Lovebird

210 12 3
                                    

Armel menilik kedua-kedua tangannya. Senyuman terukir.

"Cantiklah Kak Fia lukis henna ni." Puji Armel. Afia Zulaikha, isteri kepada abang sulungnya, Rayhan Amril. Baru pagi tadi diorang sampai dari Terengganu.

"Corak simple akak bolehlah. Tapi kalau nak lukis tahap-tahap profesional tu tak boleh." Afia tersenyum. Armel turut tersenyum melihat tangannya sudah tercorak cantik dengan henna itu.

"Akak bila due?" Tanya Armel kepada Afia. Afia tersenyum lebar sambil tangan mengusap perutnya yang membuyut.

"Lagi sebulan." Balas Afia dengan nada teruja.

"Really? Dah tahu gender? Boy or girl?" Armel turut teruja ingin tahu gender anak buah pertamanya.

"Secret." Armel mencebik mendengar balasan kakak iparnya.

"Alah akak ni main secret-secret pulak. Bagitahu jelah." Afia geleng kepala. "Secret. Nanti tak suprise pulak."

"Okaylah." Armel mengeluh. Afia senyum melihat wajah tak puas hati Armel.

"Esok big day Armel. Mesti tak sabarkan?" Tanya Afia. Dia bersandar pada kepala katil Armel itu sambil melunjurkan kakinya.

Armel diam. Bibir diketap erat. Nak balas apa eh?

"Armel? Tak happy ke esok kahwin?" Tanya Afia lagi bila Armel lambat untuk bagi respond kepada soalannya. Armel mengeluh berat.

"Armel tak tahulah kak. Akak tahu kan? Ni semua family yang arrange. Our family je yang excited but Armel and Daniel? We still confused. Betul ke tidak decision yang kita orang buat ni? Betul ke nak ikut telunjuk family ni? Betul ke nak kahwin at this early age ni? We're friend akak. And kita orang tak pernah terfikir pun nak jadi more than a friend. Armel nak jadi girlfriend Daniel pun tak pernah terfikir dan terniat. Suddenly, kita orang kena kahwin." Luah Armel kepada Afia. Afia hanya mendengar.

"After dinner date that night, kita orang jadi dingin and awkward. Nak cakap kosong, nak berbual nak bergaduh macam dulu rasa macam awkward. Bila Mel fikir balik, benda ni merosakkan friendship kita orang. Macam mana kalau lepas ni? Bila Mel and Danny tinggal sekali, boleh ke kita orang go through everything macam married couple yang lain? Dengan kawan-kawan dekat sekolah nanti, macam mana ekspresi diorang when someday benda ni reveal out?" Armel hanya menunduk memandang tangannya.

"And Armel fikir this marriage ni takkan tahan lama. Both of us setuju dengan perkahwinan just because of family je. Kita orang tak nak hubungan baik family kita dengan family Daniel rosak. That's why kita orang just setuju je dengan perkahwinan ni. Kalau nak cakap tentang perasaan tu, buat masa sekarang, kita orang tak simpan any feeling towards each other more than a friend." Armel mengeluh berat. Matanya dialihkan ke arah dress putih pengantin yang tersangkut itu.

Afia hanya memandang Armel.

"You know what Armel? Semua yang jadi ni mesti ada hikmah. Semua benda dalam dunia ni terjadi semua dengan izin Allah. Tak ada satu pun benda dalam dunia ni terjadi di luar perancangan Allah, Armel." Tutur Afia lembut. Armel hanya mendengar.

"Mungkin sekarang, Armel and Daniel tak ada rasa sayang and cinta tu tapi tu semua boleh dipupuk lepas kahwin kan? Masa boleh mengubah manusia tu. Mungkin lepas ni Armel dan Daniel tinggal sekali, every time berdua together, ditambah dengan kehadiran Khayra, rasa sayang dan cinta tu akan bercambah? Tak semestinya perkahwinan yang terbina tanpa rasa cinta dan sayang tu akan musnah dan berakhir dengan penceraian. Sometimes, perkahwinan yang terbina atas dasar cinta dan sayang pun akhirnya roboh jugak. Semua ni Allah yang aturkan, Armel." Armel diam mencerna kata-kata Afia.

Afia mengukir senyuman kecil. Dia bangun dari katil Armel.

"Kak Fia nak keluar dulu. Henna tu bila rasa dah kering baru basuh." Armel mengangguk kepala. Dia hanya memandang Afia yang sudah keluar dari biliknya.

HEARTMATEWhere stories live. Discover now