Metafora Bahagia

By suenshenn

211K 13.8K 1K

"Tutup mulut jijik kau tu! Aku jijik dengan kau! Aku menyesal pernah cintakan kau, Malique!" - Aikha "Dunia n... More

#Malaikha
Prolog
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Clue
18
19
20
21
23 - Metafora Bahagia

22

8.4K 506 47
By suenshenn

Selepas solat Subuh aku sudah menggerakkan Aikha, menahannya yang mahu bergelung kembali di dalam kehangatan selimut. Aku mahu dia mula bersiap sebab biasalah, perempuan bersiap kan lama?

Semalam kami sudah berjanji mahu melawat pusara Luna namun sudah hampir pukul 7 pun Aikha masih terkebil-kebil memandang aku dengan muka mengantuknya.

"Sayang, jangan la tidur balik. Cepatlah siap,"

"Hurrmmm..." bibirnya mengerucut sambil dia memandang aku dengan mata yang menyipit. "Lima minit je lagi. Please... Lagipun kenapa nak pergi awal-awal pagi ni?"

Rambut lebatnya aku usap sayang sambil tersenyum. Si manja aku. "Pergi awal pagilah, sayang. Nanti pukul 9 dah panas, sayang yang sakit kepala,"

Rengekan halusnya masih kedengaran di sebalik selimut. Aku hanya mampu mengeluh perlahan. Semenjak kandungannya semakin sarat, Aikha macam dah tak ada tenaga nak buat apa-apa.

Asyik tidur je. Buat kerja sikit, penat. Lepas tu minta picit kepala la, picit bahu la. I'm not complaining, aku cuma kesiankan dia sebab yang tanggung sakitnya dia.

Jemari aku masih setia mengelus kepalanya yang kini merambat dia pelipisnya. Hmm makin sedap la dia tidur, kena usap macam ni.

"Mengantuk sangat ke sayang?"

"Hurmm..." gumamnya di sebalik selimut.

"Aikha macam tak nak lawat Luna je. Aikha tak rindu Luna? Dah tak sayang Luna?"

Isteri kesayangan aku ini terus bangkit dari baring dan menatap aku tajam dengan mata yang berkaca. Ooppss, salah cakap, Mal.

"Don't you dare cakap Aikha macam tu lagi! You don't know how much I miss her!"

"Sayang..." tangannya aku tarik namun dia menepis. Matanya yang tadi terbias dengan air mata kini mula bergenang, masih menjeling aku. 

I'm sorry...

Hanya gerakan bibir mampu aku buat dalam mengucap dua patah kata itu. Aku tahu aku telah membuat bidadari aku terluka.

Menarik nafas dalam, Aikha memejamkan mata sebentar. Barangkali mengembalikan composure. Silap aku berbicara, mencetuskan amarahnya di pagi hari.

Dan apabila sepasang mata indah itu kembali terbuka, genangan itu hilang. Gurat terluka di wajahnya bagai tersejat di udara. Dan di saat inilah baru aku mampu bernafas lega, mengucapkan kata maaf sesungguhnya.

"Abang-"

"No, tak perlu nak minta maaf. Abang betul. Cara Aikha malas-malas macam ni memang nampak macam Aikha dah tak sayang Luna. Kesian Luna, kalau dia tahu, mesti dia ingat mommy dia dah lupakan dia,"

Wajah sendu itu tak mampu menahan aku dari menariknya ke dalam dakapan. Segera wajahnya disorokkan di dada aku, menangis di situ.

Sedar tak sedar, kami ialah sepasang ibu bapa yang terluka kerana kehilangan. Barangkali diberi cahaya baru dengan kehadiran bayi yang masih di dalam kandungan ini, tetapi, ya... masih terluka.

Beberapa jam kemudian, kami sudah sampai ke kawasan tanah perkuburan. Seperti yang aku kira, sinar matahari sudah mula menghamparkan teriknya. Ini Malaysia.

Aku menghulurkan tangan pada Aikha, membantunya keluar daripada kereta sambil sebelah tangan lagi memegang payung untuknya. Namun sebaik sahaja aku menebarkan pandangan ke tanah perkuburan yang luas itu, jantung aku bagai terhenti. Kepala aku pusing dengan kekosongan dan ketakutan ini.

Antara ketakutan terbesar aku kini muncul.

"Abang?"

Jemari halus yang menggenggam tangan aku membuatkan aku berpaling pada empunya. Aku tak kuat. Benteng aku runtuh. Aku...



Aikha's POV

...menangis.

Lelaki kesayangan aku ini menangis. Kenapa tiba-tiba?

"Abang..."

"Can you lead the way, sayang?" pintanya dengan suara yang bergetar. Tangannya terlepas dari genggaman aku apabila dia mahu mengelap pipinya yang masih basah.

"Apa yang abang sorokkan?" Soalan ini. Soalan yang mengganjal di benak aku sejak sekian lama. Soalan yang hanya selalu dibiarkan Malique tak berjawab. Namun hari ini batin aku meronta-ronta ingin tahu. Cukuplah aku menyimpan rasa penasaran ini buat berbulan lamanya. 

Aku dah tak tahan.

"Abang akan beritahu. But please, lead the way to Luna first,"

Entah mengapa, ayat kedua itu membuatkan mata Malique bergenang semula. Kenapa? apa yang tak kena? Namun pandangan matanya yang bagai tersirat kepedihan membuatkan aku tak mampu nak bersoal jawab lagi. 

Sorot mata yang ditunjukkan pada aku hari ini. Sorot mata yang selalu aku tangkap apabila termenung seorang diri, namun selalu hilang apabila dia sedar akan kehadiran aku. Tanpa berkata sepatah lagi, tangannya aku gapai kembali dan aku pimpin dia ke pusara Luna.

Sekali lagi tangisnya pecah. Pagi ini kami melawat Luna dengan suasana sayu. Jauh lebih sayu dari hari sebelum ini. Sekali-sekala, isakan masih kedengaran dari bibir Malique ketika kami membacakan surah Yaasiin. Ya Allah, kenapa dia sesedih ini?

Selesai sahaja menyiram dan menabur kelopak bunga pada pusara Luna, Malique bergegas ingin bangun, tetapi aku tahan. Cukup sudah dengan rasa penasaran aku. Aku mahukan penjelasan.

Menyedari kemahuan aku, Malique meminta dengan wajah memelas. "Dekat rumah, please, sayang,"

"Right here, right now. Curiousity is killing me, Mal. Kenapa abang menangis tadi? Kenapa Aikha selalu nampak abang termenung tapi bila Aikha tanya, abang tak pernah jawab. Tell me, I'm your wife. Am I not your other half?"

Menarik nafas dalam, aku melihat dia memandang pusara itu lagi. Serentak itu air mata yang sudah kering mengalir lagi. Ada apa?

Perlahan, dia melabuhkan kembali duduknya di sisi aku. Sama-sama kami menghadap pusara Luna. Aku hanya memerhati, melihat wajahnya yang penuh kerinduan. Melihat wajahnya yang penuh kesakitan.

Lembut dia menyentuh batu nisan itu dengan hujung jari. Membuatkan aku sendiri kadang kala masih pusing dengan kenyataan itu. Nama yang terpatri di situ ialah anak kandung kami, Luna Amyra.

"Daddy minta maaf, sayang. Daddy tak guna. Tak pernah ada untuk Luna, tak pernah ada untuk mommy. I even failed to save you,"

Tanpa sedar, aku menutup mulut menahan sebak. Inikah perasaan seorang Malique selama ini? Inikah rasa yang ditanggungnya selama ini? Rasa bersalah, rasa menyesal, rasa yang aku tak pernah tahu wujud di dalam dirinya. Selama ini di saat aku bersedih mengenangkan Luna, dia sentiasa ada untuk aku. Memeluk aku, menenangkan aku. 

Aku sangka dia sudah bangkit tapi ternyata...

"My biggest fear is happening today, Luna. I forgot. I forgot the way to see you,"

Mendengar bicaranya pada sang anak membuatkan aku kaget lagi. Lupa? Tak mungkin Malique lupa arah ke pusara ini. Sudah menjadi rutin untuk kami datang ke sini setiap minggu. Walapun ada beratus-ratus pusara di sini, pasti dengan mudah kami mampu menjejaki batu nisan puteri kami.

"Daddy dah janji dengan diri sendiri, daddy takkan lupa apa-apa pun pasal Luna, pasal mommy, pasal baby. Daddy dah buat segala yang daddy mampu, tak kenapa daddy tetap lupa, sayang? Daddy minta maaf, daddy jahat,"

"Abang," lengannya aku tarik. Aku mahu dia memandang aku. Aku mahu perhatiannya pada aku. "Apa maksud abang? Kenapa abang nak lupakan Aikha? Kenapa abang nak lupakan anak-anak kita?"

"I'm sorry," ucapkan bagaikan desiran. Lelaki ini masih memandang tanah dan menangis, membuatkan kekeliruan aku menjadi kemarahan.

"I don't need your apology, I need you to answer me!" wajahnya aku angkat agar memandang aku namun dia berkeras mahu kekal menunduk. "Look at me and answer me!"

Tangan besarnya menyentuh tangan aku di wajahnya. Matanya tepat menatap aku. Menusuk aku tanpa pedang, yang pasti dada aku terasa dibelah dua melihat wajah terseksanya.

"Abang sakit, Aikha. Perlahan-lahan abang akan lupa. Hari ni Luna, esok lusa?"

Aku... Aku yang akan dilupakan.

"No, abang tipu. Sakit apa macam ni?" soal aku sambil tertawa kecil. Malique pasti sedang cuba menipu aku lagi. Sebab kalau benar dia menipu, aku dah tertipu. Pipi aku sudah terasa hangat dengan air mata. Ada satu ketakutan tidak jelas yang menjalar.

Pipi aku diusap dengan ibu jarinya sebelum tangan hangat itu singgah di kepala aku. Dia mengusap lembut kepala aku, penuh cinta. Namun senyuman dalam tangisnya semakin menakutkan aku.

"Kita sambung bincang dekat rumah, okey?"

Senyuman pahit itu... Malique, dia tidak menipu.


Akhirnyaaaaa hahahhaahahhahha... I won't say sorry. I know I take a super long time nak update tapi aku takkan mintak maaf hahhahaha

Anyway, do read stories by @meowwsz and @azzxflakes 


Continue Reading

You'll Also Like

139K 10.9K 30
Sekuel Luth Mahfuz & Luth Hentian Akhir . BOOK #6 of 𝕳𝖎𝖏𝖗𝖆𝖍 𝕰𝖉𝖎𝖙𝖎𝖔𝖓 Chicklit ft. Tarbiyah [ Bahan bacaan 15+ tahun ke atas] Cover & ba...
193K 7.2K 37
Sayang memang ada di dalam hati tetapi cinta kadang kala pada orang tertentu sahaja.Bagi Jannah dia hanya perlu fokus pada pelajaran namun hatinya te...
106K 4.1K 23
Jatuh cinta itu indah namun tak semua tumbuh dengan mekar. Kadang mencintai seseorang yang salah bukanlah satu kesilapan melainkan takdir yang telah...
1.2M 61K 53
[Just so you know, aku tak sependapat dengan 18y/o me anymore, like this is so cringy and stupid so read at your own risk] Kau tahu beza sayang denga...