/ 11 /

1.1K 122 57
                                    

Bunyi gemersik yang menghiasi hutan menjadi suara latar pada perbualan kelima orang manusia tersebut. Masing-masing berceloteh sambil membalikkan ikan yang dilayur di atas percikan api. Sesekali Tini akan menjerit kecil tatkala ikannya hampir terbakar.

"Nasib baik ada kau Ayumu. Senang gila nak buat api." Ujar Sha bersama mata yang tidak lepas dari memandang ikannya. Kebetulan di tapak perkemahan mereka pada malam ini mempunyai anak sungai yang jernih. Alang-alang tu, tangkap lah ikan untuk dijamah.

"Kenapa? Ni mesti Shawn tak reti nak hidupkan api kan?" Ayumu membuang tawa tatkala melihat Shawn yang menjuih bibirnya ke hadapan. Dia dah malas nak melayan teletah rakannya itu. Dah lah dia gendong gadis itu selama berjam-jam. Bengkok jugaklah tulang belakang dia nanti.

"Haah betul! Sampai terpelanting ranting kayu tu dibuatnya. Kena kepala saya pulak tu!" Tini menjawab penuh bersemangat. Dia mengunyah penuh emosi apabila mengimbas semula kejadian semalam. Benjol jugalah dahi dia kena cium dengan kayu.

Mereka menghambur tawa.

"Oh ya.." Thalia membuka bicara lalu keempat pasang mata yang mengelilingi unggun api itu mula memberi fokus kepadanya.

"Golden Phoenix tu apa? Aku tak pernah dengar pun. Sejak bila Eslantis ada pasukan nama Golden Phoenix?" Thalia menyoal sambil menggigit isi ikan yang masih panas. Ayumu memandang ke tepi, begitu juga dengan Shawn.

'Apa? Kau pandang aku kenapa?' Kening Shawn yang bertaut seakan menyoal. Ayumu membalasnya dengan lirikan mata ke kanan.

'Kau lah cerita dekat diorang.'

'Eh? Apa aku pulak?!' Semakin berkerut dahi jejaka itu. Dia menjuih bibirnya ke depan pula.

'Aku manalah reti nak cerita ni. Kau kan banyak mulut. So, kau je lah.' Ayumu menjegil matanya ke arah Shawn, namun jejaka itu terus mengabaikannya. Tiga orang gadis itu pula sudah memandang mereka berdua dengan mimik muka yang penuh dengan "Ada juga yang kena kahwin nanti".

"Golden Phoenix ya.." Pupil ungu milik Ayumu mendongak ke langit, cuba menghayati langit yang memuntahkan jutaan bintang. Dia cuba mencari ayat yang sesuai untuk dijadikan pembuka bicara.

"Tempat yang aku boleh katakan sebagai, rumah." Shawn yang sedang enak mengunyah, terhenti. Rumah, dia tak sangka Ayumu akan menggelarnya begitu. Air muka Ayumu yang seperti tiada apa-apa kegusaran dia tatap. Raut wajah Sha bingung.

"Rumah?"

"Haah. Rumah. Ah..korang tak tahu sejarah Eslantis sebab berpindah ke Atlantika sejak kecil kan. Aku faham." Ujar Ayumu lantas tersenyum lebar. Dia menghentikan perbualan, tidak lagi menyambungnya. Tini yang sudah selesai makan meletakkan tulang ikan ke bawah.

Dia memeluk lutut, erat.

"Ceritalah lagi pasal Golden Phoenix. Nak tahu macam mana ahli Golden Phoenix yang lain!" Tini menyoal. Wajahnya penuh dengan rasa ingin tahu. Ayumu mengukir nipis senyumnya. Dia mengetuk dagu, cuba mencari ayat yang sesuai.

"Dulu, Eslantis pernah ada di ambang kemusnahan yang dasyat. Sampaikan tahta milik King Zrixk hampir dicabut." Membulat mata Thalia dan Sha mendengarnya.

"Apa dia? Kau biar betul?" Kedua gadis itu terkejut. Ayumu mengangguk sebagai balasan. Sha dan Thalia terdiam. Mereka pernah terputus hubungan dengan Aiz selama lima tahun. Selama waktu itu, tiada lagi surat yang melayang ke istana Atlantika.

𝐓𝐇𝐄 𝐋𝐄𝐆𝐄𝐍𝐃𝐒Where stories live. Discover now