[C] Cukup Sempurna

By TheLittleShi

73.6K 3.7K 110

STATUS | COMPLETED START | AUG 31, 2021 END | DEC 31, 2022 "Fal..." - Heyera Talia "Lupakan aku, Talia. Kala... More

Cukup Sempurna
Prolog
1-Hayera Talia
2-TalLiyas' Cafe
3-Permulaan
4-Raed & Raes
5-Muiz, Kawan Baik
6-Ibu
7-Naufal yang Jengkel
8-"Kau sukakan dia kan?"
9-Ayah Akan Gembira
10-Larikan Talia!
11-Behind The Story
12-"You Promised me..."
13 - Talia's Feeling
14 - Muiz Belot!
15 - Raed's Confession
16 - The Answer
17 - White Rose Means...
18 - The Trio
19 - Rahsia Hati Muiz
20 - Perempuan Oh Perempuan!
21 - Assalamualaikum, My Sweetheart
22 - Bie
23 - "Its Abang Baby..."
24 - Flashback
25 - Girls x drama
26 - "Where have you been?"
27 - "Apa yang cantik?"
28 - Dejavu
29 - Jumpa Lagi
30 - HosPlay
31 - Mimpi
32 - Niat Tak Baik
33 - Bercakap Dengan Cermin
34 - Americano and Latte
35 - Laila Raihana
36 - Memori
37 - Memori II
38 - I don't want to... live anymore...
40 - "π‘·π’‚π’“π’‚π’„π’†π’•π’‚π’Žπ’π’?"
41 - Glimpse of Us
42 - Memori III
43 - "Abang ada..."
44 - Cukup Sempurna
45 - Aku tak selamanya single
46 - Jaga Diri
47 - Jangan Mungkir Janji
48 - Cemburu
49 - "Boleh Talia cuci mata"
50 - "Ma..."
51 - " I'm stronger than she knows"
52 - Move On
53 - Turning Tables
54 - Bidadari Megat Raed Baihaqi
55 - Futsal
56 - Pengakhiran
EPILOG
Cukup Sempurna - Special 1
Cukup Sempurna - Special 2
Cukup Sempurna - Special 3
Cukup Sempurna - Special 4
Cukup Sempurna - Special 5 (Last)
A/N from Shi❀
JIKA ADA JODOH

39 - Kau sentuh dia...

1K 55 1
By TheLittleShi

Vote and comment pleasee.....


NAIRA tegak berdiri bagaikan tidak percaya. Melihat Talia dalam keadaan begini meremukkan perasaannya. Talia nampak lemah. Tidak bermaya itu sedang bersandar di kepala katil sambil disuapkan makanan oleh Puan Yuhaina. Ditemani juga oleh kedua orang mentua Talia.

Kali terakhir mereka berjumpa di kafe milik gadis itu beberapa hari lalu. Talia nampak gembira melakukan kerjanya di sana. Dan hari ini, wajah sahabatnya itu nampak begitu murung...

"Naira sembang-sembanglah dulu dengan Talia. Dia perlukan teman untuk bersembang. Aunty dengan yang lain dah nak balik." Mangkuk tingkat yang sudah kosong itu dikemaskan.

Dari tadi dia berada disini bersama kakaknya, Talia hanya bercakap bila perlu. Talia mengelak untuk bercakap tentang perkara yang gadis itu fikirkan sekarang.

"Tolong pujuk dia untuk luahkan apa yang ada dalam hatinya. Dari semalam lagi dia macam itu. Aunty risau keadaan akan jadi seperti 6 tahun lepas." Bisik Puan Yuhaina dengan nada rayuan.

"Aunty tak boleh untuk tengok dia macam tu lagi. Too much pain..."

"Saya cuba aunty."

Setelah semuanya keluar, barulah Naira naik duduk di sebelah Talia. Senyuman wanita itu terukir namun semuanya hambar. Seperti yang Muiz dan Megat Raed katakan kepada dia, Talia bukan Talia yang dia kenal.

"Kau kenapa, Talia? Apa yang dah jadi sebenarnya? Apa yang Naufal dah buat pada kau? Cerita pada aku Talia... aku kan kawan baik kau...orang yang kau percaya." Pujuknya dengan nada perlahan. Cuba untuk membina keperayaan melalui persahabatan yang sudah terbina lama ini.

Terasa birai matanya yang tadi basah mula mengeluarkan juraian tangisan bersama esakkan. Dia sedih apabila melihat satu-satunya sahabat di aini sedang berduka.

Bukan dia saja yang menangis, Talia juga turut menangis sama seperti dia. Malah lebih hebat sehingga dia tarik tubuh lemah itu. Memeluk erat dalam esakkan yang panjang.

Dia tidak tahu apa yang terjadi. Apabila Muiz kata Talia berada di hospital semalam, dia mahu pecut kereta untuk melawat kawan baiknya. Namun waktu lawatan sudah tamat. Bila dia nampak Muiz di luar rumahnya sebentar tadi, jemari lelaki itu penuh luka-luka yang mula mengering.

Dia bertanya, Muiz diamkan diri. Dia nampak Muiz mengetap gigi sehingga rahang itu bergerak-gerak. Entah apa yang lelaki itu marahkan. Muiz hanya membisu sepanjang perjalanan mereka.

Satu perkara yang boleh dia tembah adalah Naufal lakukan sesuatu pada Talia dan Muiz mengamuk besar tentang perkara itu. Muiz itu protective. Takkan membiarkan Talia terluka walaupun oleh sahabat lelaki itu sendiri.

Dia kenal muiz sedari dari zaman sekolah. Protectivenya seorang Muiz itu sampai dia boleh salah anggap. Sayang Muiz pada Talia seperti seorang abang yang melindungi adiknya.

Bila nampak Talia begini, dia memang mahu tahu apa yang jantan tak guna itu lakukan pada Talia sehingga Talia tidak berupa manusia sekarang. Yang dia nampak, Talia betul-betul dititik yang paling bawah.

"Aku keguguran, Naira..."

Tubuh Niara tersentak. Pelukan dilonggarkan. Mata terus melihat dalam mata Talia. Tadi dia langsung tidak diberitahu tentang perkara ini oleh suami Talia.

"6 tahun lepas, aku keguguran. Anak aku dan Naufal..." luahnya dengan tangisan dan esakkan. Pada saat ini, dia benar-benar mahu teman untuk mendengar luahan rasa hatinya yang dia pendam. Dia tidak mahu Megat Raed terluka jika lelaki itu tahu dia sudah ingat semuanya.

Dia tidak mahu ibunya menangis lagi kerana memori tersebut telah meragut nyawa ayahnya. Dia tidak mahu ibunya terluka walaupun sekarang ibunya sudah bahagia bersalam Encik Razak.

Memori ini yang dia buat dia berada dalam fasa depression untuk beberapa ketika. Dia menjadi semakin murung apabila ibunya dan arwah ayahnya merujuk dia ke bahagian psikiatri dibawah Doktor Taufiq Attar ketika itu.

"Apa yang kau cuba cakap ni Talia? Kau dengan dia pernah... terlanjur ke?" soalan itu terluah dengan tersekat-sekat. Tidak sanggup untuk dia menyoal, tapi kenyataan Talia itu memang membuat otaknya berfikir begitu.

Itulah hakikat yang Talia cuba sembunyikan. Hakikat yang dia mahu lupakan. Tapi masa... perlahan-lahan membongkar segalanya.

"Dia rogol aku. Dua hari selepas kita dapat result SPM. Dia rogol aku dan bila aku mengandung, dia suruh aku gugurkan. Dia tak mahu bertanggungjawab."

"Ya Allah, Talia! Kenapa kau tak beritahu aku?"

"Aku malu dengan kau, Naira! Aku kotor! Aku tak layak berkawan dengan kau!"

"Kau tetap kawan aku Talia. Tetap kawan aku sampai bila-bila. Jangan pernah fikir aku akan tinggalkan kau. Aku takkan buat kau macam tu, Talia!" ucapnya lantang. Kecewa dengan kata-kata Talia, tapi dia faham, ketika itu mereka masih di zaman remaja. Fikiran Talia yang berserabut itu tentu sekali berselirat untuk berfikir sewajarnya. Dia faham.

Mendengar apa yang Talia katakana tadi buat dia mahu sembelih lelaki itu hidup-hidup. Teganya lelaki itu buat Talia begitu. Habis madu, sepah dibuang! Tindakan Naufal itu benar-benar buat dia mahu mati pucukkan lelaki itu!

"Aku minta maaf, Naira."

"Aku tahan dia di KLIA. Dia tetap pergi akhirnya dan dia tuduh aku mengandungkan anak orang lain."

"Talia... aku minta maaf tak ada dengan kau waktu tu. Sepatutnya aku smackdown dia, sampai dia masuk ICU! Jantan tu memang tempah tiket ke neraka awal-awal!" tubuh Talia kembali ditarik.

"Mama Naufal upah seseorang bunuh aku. Lelaki itu sebut nama orang yang arahkan dia. Datuk Anita. Dia arahkan untuk buat seperti aku bunuh diri. Parut di tangan aku ni..." dia tunjukkan garisan tidak sekata dia pergelangan tangan kirinya.

"...hadiah dari mama Naufal. Bila ayah aku sampai rumah, dia tengok aku dalam keadaan aku yang macam tunggu ajal, terus bawa aku ke hospital. Tapi tak sempat sampai, kereta kami dirempuh. Mata aku kabur waktu tu. Tapi aku masih dapat lihat kepala ayah aku berdarah banyak. Aku panggil dia, dia tak menyahut. Cuma, mata dia pandang aku dan perlahan-lahan terpejam. Ayah aku dah tak bernafas. Ayah aku meninggal depan mata aku, Naira. Aku penyebab ayah aku mati!"

Naira menggeleng perlahan. Menafikan segala kata-kata Talia. Talia tidak bersalah. Talia langsung tidak bersalah dalam hal ini. Talia terlalu berat menanggung rasa bersalah sehinggakan sanggup menyalahkan diri sendiri yang langsung tidak bersalah atas semua yang berlaku.

"Kau tak salah, Talia!"

Pada ketika itu, Naira sendiri mahu salahkan diri sendiri pada masa ini. Jika dia ada pada masa Talia menelefonnya malam itu... kalaulah dia sedar perubahan Talia ketika itu... semua ini tidak akan terjadi.

"Bukan kematian ayah aku saja yang aku dapat. Anak yang aku tekad untuk jaga juga turut pergi, Naira. Aku keguguran. Bukan itu saja, penglihatan aku juga rosak. Kornea mata aku cedera teruk. Aku jadi buta."

"Kau tahu siapa yang jadi penderma aku waktu tu, yang buat aku betul-betul mahu lupakan semuanya?"

"Siapa?"

"Laila Raihana. Tunang suami aku, merangkap kakak angkat aku waktu itu."




JARI jemari Muiz yang penuh dengan luka melecet dan juga lebam itu ditenung dalam-dalam. Apa yang lelaki itu buat sampai teruk begitu sekali?

"Tangan kau kenapa?" Talia bersoal perlahan dengan mata yang tak lari memandang tangan Muiz.

Muiz angkat tangannya sambil memusing dengan senyuman bangga. Bangga apabila di berjaya bagi hadiah untuk bekas sahabatnya itu.

"Ni? Aku bagi hadiah untuk jantan tak guna yang aku anggap kawan tu." Jawab Muiz selamba. Memandang Talia, Naira dan Megat Raed yang semuanya berada dalam bilik yang sama.

"Kau buat apa kat dia?" soal Naira pula. Seram pula melihat senyuman sinis dengan wajah bangga Muiz. Lelaki itu, kalau datang barannya, singa pun sujud sembah ke kaki.

"Tak banyak. Aku cuma bagi lima enam biji penumbuk aku pada muka dia. Kau jugakan yang suruh aku sekolahkan dia balik. Aku dah buat. Hutang aku dah settle." Katanya masih dengan nada yang selamba.

Dia masih ingat ketika dia menghadiahkan lelaki itu penumbuk sulungnya, Naufal langsung tidak mampu melawannya. Setiap kali lelaki itu bangun, memang singgah penumbuknya pada wajah itu hingga pecah bibir lelaki itu dibuatnya.

"Talia tu, aku anggap dia macam kembar aku sendiri. Kau sentuh dia... kau cari pasal dengan aku, Naufal. Kalau sampai Talia beritahu aku kau buat benda bukan-bukan pada dia, aku takkan fikir panjang untuk lempar mayat kau dalam laut!"

Itu amaran yang dia berikan pada Naufal sebelum dia berlalu meninggalkan lelaki itu berseorangan.

Talia memandang Muiz dan Naira. Dia faham apa yang Muiz kata. Cuma keliru kenapa Naira suruh Muiz sekolahkan lelaki itu.

"Kau suruh Muiz sekolahkan apa?"

"Oh kau belum tahu? Lupa pula aku nak beritahu. Nombor yang hantar gambar-gambar pada kau tu, jantan tak guna tu lah. Dari awal lagi aku suruh Muiz sekolahkan balik lelaki tak guna tu, tapi kau tahulah Muiz, lembab!"

Muka Muiz terus berubah. Dia yang tidak bersalah tiba-tiba disalahkan.

"Apa niat dia sebenarnya?" Suara Megat Raed tiba-tiba. Dari tadi dia hanya mendiamkan diri.

Talia juga nampaknya semakin okay setelah adanya Naira. Mungkin yang terbuku didada telah diluahkan.

"Jantan tu? Dia tu kalau tak ada niat pun, semua orang boleh tahu dia jenis busuk hati. Tak boleh tengok orang bahagia, lebih sikit dari dia. Tak senang duduk. Gamaknya rindu penumpuk aku bersembang."

Megat Raed tidak membalas. Hanya matanya saja yang masih teguh memandang isterinya yang berwajah sembap. Dia dengar Talia menangis tadi bersama Naira. Dan dia juga bersyukur Naira ada pada saat isterinya perlukan seseorang untuk meluahkan rasa hati yang terpendam.

Satu hal yang dia tahu dan sangat pasti tentang Talia, dia akan lebih menjaga hati orang berbanding dirinya sendiri. Itu yang pasti. Sifat itu langsung tidak berubah sebelum kejadian kejam itu berlaku

Dan kerana itu, Talia berpura-pura nampak kuat pada pandangan Puan Yuhaina, Puan Yasmeen, Tuan Megat Amran dan dia sendiri, suami Talia, Megat Raed Baihaqi.




120622

SHI

Continue Reading

You'll Also Like

430K 21K 49
[COMPLETED] ... You are the light to my darkness. / / / / / / / / / / Kahwin paksa? Tak pelik bagi keluarga Ammara...
149K 13.2K 58
Dua pekerjaan yang sangat mencabar. Jika lalai seminit, banyak nyawa yang terkorban. "Tuan ingat muka Tuan kacak sangat?" Gaduh. Gaduh. Gaduh. Ada...
539K 12.1K 40
Tengku Aeris Naufal Tengku Hisham. Lelaki kacukan inggeris yang sering menjadi dambaan para wanita. Dalam erti kata lain jejaka terhangat di pasaran...
60.2K 3.1K 44
Rumah tangga yang pada awalnya bahagia kini berada di ambang kemusnahan setelah rahsia yang sudah lama dipendam Qhaisara terbongkar. Mampukah Qhaisar...