bab 6 . plan cahaya?

250 9 0
                                    

Malam itu aku menunggu ummi dan Harraz untuk mempertemukan mereka dahulu.yerlah nanti aku bawak dia kesana ummi pulak pengsan.haih.

Ha..ummi aku dah call lepas kemas cafe tadi, alhamdulillah dia boleh hadir.

"wei Madeina!" eh terkejut aku bila harraz sudah ada di depan cafe. Ha cafe tu aku memang pegang kunci semua.karang aku tak bagitahu korang salah faham pulak. So aku macam boss lah bila boss besar takde..hihi. gurau.

"ha duduk lah dulu kejap lagi aku nak kau jumpa seseorang dahulu lepastu baru kita bincang. Okey?" jelasku kepadanya.

"urm oekeylah kalau macamtu" sementara menunggu aku kemas cafe tu yang mana tak kemas lagi.

Aku melihat jam tangan di tangan ku sudah menunjukkan jam 10:20 . 'Erm mana ummi ni' getus hatiku.

"Assalamualaikum,cahaya~~" tersentak ku dari lamunan yang aku cipta sendiri.huhu

"eh ummi..bila sampai?" tanyaku kepadanya.

"baru je ,ada apa kamu call ummi tadi? Ada masaalah ke?" tanyanya dengan muka yang cemas.aku terus membawanya bertemu dengan Harraz.

"Ummi..nih Helmie Harraz anak ummi..ingat?" kataku sambil memandang anak matanya.Harraz juga turut bangun dari duduknya dan tersentak dengan wajah wanita yang dia rinduinya.

"Ha..rraz?" kataku terkejut memegang wajah anak kandungku yang aku amat merinduinya.

Ia aku bukan tidak berusaha mencarinya..tetapi aku telah berusaha bermacam macam tahun demi tahun..hari demi hari tapi malang aku jatuh sakit selepas 20 tahun ketika itu umur Harriz sudah mencecah 17 tahun dan sejak itu Harriz menyuruhku supaya untuk berhenti mencari abangnya kerana taknak kesihatan ku terjejas.

Selepas tamat SPM ,Harriz mengambil alih syarikat bapanya kerana aku tidak lagi mampu untuk memegang jawatan itu. Alhamdulillah sampai sekarang Syarikat itu telah pun menjadi Hak milik sepenuhnya Harriz. Selepas itu aku redha dengan kepergian anak keduaku. Tipu lah cakap kalau seorang ibu langsung tidak merindui anak anak nya.. Tapi apakan daya aku harus menjaga kesihatanku jua.

"um..mi? Ummi!!!" Harraz terus memeluk ibunya dan menangis teresak esak kerana terlalu merindui belaian dari seorang ibu .

"Harraz sayang..anak ummi,mana kamu pergi nak ummi rindukan kamu! Lepasni duduk dengan abang dan ummi ye kita duduk sama sama ye sayang" kata ummi Fauziah kepada Harraz yang masih dalam pelukannya.

"ummi? Ummi maafkan Harraz..Harraz tidak mencari ummi terlebih dahulu..maafkan Harraz" kataku sambil memandang anak mata ibu kandungku ,seorang insan yang telah bersusah payah melahirkanku. Allahurabbi aku terlalu rindu dan sayang insan inu ya allah.. Terima kasih telah mempertemukan kami semula.

"Hei..okey dah takde dah nangis nangis okey senyum sayang. Takper ummi faham Harraz kerja semua okey dah.." katanya kepadaku sambil  ibu jari tangan nya mengesat lembut air mataku yang jatuh di pipi .

"ehem ehem..maaf ye ganggu saya nak bincang something nih ..tetiba mata masuk habuk pulak ehek"kataku kepada mereka berdua sambil gelak mereka juga turut tergelak dan duduk di tempat mereka.

"baiklah sebenarnya saya nak cakap yang saya nak suprise kan abang dan hadiahnya adalah awak..kan awak kata awak nak jumpa Harraz jadi inilah masanya .takkan hari jadi sendiri lupa?" kataku sambil tergelak kecil .

"oh begitu hihi saya asyik fikir nak jumpa dia je sampai lupa pulak hari jadi sendiri.ehek" eh mengejek aku ke camne guna 'ehek ehek' tu ..eii mamat ni.sama je macam abang dia dasar sengal!

"so macam mana ummi?" tanyaku tentang cadangan itu.

"alhamdulillah ummi setuju sangat! Terima kasih cahaya"katanya tersenyum sambil memegang erat jari jemariku.

"oekylah jumpa esok..saya nak tutup kedai dan beradu." kataku segera menyalam tangan ummi dan tersenyum kepadanya.

"baiklah cahaya..ummi balik dulu ye"

"terima kasih madeina or cahaya.ehek" eii sabar madeina sabar .

Btw my name dalam cerita nih ada tiga Aishah/Madeina/Cahaya orang yang sama ..hahaha.. Jangan confuse lagi oeky .

Aku hanya melihat kepergian anak beranak itu dan sejurus itu aku terus mengambil kunci cafe dan balik kerumah.

~~~~~~
"maktok!! Maktok pergi mana tadi?" kata rykal budak yang selalu tidonya mesti harus tunggu maktok dulu.

"eh Rykal why you tak tak tido lagi ?" tanyaku dan sambil melihat anak mata Rykal yang tertumpa pada seseorang di belakangku.

"daddy? Bukan daddy tidokan Ryan ke tadi? Why you ada dekat sini..eeee daddy pergi dating dengan maktok tak ajak pun kami!" katanya polos kepada Harraz.Harraz dan aku mampu tersenyum melihat telatah budak kecil itu.

"Harraz tido sini yer malam ini "kataku ku kepadanya yang ralit menggeletek Rykal.

"eh apa Maktok nih daddy kan memang tido sini erm kan daddy kan?" katanya yang berada didukungan Harraz.

"Hei sayang cuba kamu perhatikan mata uncle tu dengan mata daddy kamu" kataku kepadanya..kerana dia tahu akan mata daddynya dari segi warna.

"eh uncle nih siapa ? Kenapa muka uncle macam muka daddy tapi mata je lain? Ha!? Eeee maktok uncle to jahat! Di..dia..diaa ikut muka daddy Rykal!" katanya polos dengan muak cemas ketika masih berada di dukungan Harraz.

"hei hei shu shu .. Rykal sayang.ini anak tokwan jugak kembar daddy macam kamu dan Ryan tapi beza mereka ..warna mata mereka sahaja"terangku kepadanya Rykal

"Oo okeylah nak panggil daddy baii! Papa Harraz!" aku terus meminta Harraz menangkap Rykal supaya tidak memberitahu daddynya.

"Rykal papa taknak kacau daddy esokkan birthday papa dan daddy apa kata kita suprise kan daddy ..tapi dengan syarat Rykal tidak boleh bagitahu daddy mahupun Ryan boleh boy?" kata Harraz kepada Rykal dan Rykal pun angguk terus mengajak maktok untuk menidurkannya.

Malam itu Harraz tidur disebelah bilik Harriz sebab itu memang biliknya tanpa Harriz mengetahui kerana pada malam itu juga Harriz mungkin penat kerana melayan kedua anak kembarnya itu .




Okey gais stay tunedd for the next chap ..🌻

MR.HITLER✔️Where stories live. Discover now