The Surprise

171 11 4
                                    

Armel berdiri di balkoni bilik sambil dia menatap langit malam yang dihiasi dengan kerlipan bintang-bintang. Indah.

Ada satu tangan menepuk lembut bahunya menyebabkan lamunan Armel terganggu. Dia toleh ke sebelahnya. Daniel sudah berdiri sambil tangan lelaki tu memeluk pinggangnya erat.

"Kenapa dari tadi I nampak sayang mengelamun jauh ni hmm? Wanna share something with me?" Duga Daniel. Armel tersenyum lembut.

"Dah pukul berapa ni hubby? Ayra dah tidur dah?" Tanya Armel.

"Dah 11:45. Baru tadi I pergi jenguk Ayra dalam bilik baru dia. Bilik baru kan? Automatik tidur awallah tuan puteri tu." Balas Daniel.

Armel hanya diam dan kembali mengelamun. Daniel perasan akan isterinya yang mengelamun jauh tu.

"Hey sweetheart, sayang mengelamun lagi. Ada apa-apa yang sayang nak share dengan hubby ke ni?" Tanya Daniel.

Armel tersedar semula. Dia memandang Daniel dan tersenyum. "Jom masuk. Dah nak pukul 12 dah ni." Armel menarik lengan Daniel supaya ikut langkah dia masuk ke dalam bilik. Daniel hanya menurut.

Selesai kunci sliding door dan tutup lampu, Daniel ambil tempat atas katil tu di sebelah Armel.

"Dah ngantuk?" Tanya Daniel.

Armel geleng kepala. "Tak. Saya nak discuss something dengan hubby. Mind to spend your time with me?" Duga Armel.

Daniel senyum. "Sure." Daniel bangun dari baring dan bersandar pada kepala katil. Armel turut bangun tapi dia bersandar pada dada Daniel. Selesa dan rasa disayangi bila Daniel memeluknya dengan erat.

"Sayang nak cakap apa?"

"Erm...saya tengah fikir pasal anak. Hubby nak anak cepat or lambat?" Jari Armel dilari-larikan pada lengan Daniel. Sesekali jari Daniel disulam dengan jarinya.

"Kenapa tetiba cakap pasal anak ni? Mummy daddy or umi walid ada mentioned pasal ni ke dekat sayang?"

"By, diorang of course ada mentioned pasal ni sebab diorang kan dah berumur, tentu diorang nak ada cucu. But that's not the matter. Yang saya nak tanya hubby is, hubby nak anak cepat or lambat?"

Daniel menarik nafas dalam dan dihembus perlahan. "Sayang, as a husband of course hubby nak ada anak. Tapi soal cepat or lambat tu semua atas Allah segalanya. Anak tu kan datang dari Allah? Cepat ke lambat tu tak kisah. Kita mesti terima dengan ikhlas sebab anak tu kan amanah dari Allah? Yang penting kita dah usaha untuk dapatkan anak."

"Tapi, macam mana kalau hubby takkan dapat anak dengan saya? Hubby...akan cari perempuan lain untuk jadikan isteri hubby?" Suara Armel dah bergetar. Tak dapat bayang kalau suatu hari nanti dia terpaksa berbagi kasih dengan orang lain.

"Sayang..." Daniel membetulkan kedudukan Armel supaya mengadapnya. Kedua-dua pipi Armel dipegang. Anak mata hitamnya bertemu dengan anak mata kelabu Armel yang dah kelihatan berair tu.

"No matter what, you're my the ONLY wife. Hubby takkan cari perempuan lain untuk jadi isteri hubby. And pasal kita dapat anak atau tak, hubby tak kisah semua tu. Tu semua ketentuan Allah. Biarlah kita tak ada anak, yang penting rumah tangga kita bahagia. Lagipun, kita dah usaha kan? Bukan kita doa je untuk dapat anak tapi kita dah usaha dan doa, yang selebihnya kita tawakal, serahkan semuanya pada Allah. Allah tu Tuhan yang Maha Pemurah dan Penyayang. Setiap doa dan usaha kita selama ni, Allah takkan biarkan ia sia-sia. Allah tu Maha Mengetahui dan setiap doa tu Allah akan kabulkan pada masa yang tepat, sayang. Allah Maha Mengetahui sedangkan kita tidak bukan? Jadi, kenapa sayang nak buat andaian macam ni pula? Kalau kita gagal sekali tak bermakna kita akan gagal sampai bila-bila kan?"

HEARTMATEWhere stories live. Discover now