Bab 36

7K 178 2
                                    

SEBAIK sahaja doktor itu menghela nafasnya. Dia mengukir senyuman.

“ Puan anis mengandung. dua minggu. Alhamdulillah kandungannya sihat! ” kata doktor itu. kas dan jaafar bahgia mendapat berita gembira itu. Hatinya pilu mengenangkan nasib anaknya selepas ni. perkara yang diterima anis benar-benar mengejutkan dia.

“ Anis.. mak minta maaf sebab tak bagitahu kamu. ayah dan mak bukan sengaja berahsia. kami taknak kamu menangis atau sedih lagi. kami tak kuat tengok anis sedih. ” ujar kas dengan tenang. dipandang wajah anak angkatnya yang sudah membesar dan akhirnya dia sudah bahagia dan berkahwin dengan adam.

Sewaktu dulu anis baru lahir badanya kecil. comel dipandang. Anis kehilangan ibunya akibat kemalangan. ibu dan ayah anis baru menuju pulang dari hospital. kerana kos pembayaran yang mahal. mereka terpaksa pulang cepat. Anis seorang anak yang susah.

“ takpe lah mak. Anis redha dengan takdir. Mak anis kenapa pengsan? ” tanya anis. puan kas tersenyum. tapu mengingati anis yang masih sedih dengan keadaan adam di KL. berat hatinya ingin mengatakan.

“ An... anis me.. mengandung. ” gagap puan kas menjawab. wajah anaknya diusap.

“ Alhamdulillah ya Allah. Terima kasih. ” airmatanya jatuh segera diseka. perut yang masih kempis dipegang. Bahagianya adam jika mengetahui gal mengembirkan. Usia mengandungnya yang baru mencecah dua minggu itu amat mengarukan.

'Abang.. anis mengandung..' rintih hatinya.

“ Lepasni anis nak balik KL. ” katanya senyuman palsu diukir dibibir.

“ Ayah hantarkan. lagipun mak dan ayah nak lawat adam sekali. semalam kami tak lawat lama. ” kata jaafar. anis mengangguk.

“ Terima kasih.. mak ayah sebab besarkan anis. Anis tak mampu balas jasa mak dan ayah. ” kata anis. Dia mengahadiahkan senyuman kepada wanita dan lelaki yang berada dihadapannya. walau bagaimanapun mereka tetap mak dan ayah anis.

“ Anis bahagia. Itulah balasannya. Anis.. mak dan ayah takde anak. kamu lah anak kami sayang. kami sayang kamu. walaupun hanya keluarga angkat. mak dah ayah harap anis sudi sayangkan kami macam keluarga . ” kata-kata kastura membuat anis memeluknya. jaafar menyapu kepala anis yang berbalut tudung.

“ jom balik rumah. Esok nak gerak ke kuala lumpur. ” ajak jaafar.

“ Okey ayah.. ” ucap anis. jaafar tersenyum.

*********

“ Adrian saya tak layak untuk awak! awak tolong jauhkan diri dari saya. ” marah tasha.

“ Saya cintakan awak tasha. Saya minta maaf sebab terjatuh cinta pada awak. tapi saya benar-benar tulus mencintai awak. ” ujar adrian mendekati tasha. tasha mengundurkan diri. Semakin adrian kedepan tasha semakin mengundur. sehingga dia terhalang dengan meja kerja adrian.

“ saya tak layak untuk awak. Saya tak suci! saya perempuan kotor! saya jijik! awak jangan hancurkan masa depan awak dengan perempuan macam saya. Awak layak untuk bahagia. ” kata tasha. Adrian segera mengunci pergerakan tasha.

“ Saya akan tiduri awak! kalau awak cakap awak jijik, layan saya satu malam. kalau saya tak dapat awak dengan cara lembut. saya akan pastikan saya dapat awak dengan cara kasar. ” bisik adrian. tasha tersentak. dia tidak semurah itu! adrian susah tak tahu apa yang difikirkannya.

pang!!

“ Saya tak semurah tu adrian!! ” hambur tasha. dia menolak adrian. dada adrian ditumbuk.

“ Awak tak murah.. saya tahu.. jadi awak tak layak nak cakap diri awak ni tak layak untuk saya. cinta saya bukan pada masa lalu awak. Saya cintakan awak pada masa hadapan awak yang sekarang. Bina hidup dengan saya? ” adrian sudah mengeluarkan ayat romantis nya. Tasha terkedu. Kenapa dia menolak? selalunya lelaki menawarkan duit untuk menidurinya. dia terima.

Kejamnya sebuah cinta [Complete ♡] Where stories live. Discover now