dua kali lima saja dengan gadis-gadis gedik yang mahu menggodanya semasa di zaman universiti dulu. Sakit kepala Zafriel dibuatnya.

"Suruhlah kawan teman." Zafriel sudah mulai naik rimas.

"Nak abang yang teman."

"Abang sibuklah. Erm, kejap.. Pudin panggil abang. Nanti kita call balik eiyh?" cepat-cepat Zafriel menamat kan panggilan.

Satu keluhan lega dilepaskannya. Makin melayan, makin menjadi pula gedik Kartini itu nanti. Zafriel terus meraup wajah. Bukan ini apa yang diinginkannya. Bukan ini yang kebahagiaan yang dia mahukan. Dia tak mahu bahagia bersama perempuan yang dia tak cinta. Dia mahu bahagia bersama gadis yang dia cinta.

Satu-satunya gadis yang buatkan Zafriel terbuka menyayanginya sampai sekarang. Zafriel ketap bibir..

Telefon pintarnya dicapai lalu, nombor telefon seseorang didailnya. Buat masa sekarang, dia perlukan jawapan. Dia tak mahu ragu-ragu.

Lama dia menunggu panggilannya diangkat. Akhirnya, orang yang dihubunginya itu menjawab. Salam yang dihulurkan oleh Zafriel disambutnya.

"Kenapa abang Zaf call ni?"soal suara gadis itu dari corong speaker.

"Abang nak jumpa boleh tak? Farah free ke sekarang?"
...
Selesai sahaja mengeringkan rambut, aku terus mengambil sikat untuk menyisir rambut. Cermin di hadapanku aku pandang kosong. Perasaanku masih dibelengu rasa serba-serbi.

Walaupun sudah hampir 4 hari kejadian di Pulau Pangkor itu berlalu namun ia masih menghantui fikiranku. Pertemuan antara aku dengan Zafriel itu buatkan aku dihimpit rasa bersalah.

Setelah apa yang aku katakan dan buat pada Zafriel selama ni, dia datang menolong aku tanpa aku pinta. Aku masih ingat macam mana cuak wajahnya bila lihat aku kesakitan begitu. Suaranya sangat syahdu saat menyeru namaku. Dan, aku lihat jelas juga butir air matanya. Huh!!!

Tak semena-mena, aku mematikan lamunanku. Nope! Zafriel bekas suami aku. Bekas suami aku! Salah hukumnya kalau kau masih ingatkan dia. Bukan kau ke yang buang dia dan sekarang.. kau pula melaram ingatkan dia?! Come on lah, Qaliesya!!

"Akak, akak masih ingatkan siapa yang tolong akak waktu itu? Abang Zafriel kak! Abang Zafriel.. dia yang bawa akak, dia yang tunggu akak dan dia juga yang.. rawat akak masa akak tak sedar satu hari itu."

Kata-kata Fatihah mulai bermain dalam ingatanku. Apa yang dia katakan buatkan rasa aku bercampur baur. Antara sedih dan sebak.. aku rasakan keduanya. Kenapa lelaki yang aku buang dalam hidup aku itu memilih untuj bantu aku?

Selama ini, aku kejam pada dia. Aku seksa hatinya, malah aku menidak kan tanggungjawabnya sebagai suami aku tapi.. sekarang? Dia tolong perempuan macam aku?! Kenapa Zafriel?! Kenapa kau tolong aku?

Kau boleh aje abaikan aku, kau boleh aje biarkan aku terperuk sakit kat lobi hotel waktu itu.. tapi kenapa kau pilih jalan untuk bantu perempuan hina macam aku? Tak semena-mena, air mataku bergenang. Sebak dadaku aku rasakan saat ini.

Perutku aku raba perlahan. Bibirku menguntum senyum pahit. Kalau lah kau tahu aku mengandungkan anak kau sekarang, kau gembira ke.. Zaf? Kau akan suka ke? Kau akan bertanggungjawab ke? Aku ketap bibir. Makin kuat aku mengalirkan air mata.

Hinanya aku ni. Keadaan aku kini aku rasakan amat menyedihkan. Tak mungkin Zafriel akan bertanggung jawab. Tak lama lagi, dia akan berkahwin dengan Kartini.. dan kau, kau akan jadi ibu tunggal. Membesarkan anak ini sendiri tanpa seorang suami.

Membayangkan itu, aku mulai diterpa rasa takut. Cemuhan orang, hinaan masyarakat..huh, tak sanggup. Dicemuh oleh Engku Ziemah pun, hati aku sudah calar-balar.. inikan lagi dicemuh oleh masyarakat yang bilangannya mencapai berjuta.

Pandanganku aku alihkan pada kotak yang masih berbalut yang terletak di atas meja di hadapanku. Air mataku aku seka lalu perlahan aky mencapai bungkusan tersebut. Untuk seketika aku belek.

Bibirku menguntum senyum kelat. Yurp, inilah hadiah daripada Zafriel semasa hari jadi aku yang ke-22. Kenapa aku pilih untuk tak buka hadiahnya? Huh, sebab.. aku tak sudi. Dulu, aku fikir nak buang aje hadiahnya itu tapi.. disebabkan balutannya yang sangat cantik, sayang pula nak buang.

Aku ketap bibir. Berkira-kira aku mahu buka hadiahnya sekarang. Akhirnya, satu keluhan kecil aku lepaskan.

Balutan itu aku buka dengan kemas lalu kotak yang terpampang jenama 'Swatch' terhidang di depan mataku. Terus mataku buntang. Kotak itu aku buka lalu jam tangan emas putih menjadi pandangan pertama ku. Dalam kotak itu juga terselit sekeping kad kecil.

Kad itu perlahan aku capai lalu isinya aku baca. Sungguh, ayat dalamnya mengundang rasa lucu sehingga buatkan senyumanku terukir.

'Erm.. kau kata kau nak jam kan? Aku bagi kau jam ni. Jadi, nanti bila keluar malam tuu, reti-retilah set jam nak balik bila. Jangan pula tunggu sampai aku call kau. HB'-Zafriel.

Dinginnya. Tapi, aku suka. Inilah ucapan happy birthday yang paling menyakitkan hati. Haha.. tapi bila baca waktu sekarang ni, rasa kelakar pula. Terhibur.

Aku capai jam itu lalu aku belek. Yurp, bukan calang-calang jam yang Zafriel belikan ini. Harganya mencapai berbelas ribu ringgit. Namun, aku kenal Zafriel. Harga itu murah, yurp.. kerana dia cucu kepada pengusaha syarikat terkenal. Harga belas ribu ibarat belasan ringgit sahaja buat lelaki itu.

Bibirku menguntum senyum senget.
"Thanks, Zaf. Untuk hadiah dan ucapan sakit hati tu."ucapku sendirian.
...

Continue Reading

You'll Also Like

205K 16.2K 16
*ੈ✩‧₊˚ Dumb&Dumber Universe >> "𝗧𝗮𝗹𝗸 𝗰𝗵𝗲𝗮𝗽, 𝗜'𝗺 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀," ❝Aku tak mudah dibuat jatuh cinta. Maka percayalah, kau san...
1.7M 61.9K 72
🌸 Previously known as DIA. 🌸 My First Romance Story. 🌸 100% completed. 🌸 No copy, no plagiarism. I'm watching you --- "Kalau kau nak tahu, hidup...
1.3M 59K 57
" It hurts when you try to make things right, and all that they can see in you is wrong. " - Arisya Delina Hidupnya hanya dihambakan pada kerja. Diab...
1.8M 61.7K 65
@Choco_Lyn @CintaKeranaDia @2018 @storyke-7@Romantic @Best Engku Adrian Faizur adalah lelaki yang amat aku cinta dan aku sayang. Setelah tiga tahun b...