part 6

29.4K 84 2
                                    

Pada keesokan harinya, Alia bangun dari tidur dan die sedar suaminya tiada di sisinya die terus pergi ke bilik anak nya untuk melihat sama ada masih tidur ataupun sudah tetapi ternyata sudah tiada di bilik nya lalu pergi ke ruang tamu tiada sesiapa pergi ke dapur juga tiada siapa. Dia berlalu pergi ke bilik dan capai tuala nya lalu pergi bilik mandi untuk bersiap pergi kerja. Selepas dia bersiap untuk pergi kerja dia mencapai jam tangan dan handphone nye di atas meja ruang tamu dan berlalu pergi setelah sampai di office secara tiba-tiba dia di panggil oleh boss nya. Dia terus pergi ke bilik boss.

Dia ketuk pintu sebelum dia masuk dan die bertanya "boss panggil saya ke tadi."

"Ha ingatkan dah lupa nk dtg office, awak masih ingat rupanya yang awak tu bekerja." jawab boss sambil memerli Alia.

Alia berasa pelik atas tingkah laku boss terhadapnya dan die juga berasa pelik lalu bertanya "apa maksud boss?"

"Ha tak faham,tengok jam awak sekrang dah pukul berapa?" tanya boss kepada Alia

Lalu Alia melihat jam dan die terkejut lalu menjawab soalan boss nya "pukul 11:00 boss, saya minta maaf sebab saya datang lambat saya bangun lambat tadi. Kenapa si Hafiz tu tak kejutkan aq. Dia pun tau kan boss office aq ni tak suka orang tak tepat masa takpe siap nanti aq balik kena kau ngan aq (dalam hati Alia)...tolonh bagi saya 1 peluang boss untuk saya kerja kat sini saya janji saya akan on time dan saya takkan benda ni akan terjadi lagi please boss. I beg at you please boss"

"Okay i give 1 chance for you if this is get happen again dont have another chance. Faham!"
Kata boss nya

"Thanks boss i'm promise i must come on time and this is can't get happen again, i promise you." kata Alia dan berasa gembira di dalam hatinya.

"Okay i keep your promise okay."
Kata boss sambil tangan sudah menyuruh Alia keluar dari bilik nya.

Tiba di bilik Alia

"Jahat kau Hafiz tak kejut aq siap kau nanti aq balik aq tahu nak buat apa ngan kau. Aq yang selalu kejutkan kau setiap pagi buat sarapan untuk kau ngan anak kau satu kali pun kau tak pernah nak kejutkan aq. Memang aq takkan buat makan malam untuk kau ngan anak kau pandai-pandai kau la nak bagi makan apa anak kau..." ngomel nya keseorangan di bilik pejabat nya tiba-tiba dia dapat satu mesej dari Daus dengan secepatnya dia bukan mesej dari Daus lalu membaca

Daus❤

Hi awak boleh kita jumpa
di cafe masa lunch saya
ambil awak di office.

           Ermm, boleh saya tunggu
   saya. Jumpa nanti tau.
             Bye Daus. Saya banyak
              kerja  nanti kita jumpa.

Okay bye maaf ganggu
awak.

Alia tutup handphone nya lalu dia memusingkan kerusinya menghadap cermin yang jernih yang boleh melihat keadaan di luar sambil mengomel

"Nasib ada Daus untuk tenang kan hati aq daripada si Hafiz tu suami tapi tak boleh di harap satu kali pun  tak pernah nak ajak lunch ngan aq tapi lain Daus dia buzy macam mana sekali pun dia tetap ade masa untuk luangkan masa bersama ngan aq. Kalau la aq dapat kahwin ngan Daus kan best dapat je apa yang aq nak kalau ngan si Hafiz langsung aq minta ade je bagi alasan suami apa benda tah kalau tak tahu tanggungjawab sebagai suami tak yah la nak jadi suami aq. Tapi macam mana kalau Daus tuh dah kahwin dah ade anak melepas la aq tapi dia tak pernah cakap pun ngan aq yang die dah kahwin aisy apa susah kau ni tanya la die ha kan nnti kau lunch ngan die kau tanya la sekali apa yang kau nak tanya tuh bodoh sangat la kau ni Alia... terputus ngomelan nya kerana die terdengar pintu biliknya ade seseorang yang ketuk sie memusing kerusinya lalu seseorang masuk dan menyerahkan fail kepada Alia lalu Alia bertanya " ni fail untuk apa? bukan boss kata aq tak de kerja ke minggu ni? kerja aq akan digantikan oleh Hakim kenapa tiba tiba bagi aq fail ni? suruh aq buat kerja,kau ni siapa nak suruh aq buat kerja? kau bukan boss kat sini. Kau tu cuma bawah aq je tak yah la nak berlagak macam boss kat sini."

"Puan Alia, jangan banyak tanya boleh okay memandang kan puan Alia dah bertanya saya jawab semua soalan Puan Alia ye 1 ni fail untuk syarikat kita bersama syarikat yang lain,boss menyuruh Puan Alia untuk menulis semua maklumat sebelum mesyuarat tengahari esok jadi boss nak Puan Alia  menyiapkan fail ini sebelum tengahari esok dan hantar di meja boss. 2 memang boss dah bagi tahu tapi boss tak nak Puan Alia duduk senang lena kat pejabat ni tanpa membuat apa apa. 3 saya tahu saya bukan boss dan saya tahu jawatan saya ialah bawah Puan Alia ini cuma adalah atas urusan boss. Jadi ada lagi soalan untuk saya jawab."  begitu panjang lebarnya dia memberi penerangan kepada Alia.

Alia sungguh terkejut atas kelakuan seorang pekerja yang bawah jawatan nya selalunya dia diam sahaja apabila Alia bertanya banyak soalan kepada dia "dah tak ada  kau boleh keluar and thanks hantar kan fail ni kat aq budak bawahan."

Dalam hati pekerja itu bersabar je la myra satu hari dia akan di balas oleh nya sabar je kau gembira la hina aq jangan satu hari kau yang dihina teruk kau memang dah lupakan jasa aq, aq la member yang selalu ada ngan kau bila kau susah dan senang. Satu hari kau cari aq memang aq takkan tolong kau sebab aq dah penat layan kerenah kau ni.

"Jangan lupa hantar sebelum lunch esok kalau lebih satu minit kau akan di buang kerja. Faham." pekerja itu berkata sebelum keluar dari bilik pejabat Alia
 
Alia menjawap dengan berasa sakit hati "yela aq tau kau gi kat meja kau balik tak yah nak kacau aq. Blah la menyemak je dah lah budak bawahan." 

Alia mula buka fail dan melihat terlalu banyak maklumat yang perlu dia siapkan mana cukup nak siap kan dalam satu hari dia mengeluh kuat dan dia baru teringat yang Daus akan ambil nya di depab office masa lunch dengan cepat nya die mencapai handphone nya lalu menaip nama Daus dan tekan butang telefon... Daus mengangkat telefonnya lalu dia berkata "Daus saya minta maaf saya rasa lunch saya tak dapat pergi la sebab saya kene cari maklumat dalam satu hari esok dah kene hantar sebelum lunch apa kata esoj je la kita pergi lunch sama sama."

"Ouh ye ka habis saya nak makan ngan siapa kalau awak tak dapat makan. Terpaksa lah saya makan sorang sorang."

"Awak makan lah dengan kawan pejabat awak."

"Semua dah ada plan nak lunch ngan girlfriend diorang tak pe lah saya makan sorang je la ok bye."

"Jap jangan la merajuk awak tahu kan yang saya ni tak pandai pujuk lelaki."

"Saya tak merajuk la awak kata awak buzy kan buat la kerja tuh nnti tak siap habis kena buang kerja bye. Jumpa esok."

...tit...tit...tit  talian sudah putus

Alia pun berasa bersalah tapi tangan tetap menaip maklumat untuk kerja nya. Tiba tiba pintu pejabat nya terbuka Alia berasa marah kerana Alia dia benci pada orang bawahannya masuk bilik pejabat nya tanpa mengetuk pintu nya dahulu. Dia terkejut apa yang dia nampak dan kemarahannya semakin kurang sikit demi sedikit dan dia bangun dan bertanya dengan reaksi terkejut
" Kauu..."

???

Bersambung

Korang nak tahu siapa sila la tunggu part seterusnya. Jangan terlepas sekiranya korang dapat tahu siapa orang nya sila la komen sekiranya jawapan korang betul saya akan double update. Terima kasih pada sesiapa yang membaca cerita saya ni .

Sesiapa yang sudah membaca cerita sila la komen dan vote cerita.

CurangWhere stories live. Discover now