🌹Bahagian 9🌹

2K 142 149
                                    


"TAK kelakar!"

Mati terus gelak tawa Rian bila Faliq akhirnya bersuara. Kaget dia dengan suara Faliq yang naik satu oktaf itu. Pemuda itu sudah memandangnya dengan pandangan tajam dan serius. Tiada senyuman terpancar di bibir. Pak Karim dengan Nek Mah juga sudah terkebil-kebil pandang reaksi Faliq yang tiba-tiba naik angin itu.

"Wei, relakslah. Aku tak tahu pula kau tak suka bila aku kenenkan kau dengan Mel. Kenapa? Cuba citer dengan aku apa dah jadi di antara kau dengan Mel. Bukan kau rindu sangat ke dekat minah tu?"

Faliq letak tangan kanannya pada abdomen. Sekali lagi mulutnya dikunci rapat. Tak bersuara sekali lagi. Asyik perihal Melati saja yang dinaikkan sejak dua menjak ni.

"Kau marah dia sebab dia pergi macam tu?"

Geleng.

Rian dan Faliq saling berpandangan sekali lagi. Kesian pula Rian tengok Faliq yang pucat itu. Dipandangnya sekilas belakang tangan Faliq yang disambungkan dengan drip. Inilah nasib sahabatnya, kalau ada isteri mesti dah ada yang jaga Faliq. Tak payahlah dia ulang alik hospital lagi.

"Habis tu? Kau tak boleh terima dia lagi?"

"Bukan macam tu Rian."

Rian ketawa kecil. Aduhai, susah betul dia nak baca apa yang ada dalam hati sahabatnya itu. Sama-sama membesar tapi sungguhlah, dia tak pandai baca hati Faliq. Faliq bijak pendamkan perasaannya dan hanya orang tertentu saja yang mampu membaca isi hatinya.

"Aku... aku cuma tak tahu apa yang aku rasa bila dia dekat dengan aku Rian. Aku was was dengan perasaan aku sendiri. Aku suka bila dia ada tapi dalam masa yang sama aku rasa aku ni bodoh sangat sebab aku tunggu dia balik. Sepuluh tahun Rian, bukan masa yang lama. Sampai hubungan aku dengan Widya pun hancur sebab aku..." Faliq mati kata. Diraupnya terus wajahnya yang sudah membahang tika ini. Duhai hati, kau seksa tuan kau sebenarnya.

"Faliq, kau ego."

"Hah?"

Rian tepuk bahu Faliq. Mereka saling berpandangan lagi. "Kau ego sebab kau sedang menidakkan perasaan kau buat Melati. Kau bertunang dengan Widya tu pun sebab kau nak lupakan Mel. Aku perasan hubungan kau dengan Widya tak macam pasangan lain. Widya tu aje yang beria-ia rancang perkahwinan kau orang dan kau? Kau tak ubah macam pak turut yang layankan semua permintaan Widya. Kau tak ada rasa buat Widya bro. Kau cuma anggap Widya tu sebagai asbab supaya kau lupakan Mel. Sudahlah, kau buanglah ego kau tu sebelum Melati hilang lagi."

"Kau dah besar panjang. Dah nak masuk 30 dah Fal. Soal hati dan perasaan kauni, cuma kau aje yang boleh putuskan. Tak ada yang boleh paksa kau. Semuanya tak terlambat lagi untuk kau perbetulkan mind set kau tu. Mel dah minta maafkan atas khilaf dia dekat kau. Lagi satu, kau janganlah tengking marah-marah dia lagi. Kau tahu tak, masa kau kena tikam dia macam kucing hilang anak Fal. Tak tenteram hidup dia sebab takut kau tiba-tiba tak bangun. Siang malam dia temankan kau sampai kau sedar dan dia jugalah gadis yang dah selamatkan kau," tambah Rian lagi.

Berkerut dahi Faliq dengan penjelasan Rian itu. Fikirannya mulai mencerna semua kata-kata nasihat yang diberikan oleh Rian. Bila Rian sudah serius memang dia pun tak boleh cakap apa-apa lagi. Kata-kata Rian betul-betul menusuk jiwanya. Mendengarkan keadaan Melati itu buat jiwanya tersentak hebat.

"Apa maksud kau Rian?"

Rian alihkan pandangannya. Alamak, terlepas cakap pula dah. Dia baru je janji dengan Melati tak nak ceritakan hal yang sebenar. Tapi nampaknya dia sudah terlanjur kata. Aduh, maafkan beta puteri Melati.

"Rian. Apa maksud kau dia yang selamatkan aku?" Faliq sudah menggoncang-goncang bahu Rian. Tertanya-tanya dia dengan kata-kata sahabatnya sebentar tadi. Tiba-tiba rasa bersalah datang menjelma.

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now