BAB 23

11.9K 507 23
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.





Aku masih berdiri di belakang Faiz setelah Nelly pergi. Mujur Sara cepat keluar. Kalau tak habis semua jiran-jiran keluar dengar suara cik ponti tu bertempik kat rumah aku. Apa punya perangai entah!

Faiz berpusing ke belakang menghadap aku kembali. Sara pula meminta diri untuk masuk ke dalam rumah. Tinggal aku dah Faiz di depan pintu.

"Sorry. Aku tak sangka Nelly boleh buat sampai tahap ni," kata Faiz kesal.

"Takpa. Sikit je ni. Nanti baiklah,"

"Dah sapu ubat ke? Bengkak tu,"

Aku menggeleng.

Faiz memanggil Sara dan meminta first aid kit.

"Nah. Tadi aku dah suruh dia sapu ubat tapi dia tak nak," ujar Sara seraya menyerahkan kotak itu kepada Faiz.

"Takpa, aku tolong Hana buat. Thanks Sara,"

Sara kembali ke dalam rumah memberi ruang buat aku dan Faiz. Faiz memegang lengan aku yang berlapik baju lengan panjang dan membawa aku ke kerusi yang terletak di luar rumah. Aku hanya menurut apabila Faiz meminta aku untuk duduk.

Lalu Faiz menarik kerusi dan duduk menghadap aku. Tangannya perlahan-lahan membuka first aid kit tersebut. Dikeluarkan kapas dan ubat. Dengan berhati-hati, Faiz menyapu ubat pada hujung bibir aku yang luka. Sesekali aku mengadu kesakitan tanpa sedar terpegang tangan lelaki itu. Namun cepat-cepat melepaskannya bila tersedar.

"Ok dah siap," ujar Faiz sambil menyimpan ubat dan lebihan kapas di dalam kotak. Dia kemudian meletakkan kotak tersebut dan menongkat dagu memandang aku. Lama. Sehingga aku rasa malu diperhatikan begitu dari jarak dekat.

"Awak balik lah. Tak ada kelas ke petang ni?" Soalku cuba menutup rasa malu.

"Kau halau aku ke?"

"Bukan macam tu. Saya cuma tak nak awak skip kelas sebab saya. Benda kecik je ni,"

"Malaslah aku nak pergi," jawab Faiz seraya bersandar pada kerusi. Matanya masih terpaku pada aku.

"Mana boleh ponteng-ponteng kelas. Nanti tak cukup jam kredit, tak lepas nak ambil final exam," sempat aku membebel.

Faiz gelak.

"Sayang jugak kau kat aku kan?" Tebak Faiz. Waktu ini pipi aku membahang. Kenapa straight to the point sangat mamat ni? Aduh.

"Usik sikit je habis merah pipi tu. Okaylah aku balik dulu. Malam nanti aku datang lagi. Jangan keluar dating dengan Adib pulak. Tunggu aku sampai okay? .Dating dengan aku je dibenarkan," Faiz berkata lalu ketawa. Ketawa yang menyenangkan pendengaran aku.

Hailah hati kalau dah sayang, semua pun nampak indah je kan?

Faiz bangun dari kerusi. Aku juga turut mengikuti langkahnya ke motor. Bagaikan tiang aku terpacak di tepi motor milik Faiz. Faiz ketawa lagi.

BUTAKAH CINTA ©️ Where stories live. Discover now