Bab 12

458 16 0
                                    

Yasmin Qawlah Azwar

Aku curiga tatkala kau tak pernah menghilang

Kami yang sedang tekun menyaring maklumat dan mengumpul data, melompat tangkas mengambil posisi masing-masing di bilik sederhana yang penuh rahsia ini.

"Perancangan bertukar. Siap siaga semua." Itu yang terpacul dari mulut Tedung sewaktu kami menghadapnya. Wajahnya tampak serius dan jelas sedang memikirkan banyak perkara. Sesekali Tedung bertukar maklumat dengan Dato Khan.

Skrin terpapar dan pancaran kilat berkilau menangkap pandangan mata.

"Zeus! Apa berita terkini?"

"Kita berpecah. Ada yang ke pelabuhan. Ada yang di Sorga Nefertiti. Jangan bertumpu di satu tempat. Mereka licik. Markas mereka di pelabuhan akan diberitahu kelak."

"Dapat maklumat lokasi tepat."

"Risikan dapati Prince Joni cuba seludup keluar segala bukti melalui darat ke laut."

"Siapa lagi terlibat? DA sendiri ada waktu tu?"

"Kita masih menunggu. Suspek macam kita jangka, gunakan perempuan-perempuan sebagai perantaraan."

"Operasi kita di Sorga Nefertiti macam mana?"

"Kita menyelinap dalam gelap."

"Di pelabuhan?"

"Sama. Selepas jam 12 malam. Hantar orang kita untuk undercover. Pancing puak mereka dengan buat tawaran."

Tedung memandang Dato Khan dan bos aku itu kemudian berpaling kepada aku. Dush! Huh! Terasa macam badan aku dibelah dua gara-gara si jejaka Raja Para Dewa, Penguasa Gunung Olympus, Dewa Langit dan Guruh!

"Kita bersedia."

Selepas Tedung memberi kata putus, kelibat Zeus terus hilang dari skrin. Aku dan beberapa orang kanan Tedung saling tersandar dan angkat kening. Tapi mulut aku tak dapat dikawal, ringan saja aku bertanya. "Kalau Zeus dah tahu semua, kenapa tak pilih dia untuk misi ni?"

"Kau tak berani ke?" soal Dato Khan.

"Kalau dia ada, bukan ke lebih mudah!" Aku sebenarnya dalam masa yang sama teringin nak tahu siapa Zeus. Lelaki itu penuh misteri sungguh. Susuk tubuhnya biar tanpa wajah bagai menggetarkan rasa.

"Dia aset kita. Kita tak tahu siapa yang jadi musuh kita, siapa yang boleh memberi maklumat. Zeus harus bergerak dalam kabur dan samar," balas Tedung. Aku terdiam.

"Kau kena faham. Ini isu risikan, ini isu taktikal. Nak serang musuh yang licik, kita tak boleh gempur dalam terang. Kena ingat, sekeliling DA ramai sangat benteng manusianya. Dia ada Prince Joni, ada Datuk Taufan, ada Datuk Syed Ehsan... Ada berpuluh, entah beratus lagi orang-orang yang sanggup jadi pencacai dia," ujar Tedung lagi.

"Jadi kita kena ada strategi. Tolak tepi rasa marah atau suka, dendam atau benci, kena bijak atur gerak gempur. Jangan campur adukkan dengan perasaan. Dan jangan cepat percaya orang."

Tak tahu kenapa aku rasa Tedung seperti menyindir aku. Eh, dia mengata aku fasal aku yang tak puas hati dengan Zeus atau fasal aku dengan Ziyad?

"Baik, bos. Saya cuba hati-hati. Tapi saya bertegur-tegur dengan Ziyad tu sebab dia pegawai khas DA."

"Kau perempuan, dia di pihak sana. Jangan sampai ada hati berbahagi kemudian ada rahsia yang terkongsi."

Terasa dilempang pipi aku.

"Baik, bos!"

Malu aku!

Terus terdiam dan wajah terasa panas pijar. Huh! Tak sangka bos besar tahu dan pantau hal aku yang kadangkala baik, yang kadangkala berkelahi dengan Ziyad kalau terserempak di lapangan.

NefertitiWhere stories live. Discover now