Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔C...

By Choco_Lyn

2.2M 61.7K 1.3K

Perkahwinan itu sepatutnya menjadi momen paling bahagia untuk lelaki dan perempuan yang saling mencintai. Tap... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
BAB 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
Bab 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
Bab 39
Bab 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
EPILOG

BAB 20

34.8K 991 12
By Choco_Lyn

"Qa-Qaliesya?"

"Za-Zafriel?" balas Qaliesya bila wajah lelaki itu menjamah pandangan nya.

Pantas Qaliesya menarik pandangan nya daripada terus memandang lelaki itu. Entah kenapa, perasaan gentar mulai menyelubunginya bila wajah lelaki itu kini ada di depan matanya. Lelaki yang merupakan bapa kandung kepada anak yang menumpang teduh dalam rahimnya.

"So, how's your life now? Is it better?" soal Zafriel setelah lama mendiam diri.

Wajah Qaliesya yang kini bertudung dipandangnya dengan tenang. Yurp, dia sangat terkejut bila lihat Qaliesya bertudung. Nampak manis dan juga nampak sangat... cantik.

"Of courselah, better. As I said before, tanpa seorang lelaki bergelar suami yang mengongkong hidup saya.. hidup saya jadi lebih.. ermmm.. baik."ujar Qaliesya namun nadanya sangat tak teruja. Terpaksa.

Lebih baik tang mananya, Que Sarah Qaliesya? Hidup kau jadi lebih terumbang-ambing tanpa lelaki bergelar suami. Kau hidup tanpa arah tuju. Kau dilukai dan sekarang kau diduga dengan kehadiran janin. Huh? Itu yang kau kata lebih baik?!

Sedari tadi, Qaliesya lebih banyak menundukkan pandangan. Selalunya, dengan rasa bongkak dia akan menikam tajam anak mata lelaki di depannya itu tapi sekarang.. dia tak boleh. Dia malu, yurp.. dia malu.

"Baguslah kalau macam itu. Thats mean kau dah bahagialah dengan lelaki yang kau cinta itu. Congrats." balas Zafriel cuba bernada sinis walaupun sebenarnya dalam hati.. dia sakit.

Qaliesya keluh perlahan. Wajahnya didongak lalu pandangannya bersua dengan anak mata Hazel milik Zafriel. Sebingkis senyuman dia hadiahkan pada lelaki itu.

"Congrats from me to you. Nampak nya kau juga dapat perempuan yang lebih teruk perangainya daripada aku. Semoga bahagia."ucap Qaliesya menarik senget senyumnya.

Kata-kata 'tahniah' Qaliesya itu tidak buat Zafriel melenting. Malah, dia menarik sengih pendek. Sengih yang menyimpan beribu makna dalam hatinya. Sengih yang menggambar kan perasaannya yang terpendam sekarang.

Wajah bersih Qaliesya dipandangnya dalam. Huh.. anak mata hazel milik Qaliesya paling dia minati. Rindunya dia untuk menatap mata gadis itu. Walaupun dulu mereka selalu bergaduh. Itulah part yang paling Zafriel suka. Sebab apa?

Kerana hanya ketika mereka bergaduh saja, dia boleh pandang mata Qaliesya lama-lama. Pandang mata gadis itu, dia rasa ada getaran dalam jiwanya. Sungguh hangat. Sungguh mengasyikkan.

"Abang Zaf.."suara lantang itu menyapa halwa telinga Zafriel. Tanpa izin, lengan sasanya dipeluk dari arah belakang.

Kartini pada mulanya terkejut dengan kehadiran Qaliesya namun setelah itu tersemat sebingkis senyuman sinis di birai bibirnya. Pelukannya pada lengan Zafriel diperkemas sambil matanya mencerlung pada Qaliesya.

"Tak sangka kita boleh jumpa kat sini kan, Qaliesya? Bercuti ke?"soalnya dengan ayu gitu.

Qaliesya sudah mencebik. Entah kenapa gelagat gatal Kartini buatkan matanya rasa nak digaru. Wajah Zafriel yang dipandangnya terus dia alihkan pada muka gedik Kartini.

"Itulah. Erm.. yurp, aku lupa bumi yang kita pijak ni sama. Duduk kat Malaysia pula itu, memang akan ter jumpalah kan?"ujar Qaliesya.

Kata-kata Qaliesya disambut tawa sinis oleh Kartini. "Hmm.. but tak sangka yang I boleh jumpa bekas isteri bakal tunang I. So, unexpected." kali ini Qaliesya terkedu.

"So, what kalau jumpa I pun?"soal Qaliesya sudah berkerut dahi.

"Erm, nothing pun just.. boleh I minta you share macam mana nak jaga hati Zafriel. Ke, you tak ada tips langsung?"sindir Kartini. Spontan jari jemari runcingnya membelai dada bidang Zafriel.

Serta-merta Zafriel menolak. Tergamam Kartini dibuatnya bila Zafriel berbuat demikian.

"I prefer kita pergi makan tempat lain,  restoran ni dah penuh and I malas nak tunggu."mendatar suara Zafriel. Langsung tak berintonasi.

"Kalau macam itu, kita makan semeja ajelah dengan Qaliesya? Dia pun seorang aje kan?!"cadang Kartini. Nadanya sudah tak puas hati.

Ditepis oleh tunang sendiri depan perempuan yang dia benci? Ergh! Itu sangat memalukan untuknya.

Zafriel mengeluh berat. Sesekali wajah Qaliesya dipandangnya serba-serbi. Gadis itu menunduk memandang lantai. Langsung tak memandang Zafriel.

"I dengan dia dah tak ada apa-apa so please, jangan ungkit benda lama lagi."hambur Zafriel sambil matanya tak lepas memandang wajah bersih Qaliesya.

Kali ini, Qaliesya hilang kata. Pandangannya diangkat lalu wajah lelaki itu dipandangnya. Kau yakin ke Zafriel yang kita dah tak ada apa-apa? Aku sekarang sedang mengandungkan anak kau Zafriel! Anak kau tahu tak!! Kau bapa kepada anak aku..

Serta-merta Zafriel berlalu meninggal kan Qaliesya dan Kartini berdua. Satu dengusan geram dilepaskan Kartini. Urgh!!! Benci betul!

"Wait, I tak habis lagi dengan you, Qaliesya!"gertaknya sebelum berlalu meninggalkan Qaliesya sendiri.

Tak semena-mena Qaliesya terduduk atas kerusi. Satu keluhan lelah dia lepaskan. Entah kenapa, kepala lututnya terasa lemah bila menghadap Zafriel. Kenapa dia boleh jadi macam ni? Huh..
...
"Mama.."
Suara kecil itu berdengung memecahkan keheningan yang membelengu.

"Ma- ma?" tergamam aku bila dengar ada suara menyeru namaku dengan sebutan mama.

Berkali-kali aku mencari hadir suara itu namun masih tak jumpa. Itu suara anak aku ke? Suara anak yang masih aku kandungkan ni?

"Qaliesya.." suara garau pula berganti..

Aku hampir terkedu apabila lihat kelibat Zafriel datang menghampiri ku. Wajahnya sebak dan jelas kelihatan rasa marahnya. Aku tergamam. Semakin dia menghampiri, semakin itu aku menjauh. Sehingga akhirnya, belakang badanku menyentuh dinding berwarna putih itu. Zafriel makin dekat dan tangan kanannya mengepung sisi kiriku.

Wajahnya nampak marah seperti tadi. Aku menunduk apabila pandangannya itu berjaya buatkan keberanianku luntur.

"Apa awak nak daripada saya, Zafriel?"soalku sudah terketar-ketar.

"Kenapa kau sembunyikan anak itu daripada aku? Kenapa kau sembunyikan anak itu daripada bapa kandungnya sendiri!"gertak lelaki itu dengan nada geram.

Aku ketap bibir bila dengar hamburan Zafriel. Wajahnya aku pandang dengan seribu satu persoalan. Ma-macam mana Zafriel tahu aku mengandung anak dia? Siapa bagitahu? Farah ke? Bertubi soalan menghentam fikiranku.

"Jawab aku, Qaliesya! Kenapa kau tak beritahu aku fasal ni?!"makin lantang dia mengherdikku.

Serta-merta air mataku bercucuran. Akhirnya aku beranikan diri memandang anak mata Zafriel. Sebingkis senyuman sinis aku berikan pada lelaki itu.

"Kalau saya beritahu pun, awak bukan boleh buat apa pun kan?! Kita dah lama bercerai dan tak lama lagi awak pun akan berkahwin dengan gedik itu. Tak ada apa yang berubah." sinis aku membalas soalannya.

Zafriel terdiam sebelum dia balas senyumanku dengan senyuman yang lagi sinis. Dia undurkan langkahnya ke belakang meninggalkan aku.

"Kau silap. Aku takkan biarkan kau tanggung semua itu seorang. Aku takkan lepaskan kau.."

"Zafriel!!!!"laungku kuat.
Peluh renek yang membasahi ubun kepalaku aku biarkan. Sekeliling bilik hotel aku pandang mencari kelibat lelaki itu.

Huh?! Mimpi aje?

Akhirnya, satu keluhan lemah aku lepaskan. Entah apalah mimpi aku ni?! Bagaimana aku boleh termimpi kan si Zafriel itu?!! Aku ketap bibir.

Tak semena-mena, aku termenung sendiri. Mimpi tadi bagaikan berulang dalam fikiranku.

'Kau silap. Aku takkan biarkan kau tanggung semua itu seorang. Aku takkan lepaskan kau.'

Ayat itu berulang kali bermain dalam fikiranku. Ayat yang berjaya buatkan aku termangu sendiri.

Pfft.. lupakan. Mimpi aje pun. Don't take it serious, Qaliesya.

Telefon pintarku aku capai lalu aku belek whatsapp. Belum sampai sehari aku tak buka, beratus-ratus perbualan masuk. Aku buka whatsapp yang dikirim daripada Fatihah.

'Kak, jangan lupa. Akak nak teman Fati pergi jalan kan hari ni? Pukul 9 okey?!'- Fatihah.

Buntang mata aku bila terbacakan kiriman daripada Fatihah. Jam yang terpapar pada skrin telefon terus aku pandang. Lol!!! Sudah pukul 8.30?!! Aku sudah tepuk dahi.

Segera, aku mengatur langkah bersepah ke bilik air. Omaigod!! Dah lambat..
..

Continue Reading

You'll Also Like

WILDAN ✓ By m e l e e 🎭

Mystery / Thriller

183K 12.2K 76
Genre: Romance, action, mystery Language: Bahasa Melayu/Malay Status: Completed . 𝐓𝐨 𝐭𝐡𝐞 𝐦𝐚𝐧 𝐰𝐡𝐨 𝐩𝐫𝐨𝐭𝐞𝐜𝐭𝐞𝐝 𝐡𝐞𝐫 𝐦𝐨𝐫𝐞 𝐭𝐡�...
1.8M 61.7K 65
@Choco_Lyn @CintaKeranaDia @2018 @storyke-7@Romantic @Best Engku Adrian Faizur adalah lelaki yang amat aku cinta dan aku sayang. Setelah tiga tahun b...
3.7M 142K 74
[COMPLETED] Luth Zariel dan Arluna Aisyah. Permulaan hidup Arluna membawa dia ke sebuah dunia yang penuh dengan kejutan. Hidup dia selama ini di...
2M 97.3K 59
(cover by @shrlnadrn) [Cinta pertama yang paling bermakna] Tengku Adam hilang penglihatan selepas kemalangan semasa berumur 18 tahun. Dari seorang ya...