BAB 29

10.5K 656 33
                                    

Kriinggggg!

Jam loceng milik Anis Raihanna berbunyi. Seraya itu, dia mencapai jam tersebut. Terpisat pisat dia bangkit dari tidur.

"Huarghhh.." Anis menguap. Dia membetulkan urat urat sendinya. Sesekali dia mengeliat. Jam locengnya direnung sekilas.

Jam menunjukkan 6.15 pagi. Anis Raihanna mengikat rambutnya.  Dia bercadang untuk bangun lewat sikit memandangkan hari ni adalah hari minggu. Jika tidak, dia akan bangun pada pukul 5.50 pagi kebiasaannya.

Anis Raihanna mengatur langkah ke bilik air untuk membersihkan diri. Tiba-tiba langkahnya terhenti.

"Eh, bukan aku duduk dekat ruang tamu ke semalam? Macam mana aku boleh ada dalam bilik ni?" gumamnya perlahan.

Dia cuba mengingat kembali apa yang berlaku semalam. Tangannya diletakkan didagu seperti sedang berfikir. Akhirnya, dia melepaskan keluhan kecil.

Lalu, dia meneruskan langkahnya bagi membersihkan diri. Nanti-nanti je la dia fikir. Dia masih belum menyiapkan sarapan dan menunaikan solat subuh.

Usai membersihkan diri, Anis menunaikan solat subuh. Dia sentiasa berdoa bagi memohon kebahagiaan dalam rumah tangganya.

Setelah itu, dia melangkah ke dapur. Tangannya lincah mengeluarkan bahan bahan untuk dimasak.

Sesekali dia bernyanyi kecil, sibuk memasak sarapan untuk suaminya. Ada juga dia terlintas nak kenakan Afiq Raihan. Tetapi dia membatalkan niatnya.

Malas nak bergaduh pada pagi yang indah ni. Isteri mithali la katakan. Ehek.

Anis Raihanna mengukir senyuman. Akhirnya, dia sudah selesai memasak. Bau aroma bihun goreng tersebut menusuk hidungnya. Sedapnya bau!

Anis Raihanna menghidangkan makanan tersebut di meja makan. Air milo panas yang telah dibancuh dituang ke dalam cawan. Setelah semua siap terhidang, dia mengatur langkah ke bilik Afiq Raihan.

"Eh minah. Kenapa pergi bilik aku tu? Aku ada kat sini lah." soal Afiq Raihan yang berada dalam gim mininya.

Anis Raihanna menoleh ke arah suaminya. Dia terlopong. Terkedu dalam masa yang sama.
Matanya tidak lepas memerhati lelaki itu atas bawah. Dia mengigit bibir bawahnya.

"Kenapa dia nampak hensem sangat ni. Hati tolong kuat, jangan kalah dengan rupa dia tu. Jantung tolonglah. Jangan berdegup macam tengah lari marathon" bisik hati Anis Raihanna.

Dia mengenggam tangannya dengan kuat. Rambut yang basah terjuntai di dahi Afiq Raihan menambahkan lagi kekacakan lelaki itu. Belum tambah lagi dengan peluh yang menitis dari badan sasa lelaki itu. Ya Allah, suami aku ke ni?

Anis Raihanna terdiam tak berkutik. Dirinya masih tidak percaya bahawa lelaki dihadapannya ini adalah suaminya. Apatah lagi lelaki itu ialah Afiq Raihan!

"Woi, tenung aku sampai nak tembus apahal?" tegur Afiq Raihan sinis. Dia melangkah setapak ke arah isterinya.

Anis Raihanna yang bagai tersedar dari mimpi melangkah ke belakang. Dia terkejut suaminya mendekatinya.

"Woi, aku tanya. Kenapa kau nak masuk bilik aku? Kau nak ceroboh eh? Kau nak kena denda ke sebab langgar syarat aku hah?" balas Afiq Raihan.

Dia makin pelik dengan tingkah isterinya. Selalunya kalau dia tanya satu soalan pasti pelbagai jawapan yang diberikan. Tapi sebaliknya yang terjadi kini. Seraya itu, dia mengambil tuala kecil untuk mengelap peluh yang mengalir dibadannya.

Anis Raihanna menelan air liur. Aduh, jangan lah lap depan aku Afiq oi! Hati aku ni lemah la. Bergetar iman aku sekarang ni.
Dia menundukkan pandangan. Tak mampu melihat suaminya.

C | SUAMI 3 BULANحيث تعيش القصص. اكتشف الآن