Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔C...

By Choco_Lyn

2.2M 61.8K 1.3K

Perkahwinan itu sepatutnya menjadi momen paling bahagia untuk lelaki dan perempuan yang saling mencintai. Tap... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
BAB 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
BAB 11
BAB 13
BAB 14
Bab 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
Bab 39
Bab 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
EPILOG

BAB 12

30.4K 918 22
By Choco_Lyn

Kepalaku yang sedikit berpinar, aku sentuh. Auch!! Buka sahaja mata, aku picingkan mataku bila sinar mentari mengganggu pandanganku. Pandangan yang sedikit kabur, sudah mulai jelas. Untuk seketika, aku diam. Suasana ruang tamu itu aku tilik dengan perasaan bingung.

Ruang tamu ni.. Ini bukannya ruang tamu rumah Farah tapi, ini.. ini ruang tamu rumah aku dengan Zafriel dulu! Aku terpaku. Segera, aku bangkit dari baringku lalu sekeliling ruang tamu itu aku pandang. Beberapa kali, aku tampar pipi aku.

Yurp! Aku tak mimpi. Aku sekarang betul-betul berada di ruang tamu rumah banglo aku dengan Zafriel. Rumah banglo yang dihadiahkan oleh Engku Ziemah untuk Zafriel dan aku. Si-Siapa yang bawa aku ke sini?

"Qal!!! Omaigod, akhirnya kau sedar juga dari koma 4 hari kau. Risau aku kalau kau still tak sedar diri.." suara sumbing Farah yang teruja menyapa halwa telingaku.

Gadis itu terus memelukku erat. Sesak nafas aku dibuatnya bila pelukan kental Farah itu sangat ketat. Berusaha aku lepaskan diri lalu tubuh Farah aku tolak kasar. Dahiku masih berkerut.

"4 hari?" soalku masih tak percaya. Lama betul aku jadi sleeping princess acah-acah.

Farah menganggukkan kepala. Ubun rambutku dibelainya lembut. "Nadi kau lemah. Waktu itu, aku terfikir nak bawa kau jumpa doktor tapi.. aku tangguh. Since sepanjang kau koma itu, aku dengar kau merepek meraban. Kurang sikit risau aku.." ujarnya.

Aku ketap bibir. Mataku meliar menjilat sekeliling ruang tamu rumah. Perhiasan, susun aturnya masih tak berubah. Sama seperti dulu. Sama seperti sebelum aku tinggalkan rumah.

Bibir Farah menguntum senyum apabila melihat aku kebingungan. Tangannya menggenggam tanganku erat. "Kau mesti pelikkan kenapa kau ada kat sini?" soal Farah.

"Yurp. Aku pelik. Kenapa aku boleh ada kat sini? Kau ke yang bawa aku ke sini?"soalku masih hairan.

Walaupun rumah ni dekat dengan kawasan universiti aku itu tapi.. kenapa kat sini juga yang Farah bawa. Dan, dari mana pula kawan aku itu dapat kunci? Seingat aku, kunci rumah ni cuma ada pada aku dengan Zafriel saja. Kunci rumah yang ada pada aku pun, aku dah serahkan pada Engku Ziemah. Wanita itu bertegas untuk aku kembalikannya.

Sebuah gelengan Farah berikan. Kali ini senyumannya sedikit longgar. Mata Farah berubah serba-serbi. Terlihat jelas riak bersalah bermain pada wajah bersih gadis itu.

"Habis kalau bukan kau, si-siapa? Siapa yang tolong aku?" aku sudah memaksa. Bahu Farah aku goyangkan berkali.

Kejadian yang berlaku pada malam itu bermain dalam kepalaku. Sebelum aku tidak sedarkan diri, aku dengar ada suara yang menyapa halwa telingaku. Suara garau milik seorang lelaki..

Suara yang selalu aku dengar.. Suara yang selalu buat aku sakit hati.. Suara yang tak pernah nak kalah bila bertikam lidah dengan aku..

"Za-Zafriel?"tergagap aku menyebut nama lelaki itu..

Kali ini, tiada sebarang reaksi Farah berikan. Tiada anggukan, tiada gelengan. Aku sudah ketap bibir..

"Jawab aku, Farah. Zafriel ke yang tolong aku malam itu? Selamatkan aku dan bawa aku ke sini? Dia, Zafriel kan Farah?!" ulangku. Lengan Farah aku goncang kuat.

Setelah diam, akhirnya Farah menghela nafas panjang. Matanya diberanikan memandang ke arahku. Sebuah anggukan dia berikan.

"Yurp, malam itu Zafriel yang tolong kau, yang bawa kau dan juga rawat kau sepanjang kau ada kat sini." kata- kata Farah buatkan tekanan darahku terasa rendah.

Tak-tak mungkinlah?
...
Apa yang dilakukannya jadi serba tak kena. Fail-fail dan juga majalah yang berselerakan di atas meja, hanya dipandang kosong. Entah kenapa, fikirannya asyik terimbaukan tentang malam itu. Malam dimana dia bantu gadis yang sudah sebulan menjadi bekas isterinya..

Kereta diparkingkan di dalam kawasan banglo setingkatnya. Hanya tempat itu saja yang dia fikirkan sekarang ini. Tubuh Qaliesya yang sudah lencun di kerusi penumpang belakang diangkatnya lalu dipapah ke rumah. Dalam renyai hujan, Zafriel berusaha untuk elakkan tubuh gadis itu terdedah banyak dengan hujan.

Tiba sahaja di ruang tamu, segera tubuh Qaliesya dibaringkan ke atas sofa. Wajah Qaliesya yang sudah pucat buatkan hati lelaki Zafriel berubah resah. Tak semena-mena dahi Qaliesya dirabanya. Panas.

Zafriel terus berlari ke arah biliknya, selimut, bantal dicapainya lalu dibawa ke ruang tamu semula. Tuala yang berada dalam tangannya terus disapu ke wajah basah dan seluruh tubuh gadis itu lalu bantal diselitkan pada belakang kepala Qaliesya manakala selimut menutupi seluruh tubuh Qaliesya.

Tidak hanya itu, Zafriel laju mencapai telefonnya lalu nombor telefon seseorang dihubunginya. Lama dia menunggu sehingga akhirnya panggilannya itu mendapat jawapan daripada orang yang dihubunginya itu.

"Farah, Qaliesya ada dengan aku sekarang. Aku minta kau datang cepat!"bertegas Zafriel memberi arahan.

Selesai memberitahu alamat rumah, Zafriel menarik nafas lega. Rambutnya yang basah, disauknya ke belakang. Seketika, ekor matanya membelek wajah Qaliesya yang masih pucat.

Satu keluhan Zafriel lepaskan. Setelah beberapa lama tak berjumpa dengan gadis itu, akhirnya mereka bertemu dalam keadaan yang tak terduga. Wajah Qaliesya itu ditatapnya lama.

Rindu. Hanya itu yang tersemat dalam hati Zafriel ketika ini. Dia rindu mahu membelek wajah bujur sirih milik Que Sarah Qaliesya, gadis yang sekarang sudah mulai tersemat dalam hatinya. Ya, kerana gadis itu.. Zafriel rasakan suatu penyesalan kerana lepaskan Qaliesya dari tangannya.

Bibir Zafriel meleret senyum nipis. "Kau kata kau boleh jaga diri sendiri tapi sekarang.. apa yang aku nampak, kau masih Qaliesya yang dulu. Qaliesya yang berlagak kuat namun rapuh." ujar Zafriel perlahan.

"Huh.. er.. jangan..."erangan Qaliesya berjaya buatkan Zafriel berkerut dahi.

Dia lihat tubir mata Qaliesya bergenang air mata. "Ke-kenapa kau-kau buat aku macam ni, Thaqif.." hambur gadis itu dalam tak sedar.

Tergamam Zafriel bila dengar nama lelaki lain disebut oleh Qaliesya. Perit namun dia pendam. Bukannya dia tak tahu siapa Thaqif dalam hidup gadis itu. Itulah nama lelaki yang bercinta dengan Qaliesya sebelum dia dan gadis itu berkahwin.

"Sa-saya cintakan awak, Thaqif. Cin-cinta sangat.."

Zafriel ketap bibir. Ayat Qaliesya itu buatkan dia benar-benar terasa bodoh. Apa yang kau fikirkan sekarang ni, Zafriel? Kau fikir Qaliesya suka kau, cintakan kau? Huh, kau mimpi di siang harilah, Engku Zafriel!, perlinya dalam hati.

Ketukan yang bertalu pada pintu pejabatnya buatkan lamunan Zafriel mati. Terus, tangan kanannya menyambar fail yang terletak depan matanya. Dia terus menyahut agar orang itu untuk masuk.

"Hmm.. apahal kau call aku suruh datang ni? Ada benda penting yang kau nak bincang dengan aku ke, Zaf?" soal seorang lelaki berpakaian kemeja hitam merapatinya.

Bibir Zafriel meleret sengih bila lihat Ipul sudah melabuhkan punggung di hadapannya. Suka hati mamat ni, nak main duduk tanpa izin. Phuh, nasib baik member.

"Kau pernah cakap yang kau sedang menganggur kan sekarang ni? Betul tak, Pul?" soal Zafriel sudah berkerut serius.

Sebuah anggukan Ipul berikan. Matanya tak lekang bersemuka dengan Zafriel. "Jadi? Apa kaitannya dengan sekarang ni?"

"Aku nak minta kau ambil tugas sebagai pengurus cafe aku. Boleh tak? Sejak kebelakangan ni, aku nak kena selalu out station jadi tak ada yang boleh tengok-tengokkan cafe aku ni bila aku tak ada."jelas Zafriel seperti merayu.

"Daniel?"

"Dia dah letak jawatan. Baru dua hari lepas dia pergi. Aku tak boleh nak paksa dia since dia pun ada masalah sekarang ni. Sekarang ni, aku cuma minta kau tolong aku. Ambil jawatan itu, boleh tak?" rayu Zafriel sudah buat wajah minta kaki.

Ipul diam sejenak. Haih, baru dia terfikir nak menganggur lama tapi.. kalau menganggur tak dapat haprak pun tak gun juga. Akhirnya anggukan sebagai jawapan.

"Tapi, aku nak cuti aku 6 kali sebulan. Kalau lebih sikit, lagi bagus. Makan pun aku nak free.."songeh Ipul sudah meletak syarat.

Zafriel buat wajah jengkel. Nasib baik member. Kalau tidak, sudah lama dia halau keluar Malaysia.

Ipul menyungging sengih. Tak semena-mena matanya terpandang kan cincin perak yang tersarung pada jari manis milik Zafriel. Dahinya sudah berkerut.

"Cincin apa itu?" soal Ipul masih hairan.

Terus jari manisnya ditilik. Senyum kelat Zafriel terukir. "Aku dah setuju nak berkahwin dengan Kartini. Ini cincin tunang aku."ujar Zafriel perlahan.

Pernyataan Zafriel berjaya buatkan Ipul terpaku. Bagai hilang degupan jantungnya bila dengar berita itu. Berita sakit jiwa. Berita sakit hati!
...
...

Continue Reading

You'll Also Like

2.6M 88.3K 82
Hariz pelajar yang bermasalah di sekolah. Muncul saja mukanya di sekolah, pasti ada saja perkara yang menyusahkan pihak sekolah. Murid lain, balik s...
205K 16.2K 16
*ੈ✩‧₊˚ Dumb&Dumber Universe >> "𝗧𝗮𝗹𝗸 𝗰𝗵𝗲𝗮𝗽, 𝗜'𝗺 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀," ❝Aku tak mudah dibuat jatuh cinta. Maka percayalah, kau san...
914K 45.1K 52
Hubungan yang dijalinkan selama dua tahun berakhir apabila sang jejaka melarikan diri pada hari untuk mengikat tali perkahwinan. Aurelia terduduk tid...
6.2M 176K 96
Syafiha diminta oleh kawan baiknya untuk mengantikan pengantin perempuan dek kerana pengantin perempuan telah menarik diri dari majlis perkhawinan te...