Part 03

1.8K 94 1
                                    

SELEPAS 3bulan. Mama muncul sudah balik di rumah. Apa perasaan saya kamurang rasa? Mestilah gembira. Saya ingat Mama balik lama sikit. Rupanya nda, dia balik untuk ambil barang penting saja.

" Ugou mana Bapa kau? " Mama

" Nda tau, mungkin pigi kerja " Saya

Mama terus jalan masuk bilik. Saya ikut Mama tapi saya berdiri di depan pintu bilik saja. Saya lihat Mama membuka laci almari dan selepas itu membelek - belek kertas yang ada di dalam laci itu. Nda lama tu Mama menutup laci almari dan keluar dengan membawa satu sampul besar yang berisi kertas.

" Ugou, Mama mau jalan sudah ni. Jangan kasitau Bapa yang Mama ada balik arr " Mama

" Aikk.. Kenapa sekijap saja Mama balik? " Saya

" Mama, banyak kerja ni sekarang " Mama

" Mama saya takut sudah tinggal sama bapa sendirian " Saya

" Apa kau mau takut. Bapa kau juga tu " Mama

" Tapi Bapa macam lain - lain sudah " Saya

" Lain macam mana tu? Kau ni Ugou ada - ada saja bah " Mama

" Saya mau ikut kau Ma " Saya

" Mana buli? Tempat Mama kerja nda buli bawa budak " Mama

" Bukan Mama kursus kah? " Saya

" Mama nda jadi kursus. Mama kerja. Nah duit, Mama jalan dulu, ingat jangan kasitau Bapa kau yang Mama ada balik " Mama

Tidak sempat saya jawab. Sudah Mama jalan. Saya tengok duit kertas yang Mama bagi dalam Rm10. Saya masuk dalam rumah dengan perasaan yang sedih. Abang pun lama sudah nda balik.

Tepat jam 8.00 malam Bapa balik mabuk. Saya terus masuk dalam bilik. Saya dengar Bapa berteriak di ruang tamu memanggil nama saya dan Abang. Dada saya tiba - tiba berdegup dengan kencang. Prang! Pang! Bunyi barang kena lempar.

" Semua orang di rumah tiada guna!! Ada Bini tapi macam tiada Bini. Buduh!! Ada Bini tapi pigi minta ampu* lelaki lain!! " Bapa

Tidak lama itu. Bapa senyap sudah. Tapi saya masih nda berani keluar dari bilik saya. Sampailah keesokan paginya. saya bangun awal untuk bersiap ke sekolah. Nasiblah sekolah nda berapa jauh dari rumah. Boleh jalan kaki saja. Selepas bersiap saya dengan perlahan - lahan melalui depan bilik Bapa. Kedengaran seperti ada bunyi yang membuatkan bulu roma saya tiba - tiba berdiri.

Tanpa buang masa saya buka kunci pintu utama rumah dan terus cepat - cepat keluar dari rumah dan mulai berjalan menuju ke sekolah.

Selepas balik dari sekolah. Saya lihat banyak orang di luar rumah kami. Masa saya melalui orang ramai yang berdiri di luar rumah kami. Mereka terus menahan saya dari masuk ke rumah itu.

" Kenapa ni uncle? " Saya

" Nanti kau tau juga Ugou " Uncle yang menahan saya.

Tiba - tiba saya nampak polis keluar dari rumah kami. Sambil memegang erat badan Abang saya..... Apa sudah jadi ni? Abang kelihatan sakit kurus. Muka cengkung. Bila saya panggil nama Abang. Dia tidak menoleh pun ke arah saya.

Bapa keluar dari dalam rumah. Muka bapa kelihatan bengis.

" Bawa saja tu anak teda guna. Belum cukup umur sudah pandai jual dadah!!! " Bapa keluar dari rumah. Dan hilang entah ke mana.

.

.

.

TO BE CONTINUE...

Girl In Pain - Based On True Story (COMPLETED)Where stories live. Discover now