🌹Bahagian 6🌹

1.8K 143 70
                                    

SEPULUH TAHUN KEMUDIAN...

KETUKAN pintu dari luar mematikan tangan si gadis dari terus melorek di atas kertas kanvas. Dibetulkan sedikit selendang bercorak bunga-bunga merah jambu di atas kepalanya sebelum dia bangun dari duduk. Senyuman terus dihadiahkan pada tetamu yang sudah ditunggu-tunggunya sejak tadi. Mereka berdua sudah saling berbalas senyuman sebelum tetamunya itu memeluk erat tubuh gadis itu. Terus dia meloncat-loncat gembira dengan kedatangan tetamu itu. Terkebil-kebil staff yang lalu-lalang di luar bilik lukisannya. Dia sengih. Nasib badanlah dapat bos masuk air.

"Mel! Kau ni kan memang tak berubah kan? Masih mental macam dulu lagi."

Melati ketawa kecil. Suka betul hatinya dengan kedatangan Tina.

"Apa je yang tak berubah tentang aku Tina. Sama je macam dulu. Wei aku rindu kau separuh mati beb! Rasa nak guling-guling pun ada bila kau sudi datang tengok aku. Terharu aku beb. Sob... sob..."

Tina tampar kuat bahu Melati bila gadis itu sudah pura-pura menangis di bahunya. Meluat betul tengok Melati gedik macam tu sekali.

"Kau jangan nak mengada pura-pura menangis eh. Lagipun aku cuma nak tengok galeri seni kau ni aje. Tak ada maknanya aku nak tengok kau ni. Dahlah tak pergi majlis kahwin aku, terasa tahu aku sampai sekarang. Sampai hati kau kan. Yalah kita kan cuma kawan sekejap aje." Tina sudah buat-buat merajuk. Masih terkesan di hatinya bila Melati tak dapat datang acara pernikahannya tiga tahun lepas.

"Alolo mak boyot ni, janganlah merajuk nanti anak dalam kandungan kau ni pun kuat merajuk nak? Aku bukannya tak nak pergi. Tapi waktu tu clash dengan waktu aku ada exhibition arts," jelas Melati.

Terus saja Melati dapat cubitan ketam daripada Tina yang geram. Terjerit kecil Melati menahan keperitan itu.

"Ni takkan nak berdiri kat sini je Mel? Bawalah aku ronda galeri seni kau ni. Aku tergamam tau tengok hasil seni dekat galeri ni. Semuanya cantik-cantik. Penuh dengan warna warni. Memang dah tercapai impian kau kan, nak jadi pelukis. Ada galeri seni macam ni."

Melati dan Tina sudah berpimpin tangan. Sempat lagi Tina pandang sekilas lukisan potret di kanvas Melati yang terdedah itu sebelum Melati tutup pintu bilik lukisannya. Tina senyum nipis.

Ada saja yang keluar daripada mulut Melati, menjelaskan lukisan yang dilakarnya. Lukisan yang digantung di segenap ruang dinding galeri tersebut. Keunikan galeri dua tingkat tersebut ialah cat hitam putihnya. Tingkat satu dipenuhi dengan hitam putih manakala tingkat dua pula dipenuhi dengan cat dinding berwarna putih saja. Di tingkat dua juga ada disediakan kafe dan juga kedai cenderahati.

"Mel, kau dah berubah," ujar Tina tiba-tiba.

"Berubah? Apa yang berubahnya Tina? Biasa aje pun."

Mereka mati langkah di hadapan sebuah lukisan yang menggambarkan sebuah pemandangan sawah padi. Ada dua orang sedang berada di bendang tersebut. Seorang lelaki dan perempuan. Hasil daripada lukisan Melati sendiri.

"Kau tambah cantik. Nampak berkerjaya beb, sejuk mata aku tengok kau pakai tudung. Kau dah tambah matang biarpun kau punya perangai mental tak hilang lagi."

Melati ketawa kecil. Geli hatinya dengan kata-kata Tina itu.

"Kau pun tambah lawa Tina. Kurus dah. Bahagia aku tengok kau dah ada keluarga sendiri. Sepuluh tahun banyak perubahan yang berlaku kan?"

Tina pandang lukisan di depannya. Senyuman di bibirnya tambah mekar bila matanya tertancap ke arah sebuah lukisan air sungai. Nampak realistik lukisan tersebut. Tak dapat disangkal lagi bakat Melati.

TERUKIR CINTA BUATMU (CERPAN) (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now