Bab 11💎

667 17 0
                                    

Pada malam itu Arysya sedang sibuk mengemas pakaian2 nya untuk bertolak ke UK esok.Puan Lina telah memberi keizinan untuk Arysya ke UK ini kerana demi kebaikannya untuk melupakan kisah silam dan pahitnya di sini.Setelah Arysya telah siap mengemas dia terpandang satu frame yang menunjukkan gambarnya dan Asyraf dihijab kabul..

5bulan yang lalu...

"Muhd Nashril Asyraf binti Hisyam aku nikahkan dikau dengan anak perempuanku Arysya Humaira dengan mas kahwinnya RM1000.00ringgit tunai.

"Aku terima nikahnya Arysya Humaira dengan mas kahwinnya RM1000.00ringgit tunai"."Sah?"tanya wali kepada Arysya.Mereka yang berada disitu mengganguk lalu tersenyum.Setelah Arysya dan Asyraf selesai dihijab kabulkan bersama mereka mengucap tanda syukur kepada Allah S.W.T.Asyraf bangun lalu menghampiri Arysya perlahan lahan dia duduk dihadapan Arysya dia mengambil cincin daripada puan Marlia lalu menyarungkan cincin pada jari manis Arysya.

Perlahan lahan bibir Asyraf mencium dahi Arysya dengan penuh syahdu.Arysya yang menerima ciuman daripada Asyraf terus menitiskan air mata hari ini dia telah selamat dihijab kabul dan menjadi seorang isteri kepada Asyraf.Asyraf melepaskan ciuman di dahi Arysya.Tangan Asyraf dipegang Arysya lalu menciumnya lama lalu melepaskannya.

Asyraf yang melihat air mata pada mata Arysya terus disapunya perlahan lalu ia berkata"Sya,kenapa nangis ni tak comel lah,kalau Sya nangis dekat sini abang xblh buat apa2".Arysya yang mendengar kata2 Arysya itu terus tersenyum.Asyraf merapati di telinga Arysya lalu ia berbisik kepada Arysya"Sya,abang janji akan jaga Sya dan bahagiakan Sya sehingga akhir hayat abang".Perlahan2 air mata itu mengalir kembali...

End

Gambar yang dipegang Arysya itu segera dia meletakkan kembali di atas meja.Air matanya terus diseka.Mampukah kenangan indah ini terpadam dalam ingatannya kenangan yang paling indah dalam kehidupannya.Dan pada hari itulah kali pertama dia membuka niqabnya dihadapan Asyraf dan sekarang ia telah kembali menjadi aurat untuknya."Sya tak mampu nak lupakan kenangan kita untuk masa terdekat ni tapi Sya akan usahakan agar kenangan ni menjadi bayangan untuk Sya".

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Tuan Kamarul dan ahli keluarganya berada di ruang tamu sedang berbual rancak diantara mereka.Perbualan mereka terhenti apabila melihat Arysya di situ puan Lina yang melihat kemunculan Arysya terus ia bertanya kepada Arysya"Sya,kamu dah siap kemas barang2 kamu".Arysya yang berdiri di situ hanya mengganguk dan tersenyum.

"Bila Sya nak berangkat ke UK"Tanya Syafik pula."Pagi esok Sya akan pergi airport dan Sya nak minta tolong along sikit".Arysya berkata dengan senyuman.Syafik yang mendengar pertolongan daripada Arysya terus ia bertanya"Mmm tolong apa?"."Tolong hantarkan Sya ke airport esok boleh?"tanya Arysya kepada Syafik.Syafik yang mendengar pertolongan dari Arysya itu terus buat buat fikir"Mmm jap2 along nak pertimbangkan jap".

Arysya yang melihat reaksi alongnya itu terus mengerutkan dahinya Syafik ni sengaja nak kenakan Arysya.Dia memang suka kenakan adik bongsunya ni satu hari kalau tak mengusik memang xsah,tapi sejak Arysya dah kahwin dia dah kurang kenakan adiknya ni."Along betul2 lah kalau along busy Sya boleh minta Hani hantarkan Sya esok dekat airport"kata Arysya kepada Syafik.

Syafik yang mendengar kata kata Arysya terus menoleh ke arah Arysya"Okey2 along hantarkan esok".Arysya yang mendengarnya terus mengucapkan terima kasih lalu menaiki tangga untuk ke biliknya.

Puan Lina yang melihat senyuman Arysya itu terus bibirnya mengukirkan senyuman dah lama dia tidak melihat senyuman itu pada wajah anaknya.Sejak berlakunya penceraian antara dia dan Asyraf wajahnya tidak langsung menguntumkan senyuman.

Tuan Kamarul dan anak2 nya yang melihat senyuman daripada puan Lina terus memandang diantara satu sama lain.Tuan Kamarul terus menegurnya"Yang awak ni tersenyum senyum dah kenapa?Xpernah tengok anak awak senyum ke?".Puan Lina yang mendengar teguran daripada Tuan kamarul itu terus menoleh dan berkata"Saya dah lama xtengok senyuman itu terpampan di wajah dia,saya rindu dengan senyuman tu".Mereka yang mendengarnya tersenyum.

Keesokan Hari..

Arysya telah bersiap sedia untuk bertolak ke airport dia turun perlahan dari tangga dengan membawa beg bagasinya untuk turun ke bawah.Mereka yang lain sedang menunggunya di pintu utama untuk bertemu Arysya sebelum ia bertolak ke UK.Setelah Arysya tiba dia perlahan lahan menghampiri Puan Lina lalu memegang tangan puan Lina untuk diciumnya.

Arysya memandang wajah puan Lina dengan titisan air mata itu terus memeluknya.Arysya menangis di pelukan Mamanya biarlah dia memeluk mamanya sebelum berangkat ke UK.

Arysya melepaskan pelukan itu lalu memandang mamanya dengan senyuman.Puan Lina yang melihat air mata Arysya itu perlahan2 disapunya lalu ia berkata"Sya jaga diri di negara orang..jaga adab,tingkah laku kita sebagai orang islam".Arysya yang mendengarnya terus mengganguk.Puan Lina menyentuh niqab yang dipakai oleh Arysya dan ia berkata"jangan sesekali Sya buka di depan orang yang bukan muhrim untuk kita,Sya fahamkan".Puan Lina memberi peringatan kepada Arysya.Arysya terus memegang tangan mamanya dan mengganguk.

Sekali lagi dia mencium tangan Puan Lina lalu ia berkata"Ma,izinkan Sya keluar dari rumah ni sementara untuk Sya berhijrah mencari ketenangan untuk diri Sya melupakan segala keperitan dalam hidup Sya".Puan Lina yang mendengarnya terus mengganguk tanda memberi keizinan...

Mereka yang lain melihat kelakuan diantara Arysya dan Puan Lina turut bersedih.Secara perlahan lahan Arysya melepaskan pegangan tangan puan Lina dan ia pergi ke arah tuan Kamarul dan menyalaminya lalu ia berkata"Pa,izinkan Sya untuk"...belum sempat lagi Arysya menghabiskan kata katanya tuan Kamarul terus berkata"Pa izinkan,pergilah Sya berhijrah ubatkanlah hati kamu yang terluka itu"tuan Kamarul berkata sambil tangan kirinya menyentuh kepala Arysya disebalik tudung itu.

Arysya yang mendengarnya hanya mengganguk lalu tersenyum..Dia pergi pula ke arah Nieyl lalu menyalaminya dan ia berkata"Akak tolong jaga mama dan papa dengan baik untuk Sya"katanya lalu memandang Nieyl dengan senyuman.Nieyl yang mendengarnya terus mengangguk..

Arysya perlahan lahan berjalan ke arah kereta milik Syafik.Syafik yang sedang menunggunya terus memasuki dalam kereta.Arysya menoleh ke belakang lalu melambai lambaikan tangannya kepada keluarganya dan perlahan lahan dia memasuki ke dalam kereta...

Setelah tibanya Arysya di lapangan terbang beberapa minit ia menunggu penerbangannya telah tiba dia perlahan lahan memasuki dalam kapal terbangnya lalu duduk di tempat yang telah disediakannya.Setelah kapal terbangnya berlepas Arysya memandang pemandangan dari tingkap di sebelahnya'Sekarang ni aku akan mulakan hidup baru sebagai seorang ibu tunggal dan akan membina hidup baru bersama anak aku.Aku akan lupakan segala kenangan aku bersamanya sama ada pahit ataupun manis dia akan berjanji akan kembalikan kebahagiaanya dahulu bersama zuriatnya'..

Bersambung

Setakat ni macam mana cerita ni okey ke tak kalau okey korang boleh vote kalau tak okey korang boleh komen insyallah Yana akan perbetulkannya.Jangan lupa vote ya guys...😉😉😉

Izinkan Aku Mencintaimu untuk Kali keduaWhere stories live. Discover now