Kekal Selamanya

Oleh floweryyfloral

18.1K 712 11

"Kau sanggup putuskan persahabatan kita disebabkan lelaki tu?" Muhammad Harraz Dhaffa dan Nur Aralyn Irdina. ... Lebih Banyak

KEKAL SELAMANYA
PROLOG
KS | 01
KS | 02
KS | 03
KS | 04
KS | 05
KS | 06
KS | 07
KS | 08
KS | 09
KS | 10
KS | 11
KS | 12
KS | 13
KS | 14
KS | 15
KS | 16
KS | 17
KS | 18
KS | 19
KS | 21
KS | 22
KS | 23
KS | 24
KS | 25
KS | 26
KS | 27
KS | 28
KS | 29
KS | 30
KS | 31
KS | 32
KS | 33
KS | 34
KS | 35
KS | 36
KS | 37
KS | 38
KS | 39
KS | 40

KS | 20

415 15 0
Oleh floweryyfloral

"Assalamualaikum." Ucap Harraz seusai saja dia masuk ke apartment mereka. Sekarang dah pukul 8 malam, dia baru saja pulang.

"Waalaikumussalam!" Laung Aralyn dari dapur bila mendengar suaminya sudah pulang.

Aralyn yang di dapur tengah masak tu Harraz ditujui.

Menoleh Aralyn memandang wajah suaminya yang terus saja berdiri sebelahnya. Wajah Harraz nampak sangat keletihan.

"Kau masak apa?" Saja Harraz menyoal walaupun dia dah tengok apa yang dimasak isterinya.

"Ayam masak kari dan sayur cangkuk. Your favourite!" Jawab Aralyn dan tersenyum ke arahnya.

Senyuman Aralyn itu sedikit sebanyak menghilangkan sedikit rasa lelah dan gelisahnya. Harraz tersenyum kecil lalu menghadiah sebuah kucupun pada ubun-ubun wanita tu. "Thanks."

"Ya ya, pergilah mandi. Busyuk!" Kata Aralyn dan buat gaya menghalau lelaki tu. Malu dengan kelakuan Harraz terhadapnya. Rasa ada taman bunga pada hatinya.

Harraz mencebik kecil dan mengangguk saja. Lalu dia pun pergi untuk membersihkan diri.

Selepas saja dia selesai membersihkan diri dan solat, dia menuju ke meja makan di mana Aralyn sudah sedia menunggunya.

Kemudian mereka pun mula makan. Selalunya ada saja yang Harraz akan cakapkan sewaktu mereka makan, tapi kali ni membuatkan Aralyn pelik. Harraz senyap saja. Hanya fokus pada makanannya. Makan memang nampak berselera, normal. Dia memang suka akan masakan Aralyn. Lagi-lagi bila Aralyn masak makanan kegemarannya.

Aralyn berhenti makan seketika melihat wajah suaminya. Tapi Harraz memang tak perasan akan Aralyn yang melihatnya tu. Nampak sangat khusyuk makan, tapi buat Aralyn hairan.

"Harraz." Panggil Aralyn.

Barulah Harraz mengangkat kepalanya memandang wajah wanita depannya. "Hmm?"

"Kau...okay ke?" Soal Aralyn perlahan.

Emosi dari mata Harraz kelihatan berubah sebentar sebelum kembali seperti biasa. Seperti orang yang keletihan saja.

"Yea? Why wouldn't I be?" Soal Harraz balik.

"Tak, you're acting a little different." Ujar Aralyn lagi. Wajahnya kelihatan sedikit risau.

Harraz menggelengkan kepalanya dan membuat senyuman kecil. "Aku letih sangat je. I did a very long surgery today." Balas Harraz perlahan.

Memang nampak sangat dia letih, tapi, Aralyn dapat ada rasakan bukan sebab itu saja.

Namun begitu, Aralyn diamkan saja dan mengangguk.

Disebabkan sunyi tu, Aralyn lah yang membuka mulut untuk menceritakan harinya dan tentang guru-guru yang pernah mengumpatnya. Aralyn kadang saja bercerita dengannya waktu makan, bukan dia tak nak, tapi tu lah kadang sebagai seorang introvert, dia malas nak buka mulut sangat.

Lepas saja Zahra memberi tembakannya pada guru-guru yang mengumpatnya tu, memang diorang terus senyap, tak berkata buruk depannya lagi. Tak tahulah kalau senyap-senyap belakangnya pula.

Tapi beberapa hari yang lalu, mereka sendiri yang datang untuk meminta maaf kepadanya. Diorang merasa kesal. Jadi Aralyn maafkan saja. Buat apa nak berdendam nak marah lama-lama dengan orang. Kecuali jantan seorang tu lah. Itu memang tak layak dimaafkan!

Sepanjang Aralyn bercakap tu, Harraz mendengarnya saja dan hanya sedikit-sedikit saja membalas.

Kan! Memang ada yang terjadi kepada Harraz yang membuatkannya seperti ini! Tapi lelaki itu tak nak cerita. Aralyn juga turut sudah memahami lelaki tu. Nak tanya lagi, tapi Harraz seperti memang tak nak cerita dan tiada mood, jadi dia biarkan saja dahulu.

Selepas mereka selesai makan, Harraz yang membasuh pinggan mereka. Memang macam tu selama ini. Aralyn dah masak, dia lah yang cuci.

Lepas itu mereka masuk bilik mereka. Harraz terus baring atas katil dan Aralyn mengambil laptop miliknya. Dia ada kerja nak dibuat.

"Kalau kau nak tidur dulu, tidurlah." Ujar Aralyn lepas naik katil dan duduk bersila sebelah lelaki tu.

"You sure? Nanti kau nak tidur camne? Kau kan kena peluk aku." Harraz tersengih sedikit. Matanya memang kelihatan dah layu.

Aralyn menjelingnya. "Teddy bear aku kan dah ada." Sejak teddy bear dia kembali ke pangkuannya, dia memang peluk benda tu je lah.

"But I want to hug you tonight..." Ujar Harraz perlahan. Suaranya kedengaran betul-betul sedih, bukan suara sedih yang dibuat-buatnya.

Aralyn memandang mata Harraz dalam. Kenapa... mata lelaki tu kelihatan sedih? Tapi dia cuba menutupnya dengan kelihatan letih.

Terus Aralyn menutup kembali laptop nya dan meletaknya pada meja sebelah katilnya tu. Dia mengusap lembut rambut tebal Harraz yang memang terasa lembut tu. Lepastu pipi lelaki tu diusapnya lembut juga. "Kenapa ni?" Soal Aralyn lagi risau.

Harraz menggeleng. "Aku letih je." Jawabnya perlahan.

"Aku nak kau peluk aku je. Untuk recharge energy aku." Kelihatan pipi Harraz sedikit memerah dengan kata-katanya sendiri. Malulah tu nak minta peluk dekat isteri.

Aralyn geli hati dan tergelak bila perasan akan pipi Harraz yang memerah tu. Pipi suaminya dicubit lembut. Kenapa comel ni?!

Dia turutkan saja permintaan suaminya tu dan turut baring. Tangannya masuk bawah kepala Harraz dan ditariknya kepala Harraz tu ke dadanya lalu dipeluknya. Dengan spontan Harraz pun memeluk erat badan isterinya. Terasa selesa.

Sebenarnya Aralyn rasa malu bila muka Harraz melekat pada dadanya tu sebab ye lah kan. Ah cam tu lah. Tapi dia cuba biarkan, sebab Harraz nampak mahu dimanjakan. Suaminya nampak sedih dan gelisah, tapi lelaki itu cuba sembunyikan.

Rambut Harraz diusapnya lembut lagi, seperti ingin mendodoikannya. Harraz pun rasa selesa sangat, tidak lama itu dia pun tertidur.

Aralyn pula bila sedar saja Harraz dah tidur, dia pun cuba untuk memejamkan mata.

Nak siapkan kerja sebenarnya tadi, tapi dah suami nak camni, apa nak buat. Layankan je lah walaupun malu.

»

Kelakuan Harraz tu berlarutan sampai beberapa hari. Dah 3 hari dia macam tu. Bila ditanya, dia hanya balas dengan dia sangat letih, dan memang dia menipu.

Setiap malam pula, dia nak dipeluk oleh Aralyn. Macam mengada ada pula. Sedikit lagi Aralyn nak bersangka yang Harraz tu sengaja berkelakuan macam tu sebab nak bagi dia bermanja dengannya. Sebab memang dia tahu dirinya akan mengalah bila Harraz kelihatan sedih.

Tapi Harraz memang betul berkelakuan lain. Naik geram juga Aralyn. Dia tak nak paksa Harraz untuk memberitahunya tapi dia tak tahan suaminya nampak sedih macam tu.

Malam tu lepas saja mereka selesai makan dan menyuci pinggan, Aralyn terus menarik Harraz ke ruang tamu dan tolak Harraz untuk duduk pada sofa. Aralyn pula terus duduk sebelahnya.

Harraz melihatnya terkebil-kebil bila wanita itu tajam memandangnya.

"Tell me, what's wrong?" Tanya Aralyn kedengaran tegas.

"What is what wrong?" Tanya Harraz kembali. Dia sempat tergelak kekok.

"Kau fikir aku tak perasan ke sikap kau sejak beberapa hari ni? Kau nampak sedih, gelisah lah Raz. Aku tahu kau bukan letih je. It's more than that. Aku boleh nampak dari mata kau Raz. Aku pun kenal kau dah berapa lama. So tell me what's wrong. Mana tahu aku boleh tolong? Seperti yang kau cakap, aku tak nak kau sedih seorang-seorang." Kata Aralyn dan mengusap lembut pipi Harraz.

Harraz terdiam. Matanya yang memandang mata Aralyn itu terus dia larikan bila dia sendiri terasa matanya mula mengeluarkan cecair.

Kedengaran keluhan yang dilepaskan Harraz bergetar. Dia memusingkan kepalanya ke sebelah sebelum meraup mukanya. Cuba untuk menahan air matanya yang nak keluar.

Baru saja Aralyn mahu menarik lelaki ke dalam pelukannya, Harraz terlebih dahulu menarik pinggangnya dan mengangkat Aralyn untuk duduk atas ribanya. Lelaki itu memeluknya dari belakang. Badan Aralyn pula tersandar ke dada Harraz bila suaminya tu meletakkan dagunya atas bahu Aralyn.

Terkejut Aralyn dibuatnya dan cuba turun dari pangkuan lelaki tu, tapi bila terasa bahunya mula basah, dia terkaku.

Harraz menangis. Dia hanya menangis dengan senyap, air matanya sahaja mengalir.

Aralyn nak menoleh melihat muka Harraz tak dapat. Jadi dia pada masa tu hanya mampu mengusap lembut tangan Harraz yang tengah memeluknya.

Lama-kelamaan, Harraz membenamkan mukanya pada bahu Aralyn tu dengan esakan kecil.

Semakin risau Aralyn. "Harraz, kenapa ni? Do you want to talk about it?" Soalnya perlahan. Dia cuba menoleh lagi tapi Harraz menghalangnya.

Harraz mengeluarkan keluhan yang bergetar lagi. Tangisannya mula reda dan kembali merehatkan dagunya pada bahu Aralyn. "Just stay like this. I don't want you to see my crying face." Ujarnya, nadanya kedengaran lemah.

Itu membuat Aralyn memuncung. Apa pula tak boleh? Lelaki tu selalu tengok dia nangis okay je!

"Tak payah lah muncung tu. Cium karang." Sedih-sedih pun sempat nak mengusik.

Berkerut dahi Aralyn tu. Macam mana dia tahu dia tengah muncungkan bibirnya tadi?

"Aku dapat tengok dari skrin tv depan tu lah." Beritahu Harraz. Depan mereka tu ada televisyen yang tak dipasang. Itulah skrin kaca hitam tu dapat menampakkan pantulan mereka.

Aralyn memandang depan. Oh betul lah ada pantulan mereka. Tapi dia tak dapat nampak sangat wajah Harraz, rabun sikit mata dia ni.

Aralyn mendengus dan menampar lembut lengan Harraz supaya dia dapat bergerak untuk menoleh memandangnya.

Harraz melonggarkan sedikit pelukannya pada wanita tu dan barulah Aralyn dapat menggerakkan badannya dan melihat wajah Harraz.

Kedua pipi Harraz yang masih ada sisa air mata tu diusap Aralyn. Merah betul muka dia lepas nangis, mata dan hidung terutamanya.

"3 days ago, aku ada lakukan pembedahan." Mula Harraz perlahan. Dia menyandarkan kepalanya pada bahu Aralyn bila wanita tu pula yang memeluknya.

Aralyn hanya diam saja dan bermain dengan rambut belakang kepala Harraz.

"I was the doctor who did the surgery Ara. Patient tu mempunyai Brain tumor. Dia juga memang critical."

"But I failed to saved him Ara. I failed. He died when I did the surgery. Aku tak dapat selamatkan dia, Ara." Luah Harraz sedih. Air matanya kembali menitis.

Aralyn masih diam. Dia bukannya seorang doktor, jadi dia tidak tahu nak kata macam mana.

"For the first time, a patient died infront of me while surgery! Aku rasa teruk sangat Ara! I know ini semua sudah ketentuan Allah, tapi aku rasa, aku yang salah. Lepas saja pembedahan tu, aku mula rasa down, takut. Lagi-lagi bila keluar saja dari bilik pembedahan tu, aku terpaksa bagitahu dekat keluarga dia, yang dia dah tak ada. Betapa rasa bersalahnya aku waktu tu. I know that I have to deal with this, like the other doctors have but like... it's hard to move on." Sambung Harraz lagi, suaranya memang bergetar-getar.

Aralyn pula merasa kasihan. Sudah tentu suaminya menanggung rasa bersalah yang berat. Dia mengusap belakang Harraz tu. Cuba menenangnya.

"You know it's not your fault Harraz. Kau dah cuba sedaya upaya kau untuk selamatkan dan tolong dia. Kau tak boleh salahkan diri kau. Things already happened." Aralyn cuba memujuk. Sejujurnya Aralyn bukan seorang yang pandai memujuk atau memberi kata-kata nasihat atau semangat kepada orang. Tapi dia lebih suka mendengar. She's a listener.

Harraz mengekuh lemah. "I know..."

"Aku minta maaf Raz. I don't really know what to say, aku hanya mampu dengar and comfort kau je." Rasa bersalah Aralyn bila dia merasa dia tak dapat menenangkan Harraz.

Padahal Harraz sudah merasa senang dengan keberadaannya. Dia pun memang tahu Aralyn jenis macam mana. "It's alright Ara. Kau dengar aku dan ada di sisi aku pun dah cukup." Balas Harraz perlahan lalu mengucup dahi isterinya itu.

Aralyn menekup kedua belah pipi Harraz. "Jadi jangan sedih-sedih lagi tau? You're an amazing doctor. I know you are. You've done a lot of surgeries. Ofcourse kau dah cukup hebat." Lepastu dia mengucup dahi Harraz. Pertama kali dia melakukannya. Dan itu membuat pipi Harraz memerah semula.

Barulah Aralyn nampak senyuman Harraz yang sebenar. "Thank you Ara. Thank you dengar and being here for me." Ujar Harraz lembut sebelum dia menyatukan dahi mereka.

Sekarang baru wajah Aralyn terasa membahang. Aduh, sedar akan posisi mereka lagi, tersangatlah dekat. Dahi mereka bersentuhan dan hidung mereka hampir nak bersentuhan.

Aralyn perlahan menjauhi wajah mereka semula. Malu yang teramat!

"Uuhh aku nak turun duduk kat sofa je Raz."

"Kenapa? Tak selesa ke duduk kat peha aku?" Timbul senyuman nakal Harraz.

"Hah hah nak mula lah tu menyakat!" Aralyn menggulingkan mata.

Harraz tersengih. "It's my hobby now."

Sejurus lelaki tu mengatakan itu, dia terus mengucup kedua pipi Aralyn bertalu-talu sekaligus menggeletek perut dan leher Aralyn.

Memang terketawa lah Aralyn dibuatnya. Dia geli bila digeletek!

"Ya ampun Harraz Dhaffa berhenti HAHAHAHAHAHA!" Sampai menjerit Aralyn untuk menyuruh Harraz untuk berhenti dari menggeletek dan mencium pipinya.

Selepas beberapa saat barulah Harraz berhenti dengan kelakuannya.

Tanpa Aralyn jangka, Harraz kembali merapatkan mukanya padanya dan menemukan bibir mereka.

Lepas saja Harraz kembali menjarakkan wajah mereka, dia tergelak dengan reaksi isterinya tu. Mata terbuka betul.

"Hadiah kau sebab dah buat aku happy semula. Dapat pahala juga kau layan aku." Kata Harraz dengan sengihan tak bersalah. Memang hilang dah sedihnya tu, cam tak menangis je tadi.

Aralyn mengetapkan bibirnya. Ya Allah, dia sangat malu! Lelaki ni memang selamba saja melakukan perilaku manis padanya! Dah lah dekat bibir! First time!

"Y-ya lah! N-now lepas lepas!" Dia menepuk-nepuk lengan Harraz yang memeluk pinggangnya. Apa hal semakin hari semakin clingy laki dia ni.

"Tak nak. Nak peluk sampai esok."

"Aku nak tidur."

"Ye lah. Tapi kau kena peluk aku je lepas ni. Teddy bear kau aku campak kat almari. Tak boleh peluk dia lagi."

"Apa ni. Mana achi!"

"Siapa suami?"

"Hah tu guna kuasa dia! Hish ye lah! Tapi kalau kau balik akhir atau takde kat rumah, aku keluarkan balik. Deal?" Aralyn menghulur tangannya ingin buat bersalaman.

Harraz menyambut huluran tangan Aralyn tu, tapi dibawanya ke bibirnya dan dikucupnya. Dia tersengih nakal. "Deal."

Sedikit lagi Aralyn rasa nak sepak Harraz kerana membuatnya malu lagi.

a/n: so i dont really know much about doctors, tumors and surgeries, so i just google google, jadi maaflah kalau ada salah info. bayangkan je lah demi cerita ni :(

Lanjutkan Membaca

Kamu Akan Menyukai Ini

1.4M 33.9K 46
When young Diovanna is framed for something she didn't do and is sent off to a "boarding school" she feels abandoned and betrayed. But one thing was...
4.3M 270K 102
What will happen when an innocent girl gets trapped in the clutches of a devil mafia? This is the story of Rishabh and Anokhi. Anokhi's life is as...
1.4M 104K 42
"Why the fuck you let him touch you!!!"he growled while punching the wall behind me 'I am so scared right now what if he hit me like my father did to...
4M 168K 63
The story of Abeer Singh Rathore and Chandni Sharma continue.............. when Destiny bond two strangers in holy bond accidentally ❣️ Cover credit...