How I Married Your Father

By byFasyah

355K 11.1K 554

Kerana terlalu sakit hati dipermainkan dengan bekas kekasihnya, Daniel, Ayra nekad utk menggoda bapa Daniel... More

INTRODUCTION
BAB 1 - TRASH EX BOYFRIEND
BAB 2 - REVENGE?
BAB 3 - PERTEMUAN KEMBALI
BAB 4 - KENANGAN SILAM
BAB 5 - KEBETULAN ATAU SURATAN?
BAB 6 - JIWA YANG SAKIT
BAB 7 - KEPULANGAN DANIEL
BAB 8 - LILIN YANG MEMBAKAR
BAB 9 - CROSS BORDER
BAB 10 - ONE STEP CLOSER
BAB 11 - SAHABAT YANG TERPISAH
BAB 12 - IKATAN YANG TERCIPTA
BAB 13 - MISI MEMIKAT SUAMI?
BAB 14 - EGO VS CINTA
BAB 15 - MISSION ACCOMPLISHED
BAB 16 - TEMAN BARU AYRA
BAB 17 - RAHSIA TERUNGKAP
BAB 18 - BUNGKUSAN DERITA
BAB 19 - TRUST IS THE KEY
BAB 20 - CUBAAN
BAB 21 - KASIH IBU MERTUA
BAB 22 - AYRA DICULIK
BAB 23 - MASTERMIND SEBENAR
BAB 24 - DEMI PAPA
BAB 25 - SALING MENYEMBUHKAN
BAB 26 - ENDLESS HAPPINESS
APPRECIATION POST (PLEASE READ)
SPECIAL CHAPTER 2

SPECIAL CHAPTER 1

9K 290 24
By byFasyah

SUASANA yang indah dan nyaman di pagi hari di nikmatinya sambil menghirup kopi susu panas. Sesekali matanya dipejam seketika untuk merasai kedinginan angin pagi yang bertiup lembut di balkoni bilik. Sepasang tangan mula melingkari pinggangnya dari belakang dan bahunya dikuncup.

"Morning cinta." Zakery menyapa lembut kepada isterinya yang ralit menikmati suasana. Walaupun mereka mula menginjak usia senja, hubungannya masih erat seperti baru-baru berkahwin.

"Morning syurgaku. Your coffee on the table, still hot." jawab Ayra mesra sambil jarinya menunding kearah meja yang jaraknya hanya lah beberapa langkah.

Kaki Zakery melangkah ke arah meja itu lalu tangannya mencapai cawan yang sudah berisi minuman. Air panas itu dihirup perlahan-lahan.

"Abang, Danish dah balik ke belum?" soal Ayra. Kebelakangan ini Danish kerap menginap dirumah Johan sehingga nak nampak batang hidup anaknya sendiri pun susah.

"Tadi abang dah call dia, dia cakap pada abang yang dia akan balik this afternoon. Sayang jangan lah risau. Dia kat sana pun dengan Raed." pujuk suaminya bersama senyuman.

Selama ini, isteri Johan, Mona telah menetap diluar negara demi keselamatannya kerana Johan mempunyai musuh disekeliling yang akan menghancurkannya bila-bila masa. Oleh kerana Zakery yang telah membuka banyak peluang untuk dirinya sebelum ini membuatkan Johan berjaya mencipta kerjaya dan hartanya sendiri. Hubungan jarak jauh yang memerlukan komitmen untuk berulang alik antara Malaysia ke Korea Selatan bukanlah satu masalah baginya kerana kewangan mereka tidak menjadi satu penghalang. Mereka dikurniakan dua orang anak lelaki iaitu Raed dan Aedy. Setelah keadaan semakin baik, Johan merancang untuk membawa isteri dan anak-anaknya pulang ke Malaysia dan menetap bersama.

Namun, disangkakan panas hingga ke petang, hujan pula ditengahari. Mona telah disahkan menghidapi barah payudara dan telah meninggal dunia 10 tahun yang lalu. Anak-anaknya dibawa kembali ke Malaysia dan menetap bersamanya.

Sejak perkenalan Raed dan Danish, hubungan mereka semakin rapat sehinggalah mereka memasuki ke asrama private high school bersama-sama pada usia anaknya 13 tahun manakala Raed pula 16 tahun. Anak keduanya, Aedy pula umurnya sebaya dengan Dany Mikail.

"Abang ni jangan manjakan sangat anak-anak tu. 5 tahun tau Danish kat asrama, bila school dah habis dia pula selalu ke rumah Johan. Sekali-sekala apa salahnya kalau ajak Raed ke rumah pula. Tidur sini lah sekali sakala." bebel Ayra. Sebetulnya, dia rindukan anak lelaki sulungnya itu.

"Sayang, awak tahu sikap protective Danish tu macam mana kan? Dia mana nak bagi kawan-kawan lelaki dia tidur sini sebab Dania ada dirumah. Dia protect kakak kesayangan dari dikacau. Sayang lupa ke?" Zakery cuba mengimbas kembali kenangan ketika anak-anaknya masih bersekolah rendah. Kerana rupa kembar itu yang tidak seiras dan mempunyai wajah yang cantik dan tampan, mereka sering menjadi tumpuan di sekolah sehinggakan hampir setiap hari kembar itu menerima surat cinta dan hadiah terutamanya Dania Mikayla. Kecil-kecil lagi dah gatal.

Kerana tidak suka menjadi tumpuan, Dania membuat keputusan untuk home school dirumah sahaja berbeza pula dengan Danish yang tidak mengambil pusing akan hal yang remeh dan sering membuat hal nya sendiri bersama Raed.

Pada awalnya, Ayra tidak bersetuju memisahkan kembar itu dan membenarkan Dania berlajar dirumah namun kasih seorang ibu yang tidak sanggup melihat Dania yang sering tertekan membuatkan ia pasrah. Sejak itu Dania dan Danish tidak lagi bersekolah dibawah bumbung yang sama.

Ayra mengeluh berat. Walaupun mereka berdua kembar, sikap mereka jauh berbeza. Dania lebih ramah dan periang. Berbeza pula sikap Danish yang pendiam. Mujur Dany pula santai sahaja orangnya.

"Hm, please remind him malam ni ada celebration birthday dia dan Dania." Ayra mengingatkan Zakery berulang kali mengenai acara malam ini. Setelah 5 tahun, baru kali ini Dania bersedia tampil dihadapan orang lain. Jika tidak, dia sering mengelak saat Ayra ingin membawanya kemana-mana majlis.

"Okey cintaku." jawab Zakery lembut. Dia memutarkan lagu slow jazz di tv yang terletak dibilik mereka. Dia meletakkan cawan diatas meja lalu menghulurkan tangannya kearah sang isteri. Dia ingin meredakan kegelisahan hati Ayra berkenaan anak-anaknya itu.

Ayra tersenyum melihat keletah Zakery yang cuba mengambil hatinya. Dia juga turut meletakkan minumannya diatas meja lalu huluran itu disahut. Pinggangnya dirangkul dan langkah mereka mula seirama. Perlahan dan mendayu tariannya sekaligus menghanyutkan perasaan mereka dan mula mengimbau kembali kenangan cinta yang telah bersemi selama 19 tahun. Usia perkahwinan mereka langsung tidak terasa kerana hari-harinya sentiasa disulam cinta.

**********

GAUN labuh berwarna merah jambu disarungkan ketubuhnya. Wajahnya yang putih susu menonjolkan lagi auranya. Wajahnya tidak perlu ditatarias dengan makeup yang tebal krana kecantikkan aslinya sudah menampakkan wajahnya yang cantik. Lipmatte berwarna merah jambu dioleskan dibibir munggilnya. Tudung dikemaskan agar penampilannya rapi.

Dania Mikayla menghela nafasnya perlahan. Jantungnya berdebar untuk pernampilan pertamanya setelah sekian lama dia mengasingkan diri sendirian. Sejak di sekolah rendah, Dania sering mendapat tumpuan orang sekelilingnya disebabkan wajahnya yang cantik dan statusnya sebagai anak orang yang berpengaruh. Kadang-kala wartawan sering menganggu privasinya. Oleh kerana umurnya yang masih muda, dia tidak dapat menerima tekanan itu dan berasa rimas dengan perhatian yang diberi. Dia mula meminta kedua orang tuanya agar memberikan dia pembelajaran dirumah dan membayar guru peribadi untuk mengajarnya dalam akademik.

Kini, usianya telah mencecah 18 tahun, sudah tiba masa bagi dirinya untuk menapak satu lagi langkah ke hadapan. Dia perlu tampil ke dunia luar untuk menempuh alam universiti pula. Jika bukan sekarang, bila lagi?

TUK! TUK!

"Dania, waktu majlis nak start dah ni." suara Ayra diluar pintu kedengaran.

"Okey mama. I'm coming!" sahut Dania lalu melangkah laju kearah pintu. Dengan debaran yang dirasai, dia memulakan langkah itu dengan bismillah.

SUDAH hampir satu jam majlis itu berjalan. Tetamu yang dijemput adalah rakan-rakan terdekat dan pekerja-pekerja Berkat Holding sahaja bagi meraikan ulangtahun pasangan kembar itu yang ke 18 tahun. Wartawan sudah dihalang dari mula untuk memberikan ruang yang selesa buat Dania yang tidak suka akan kehidupan glamour ayahnya sebagai ahli koporat yang berpengaruh dan terkenal diseluruh negara.

"Setelah acara potong kek dan jamuan makan sebentar tadi, kini tibalah masanya untuk kita saksikan kejutan khas yang akan ditujukan buat Dato Zakery Adam dan Datin Ayra Maisarah." ucap pengacara majlis yang disambut dengan tepukan. Ayra sedikit bingung, ini majlis anaknya, mengapa kejutan itu ditujukan untuknya.

Suasana dewan itu menjadi senyap tatkala lampu dimalapkan. Hanya beberapa sportlight sahaja yang terpasang untuk beberapa sudut. Salah satu sportlight itu pula mula tertumpu pada individu yang muncul dari belakang pentas sekaligus memeranjatkan pasangan dua sejoli itu. Dahinya berkerut kehairanan, Dania Mikayla tampil diatas pentas? Dihadapan ramai orang?

Jantung Dania berdegup kencang. Walapun sudah beberapa kali dia berlatih dengan guru peribadinya, dia masih gugup. Mikrofon diatas pentas itu dicapai. Wajah nya dipaksakan senyum.

"Hi everyone. First of all, I would like to thank you for coming to our birthday celebration. And the reason why I'm here is to give a special gift for my beloved parents. Selalunya, birthday girl dapat hadiah kan but this time Dania yang nak bagi hadiah untuk papa dan mama." ucap Dania sambil matanya tertumpu pada Ayra dan Zakery.

"Today, Dania akan hadiah sebuah lagu khas untuk menggambarkan perasaan Dania yang sebenar buat mereka. Dan Dania nak satu dunia tahu, I proud to be their daughter. Mama papa, dengar baik-baik tau bait-bait lagu ni." ucap Dania lagi lalu melangkah menuju kearah piano yang sudah diletakkan diatas pentas dari awal.

"Saya persembahkan lagu nyanyian dari Jax, Like My Father." usai Dania berkata-kata, jari jemarinya mula menari-nari memainkan irama merdu yang terhasil dari piano itu. Nyanyian merdunya mula kedengarna menyanyikan bait-bait lagu itu dengan penuh perasaan. Sesekali matanya melirik kearah kedua-dua orang tuanya.

I wanna come home to roses
And dirty little notes on Post-its
And when my hair starts turning gray
He'll say I'm like a fine wine, better with age
I guess I learned it from my parents
That true love starts with friendship
A kiss on the forehead, a date night
Fake an apology after a fight

I need a man who's patient and kind
Gets out of the car and holds the door
I wanna slow dance in the living room like
We're 18 at senior prom and grow
Old with someone who makes me feel young
I need a man who loves me like
My father loves my mom

And if he lives up to my father
Maybe he could teach our daughter
What it takes to love a queen
She should know she's royalty

I need a man who's patient and kind
Gets out of the car and holds the door
I wanna slow dance in the living room like
We're 18 at senior prom and grow
Old with someone who makes me feel young

I need a man who loves me like
My father loves my mom

TEPUKAN gemuruh mula meriuhkan suasana tatkala nyanyian itu berakhir. Ketika itu, Ayra dan Zakery mula mendapat perhatian saat pasangan itu menghampiri ruang pentas. Dania menuruni anak tangga itu berhati-hati lalu meluru laju kedalam pelukan ibunya. Air mata Ayra mula membasahi pipi. Dia tidak dapat menahan sebak tatkala lagu itu dimainkan. Danish yang berada disamping kembarnya di bawah pentas turut menghampiri ayahnya lalu mendakap tubuh orang tuanya itu. Suasana hiba mula terasa. Para tetamu yang hadir juga turut mengalirkan air mata terharu melihat keakraban ahli keluarga mereka.

Dari kejauhan, sepasang mata itu merenung tajam kearah gadis kecil itu. Senyuman mula terukir di hujung bibir. Untuk kedua kalinya, jantungnya mula berdetak ikut menari bersama. Pertemuan kembali setelah sekian lama tidak bertemu telah membuka satu lembaran baru dalam kamus hidupnya.

Dia memanggil seorang pelayan lalu memberikan segulung kertas kecil yang berisi nota untuk disampaikan kepada gadis itu. Ya, jatuh cinta pandang pertama beberapa tahun yang lepas membuatkan dirinya setia menanti sendirian. Tahun demi tahun dinantikan sehinggalah hari ini dia dipertemukan kembali dengan gadis itu.

SEDANG Dania ralit menikmati juadahnya selepas persembahannya sebentar tadi, tiba-tiba seorang pelayan menghampirinya lalu memberikan gulungan kertas itu kepadanya. Apabila ditanya siapakah pengirim itu, pelayan itu sendiri tidak mengecam siapa yang memintanya untuk menyampaikan. Namun, tanpa ia ketahui, pelayan itu sudah diingatkan agar merahsiakan identiti lelaki itu.

Dania menoleh kekiri dan kekanan, tiada sesiapa yang sedang melihatnya dan mencurigakan gelagatnya. Malah para tetamu sedang asyik menikmati persembahan nyanyian daripada beberapa orang artis di atas pentas. Ibu bapanya pula sedang sibuk melayani tetamu yang hadir.

Dia membuka gulungan kertas itu perlahan-lahan. Bait-bait kata itu dibaca satu per satu. Sepertinya dia tahu siapa pengirimnya, senyuman kecil mula terukir dihujung bibir..

"You voice is a gem. And I'm truly impressed. Hope will meet you soon princess" - your fans

Continue Reading

You'll Also Like

278K 12.7K 61
Orang kata dia seorang yang cantik lagikan bertuah kerana dapat menjadi pembantu buat lelaki paling kaya dan handsome seperti bosnya. But little did...
43.9K 1.7K 15
( C O M P L E T E ) Cinta Fatihah pada Afiq adalah cinta yang suci . Berkahwin atas kerelaan dan bukan paksaan . Banyak kenangan yang mereka ukir , b...
6.2K 970 15
"Kalau Lisa kata Lisa tak nak kahwin dengan abang, macam mana?" - NUR ALISA "Aku nak kahwin dengan kau. Kau jangan nak menipu pula kata ada boyfriend...
130K 5.7K 60
"I still remember the first day I met you." Puteri Aalisya Aryanna,gadis berusia 17 tahun yang terpaksa menikah dengan abang angkatnya untuk mewarisi...