Bab 25

1.3K 66 3
                                    

"AKU terima nikahnya Nurul Amni Syadiqah binti Haji Hamsyar dengan mas kahwin.. "

Tok! Tok!

Ketukan dipintu yang bertalu-talu mengejutkan Amni dari tidur dan mengusir pergi mimpinya tadi. Pantas gadis itu bingkas bangun dari katil dan menuju ke pintu. Saat pintu dibuka, terpampang wajah Hajah Miza di depan pintu sambil bercekak pinggang.

Amni memisatkan matanya sebelum menguap kecil.

"Iee, bertuahnya budak ni.." omel Hajah Miza.

"Ada apa umi?"

"Ada apa, ada apa.. Ni, Amni tak pergi kerja ke hari ni? "

"Pergi lah umi, kenapa? " soal Amni masih mamai.

"Ya Allah budak ni, cuba kamu tengok jam sekarang pukul berapa? "

Amni mengundur sedikit ke belakang untuk melihat jam di dindang. Buntang matanya saat melihat jarum jam menginjak ke angka 6.50 pagi.

"Ya Allah! Umiii!!! " kalut Amni dibuatnya.

"Haa, baru nak kalut. Tadi berapa kali Umi ketuk tak bangun-bangun. Naik kematu dah tangan ni. Ni mesti Amni sambung tidur lagi lepas Subuh kan? Kalau abah tahu, mesti kena 'basuh' dengan abah." sambung Hajah Miza membebel lagi.

Bibir bawahnya digigit, menandakan dia mengakui kesalahannya.

"Dah, cepat mandi. Kamu dah lambat dah ni. " arah Hajah Miza pula.

Amni akur lalu meminta diri untuk membersihkan diri dan bersiap.

******
Sekali lagi lelaki itu menjenguk keluar. Namun keadaannya masih sama. Orang yang dicari masih tiada disitu. Namun, belum sempat dia ingin masuk kembali ke bilik, kelihatan dari jauh seorang gadis terkocoh-kocoh berlari ke arah biliknya.

Syameel keluar dari bilik dan bersandar pada pintu biliknya. Gadis itu masih tidak menyedari kehadiran Syameel disitu. Dengan pantas dia mengeluarkan gugusan kunci dari beg dan membuka pintu biliknya. Namun belum sempat kaki melangkah masuk, satu deheman menyapa halwa telinga gadis tersebut.

"Erhemm! "

Amni berpusing ke arah suara tersebut.

"Err.. Err.. Bo.. Bos.. buat ap.. apa kat situ? "tergagap-gagap Amni menyuarakan soalan apabila melihat muka garang plus dingin lelaki itu.

"Kau rasa? "dingin Syameel membalas.

"Err.. " Gadis itu kehilangan kata-kata. Dia akhirnya mengambil keputusan untuk berdiam diri dan tunduk menekur lantai.

"Kenapa diam? " soal Syameel sarkastik.

Hanya gelengan diberikan gadis itu.

"Dah bisu ke sebab 'awal' sangat datang office hari ni ?" lelaki itu menyindir pedas.

Berdesing telinga Amni mendengar sindiran itu. Kepala diangkatnya. Dalam hati hanya Allah saja yang tahu betapa sakitnya tuh di sini.

"So.. sorry bos. Saya akui saya lambat sikit hari ni, saya janji tak kan buat lagi. " ujar Amni sambil mengangkat tangan kanannya sebagai tanda berjanji.

"Banyak cantik muka kau, lambat sikit kau cakap? Listen here grandmother, you are late today.. Not 5 minute, 5 second but 30 minutes, you got it? Kalau 2 3 minit kau lambat, aku boleh pertimbangkan, tapi kau lambat 30 minit, bukannya sikit tu. Okay, malas aku nak layan kau ni, gaji kau untuk bulan ni aku potong half. "

Ternganga mulut Amni mendengarnya. Melorot jatuh jantung mendengar kenyataan tersebut.

"Apa?! Half ?"

I LOVE YOU Cik Pinocchio ! [COMPLETE]Where stories live. Discover now